TRENINGSGLEDE: Både jenter og gutter blir inspirert av treningen hennes. Foto: Privat

Svanevik er bare 152 centimeter høy og veier 50 kilo. Likevel løfter hun sin egen kroppsvekt 72 ganger på tre minutter.

Svanevik tror det skyhøye seertallet kommer av kombinasjonen av alle øvelser hun gjør på videoen.

- Jeg utfører gymnastikk, vektløfting, styrkeløft, kettlebells og mange andre funksjonelle øvelser.

Inspirerer andre

Alle treningsøvelsene sammen med kul musikk gjør at det er mange som blir inspirert, og har lyst å gjøre det samme.

- Mange av øvelsene jeg gjør på videoen er typiske gutteøvelser, sier Svanevik.

- Å se en så liten jente løfte så tunge vekter, er nok for mange uvant, sier Svanevik.

Svanevik får til daglig tilbakemeldinger på sosiale medier som Facebook, Instagram og bloggen hennes. Både jenter og gutter blir inspirert av treningen hennes.

Se videoen her:

CrossFit-trening

- Videoen er blitt med på å skape en ny trend innenfor trening. Spesielt for jenter innenfor CrossFit og styrketrening, sier Svanevik.

- Jeg har drevet med CrossFit i to år, men begynte å kombinere CrossFit med ren styrketrening for ett år siden.

CrossFit:

CrossFit-trening er konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet. CrossFit er ikke et spesialisert trenings-program, men et forsøk på å optimalisere alle de fysiske egenskapene hos et menneske. Kilde: Wikipedia

Det er det siste året Svanevik har merket størst fremgang og resultater både prestasjonsbasert, men også kroppsmessig.

- Dette er fordi fokuset mitt for det meste har vært på styrke, sier Svanevik.

Fokus på prestasjon

- Jeg har et veldig annerledes syn og andre mål med treningen enn veldig mange andre jenter, og er veldig for uttrykket performance = beauty.

Svanevik har høye krav til treningen sin. Som oftes slår hun gutta i gymklassen.

- Jeg er kanskje sær med meg og mine mål med treningen i forhold til mange andre, men så lenge jeg oppnår noe som ikke alle andre har eller klarer, og som gjør meg glad er jeg fornøyd, sier Svanevik.

TUNGE LØFT: ¿ Mange av øvelsene jeg gjør på videoen er typiske gutteøvelser, sier Svanevik. Foto: Privat

Suzanne Svaneviks rekorder:

Markløft: 120 kg

Benkpress: 70 kg

Skulderpress: 50 kg

Knebøy: 110 kg

Aldri sterk nok

- I mine øyne kan jeg aldri bli sterk nok, så når jeg har nådd et nytt maxløft i en øvelse er jeg alltid gira på å bli enda sterkere, sier Svanevik.

Det er viktig for henne å få fokuset vekk fra alt trening- og kroppspresset.

- Alt dette kroppsfokuset om å bygge muskler og få en flott stram kropp glir litt vekk for meg.

- Men likevel får jeg det bonuset ut av treningen min, sier Svanevik.

Svanevik har igjennom trening fått et helt annet syn i forhold til helse, kropp og kosthold.

- Før tenkte jeg ikke på prestasjoner i forhold til trening i det hele tatt. Nå tenker jeg lengre enn som så, og er supergiret på å bli sterkere, prestere på trening og bygge muskler, sier Svanevik.

- Genialt med styrketrening

Styrketrening er den beste treningen hvis du vil forhindre skader, i følge Svanevik.

- Du fungerer mye bedre i hverdagslivet og på trening, samtidig som du får en flott og muskuløs kropp.

- Styrketrening er jo det eneste som bygger muskler, styrker kroppen og gjør oss sterkere, men som også gjør at man forhindrer skader, sier Svanevik.

Utenom dette får du mer energioverskudd av trening, og føler deg gjerne bedre med seg selv, mener hun.

- Å være tynn er heller ikke noe jeg ser på som trent lengre, for i mine øyne er tynn noe alle klarer å være, sier Svanevik.

Slik trener hun:

Svanevik trener en gang om dagen, av og til to.

  • Fire rene styrkeøkter
  • To CrossFit-økter
  • En økt med olympiske løft
  • To sprint intervaller på mølle
  • En økt med bare kroppsvekt
  • Tilsammen to timer hver gang hun trener

Styrketrening for alle

- Prøv å legg fokuset på prestasjoner og styrke i forhold til treningen, sier Svanevik.

Da glemmer du det stressende kroppsfokuset, og fokuserer på dine egne resultater.

-Slik står du igjen med en sterk kropp som fungerer, og bonuset blir at du får en muskuløs kropp, sier Svanevik.

