Vi har alle opplevd å være sulten og sliten etter en lang arbeidsdag, og det er ofte den planlagte treningsøkten det går ut over. Har du ikke energi, klarer du heller ikke å prestere. Om du ønsker å få maksimalt ut av treningen, er det derfor viktig med et godt og næringsrikt kosthold.

Riktig mengde

Om du trener for å gå ned i vekt eller for å bygge muskler har ingenting å si. Det er like viktig å få i seg litt næring før trening, og du vil fort oppdage at kroppen ikke yter like bra på tom mage.

Et stort og tungt måltid rett før trening kan derimot være ødeleggende for prestasjonene. Det beste er derfor å få i seg et lite mellommåltid omtrent en halvtime til en time før trening.

Proteiner og karbohydrater

Det handler ikke bare om hvor mye du spiser, det er like viktig å tenke på hva du spiser. Måltidet før trening bør være sunt, og gjerne fettfattig.

- Proteiner er musklenes byggesteiner, og er derfor viktig når man skal trene. Men ikke spis for mye om gangen, og prøv å balansere mengden proteiner du får i deg i forhold til din kroppsmasse, anbefaler fitnessutøveren Glenn Hammer.

Et proteinrikt, men lite mellommåltid er derfor å anbefale. Men også karbohydrater er en viktig del av kostholdet.

- Karbohydrater er kroppens hovedkilde til energi, og derfor er det viktig at du får i deg karbohydrater både før og etter trening, forteller han.

Gode kilder til proteiner er for eksempel kjøtt, meieriprodukter, egg, bønner og nøtter. Mens grove kornprodukter, grønnsaker og frukt kan være gode kilder til karbohydrater.

Spis frokost

Når dagen starter bør du ta deg tid til å spise frokost, dette er tross alt et av dagens viktigste måltider. Etter en lang natt uten mat trenger kroppen påfyll med energi, slik at du blir klar for dagens gjøremål. Frokosten får også i gang forbrenningen, og gjør det derfor enklere å holde vekten.

En god frokost kan være en kornblanding med melk eller yoghurt, grovbrød eller knekkebrød med variert pålegg, eller havregrøt.

Ikke dropp lunsjen

Selv om du har mye å gjøre på jobben er det aldri lurt å droppe lunsjpausen. Gode måltider hver tredje til fjerde time bidrar til jevnere blodsukker og mer energi.

En salat kan være et fint alternativ, men tilfør gjerne proteiner i form av kjøtt eller egg. Den norske matpakka er også en sikker vinner, men velg helst de grove brødtypene, og varier pålegget.

Et fullverdig mellommåltid

På slutten av arbeidsdagen begynner ofte sultfølelsen å melde seg igjen, og man gleder seg til middag. En treningsøkt når du er sulten har sjelden særlig effekt, og vil bare tappe deg for energi.

Et mellommåltid vil gi deg den energien du trenger for å komme deg på trening. Den nye Q Skyr Drikke et enkelt og sunt alternativ. Drikkeyoghurten er proteinrik og er et fullverdig mellommåltid. Q Skyr Drikke fås i smakene jordbær og blåbær, og er enkel å drikke. Så får du energien du trenger for å komme deg på trening etter arbeidsdagen, og kan nyte sofaen med litt bedre samvittighet etterpå.

Les hele saken