- En kropp som er sterk og fungerer optimalt fremfor en tynn svak kropp som ikke fungerer, er mottoet Svanevik lever etter.

- Andre jenter bør drive med styrketrening rett og slett for å få en sterk kropp, og den selvfølelsen den bringer med seg, sier Svanevik.

Det er Svaneviks oppskrift på å både prestere og være sterk, og samtidig se bra ut.

POPULÆR PÅ YOUTUBE: Suzanne Svanevik har nesten 13 millioner visninger på YouTube. Foto: Privat

Slik spiser hun:

  • Frokost: havregrøt.
  • Lunsj: knekkebrød med kjøttpålegg eller proteinpannekaker.
  • Middag: Kylling, ris og grønnsaker.
  • Kvelds: Lavkarbo-brødskive med egg.
  • Mellommåltid: Frukt og bær, smoothies, yoghurt/kesam.

Tips for å bli sterkere

Ønsker du å bli sterkere, må du ikke være redd for muskler. Husk at kosthold teller 70 prosent og trening 30 prosent.

- Mine tips er å trene masse basisøvelser, sier Svanevik.

- Øvelser som knebøy, markløft, benkpress, skulderpress og ulike armøvelser, sier Svanevik.

Det er også viktig å variere mellom høyreps og lavreps.

- Høyreps betyr lettere vekt, mange reps og få sett. Lavreps betyr tyngre vekt, få reps og mange sett, sier Svanevik.

TUNG STYRKETRENING: Styrketrening er den beste treningen hvis du vil forhindre skader, ifølge Svanevik. Foto: Privat

GOD SELVTILLIT: Suzanne Svanevik sier selv at hun er mest fornøyd med rumpa si. Foto: Privat

Helsegevinster via treningen

Svanevik har aldri før hatt en eneste skade.

- Mye av grunnen til det er nok at jeg begynte med funksjonell trening da jeg var ganske ung.

- Trener du mye styrke, og gjerne litt funksjonell trening på siden, bygger du opp en sterk kropp som fungerer, sier Svanevik.

Slik holder holder seg frisk og sunn, samtidig som du forebygger skader.

Broren som trener

Andre Svanevik er stolt over at søsteren er blitt så sterk som hun er.

- Det er kult å vite at hun hadde vunnet sin vektklasse i både vektløfting og i styrkeløft nasjonalt hvis hun velger å stille, sier Andre Svanevik.

- Jeg vet at hun ønsker å være en pådriver for at flere jenter får øynene opp for styrketrening, sier han.

Andre Svanevik tror grunnen til at søsteren har blitt så sterk har med både genetikk, motivasjon og innsats å gjøre.

KROPPSLIG KONTROLL: Få 17-åringer klarer de samme styrkeøvelsene som Suzanne Svanevik. Foto: Privat

TRENES AV BROREN: Andre Svanevik fra Bergen synes det er flott at søsteren er blitt så sterk. Foto: Privat

10 tips fra Suzanne Svanevik:

  • HA ALLTID ET MÅL MED TRENINGEN
  • FØL DEG BRA OG KOMFORTABEL
  • HA EN POSITIV INNSTILLING
  • PRØV Å HA EN KILLER TANKE UNDER ØKTEN
  • IKKE BRY DEG OM ALLE ANDRE RUNDT DEG
  • HA EN PLAN FOR HVER TRENINGSØKT
  • HA ET TRENINGSPROGRAM TILPASSET DEG
  • GJØR EN INNSATS
  • IKKE SAMMENLIGN DEG MED ANDRE
  • HØR PÅ DIN FAVORITT MUSIKK

Positiv treningsglede

- Hele tiden blir hun stimulert til å bli bedre. Da må hun nødvendigvis trene med folk som er flink i det de holder på med, sier han.

Broren tror at det viktigste må være at hun synes treningen er gøy.

Broren er ikke redd for at søsteren sliter seg ut eller trener for hardt.

- Hun trener sunn idrett. Det finnes verre ting å holde på med når hun er i den alderen.

- Treningen gjør at hun tar fokuset vekk fra det og gjør noe som hun får igjen for resten av livet, sier han.

Mye fokus på kropp

Utfordringen med å trene så hardt som søsteren gjør, er all opphengheten på kropp.

- Det blir litt for mye fokus på kropp til tider, sier broren.

- Det kan være mye negativitet rundt det hun gjør på nettet. Da er det viktig at hun vet best selv hva som betyr mest for henne, sier han.

- Hun må velge sin vei videre basert på dette og ikke det andre sier hun skal gjøre, sier broren.

LES OGSÅ:

Helene slanket bort 30 kilo

Tonje knuser de andre fitness-damene

Mange tror denne dama er en stripper

Få drømmekroppen til sommeren

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!