- Lær din egen følsomhet å kjenne ved å observere hva som er virkelig tennende stimulering for deg, og hva som får opphisselsen din til å stige eller synke, lyder ett av seksualrådene til Ylva Franzén.

Hun er erotikkpedagog, og introduserer med dette det hun kaller for orgasmetrening.

Erotikkpedagogen er kanskje særlig kjent for boken Kvinnens nytelsesbibel, opprinnelig skrevet på svensk, men oversatt til norsk. Boken er pensumlitteratur på sexologistudiet ved Universitetet i Göteborg, og den finnes på en rekke ungdoms- og kvinneklinikker i Sverige.

Fem teknikker

Tidligere har vi skrevet om Franzéns 18 orgasmetips som skal hjelpe menn med å gi kvinner multiorgasmer. Orgasmetreningen vi nå omtaler kan kokes ned til fem ulike teknikker som bidrar til å påvirke eget opphisselsesnivå og øke den seksuelle følsomheten.

Det anbefales at man prøver dem ut mens man kjærtegner seg selv.

De fem teknikkene er: (se fremgangsmåte lenger ned i saken)

- knipe med sexmusklene

- bytte pusteteknikk

- synge med kroppen, sukke og stønne

- bevege hoftene og underlivet

- flytte konsentrasjonen mellom ulike kroppsdeler

 

Hva gjør deg opphisset?

Gjennom å endre på noen små detaljer mens man stimulerer seg selv og samtidig konsentrerer seg om selve opplevelsen, kan man bli bevisst på hva som får opphisselsen til å stige eller falle.

- Du kommer til å kjenne hvordan opphisselsen øker og den seksuelle energien bygges opp for etter hvert å frigjøres under orgasmen, sier Franzén.

Selv om man ikke skulle nå klimaks, kommer kroppen til å produsere og frigjøre endorfiner i blodet når man rir på opphisselsesbølgene. Daglige endorfindusjer er både den mest effektive og mest nytelsesfulle måten kroppen føler seg bra på helt naturlig.

- Endorfinene gjør deg piggere og mer harmonisk, så nyt i vei, oppfordrer Franzén.

 

Viktig orgasmetrening

- Orgasmetrening er viktig! Som alt annet er øvelse og trening en vei mot mestring. Teknikkene som nevnes er gode for å trene opp lystfølelse og oppnåelse av orgasme, kommenterer Ulla Aasland, sexologisk rådgiver ved sexologene.no.

Dersom man skal øve seg på å oppnå orgasme er også det med å utsette seg selv for erotisk påvirkning en god ting, ifølge Aaasland.

Med det mener hun å gi næring til noe som trigger fantasier.

- Mange tenker at lysten kommer automatisk, men dette er noe som faktisk må jobbes med. Man må faktisk utsette seg selv, jevnlig, for erotiske påvirkninger for å opprettholde lystfølelsen, om man for eksempel er i et langvarig forhold, sier Aasland, og påpeker at noen benytter erotisk litteratur eller filmer som hjelpemidler.

 

Bekkenbunnstrening

Aasland bekrefter også viktigheten av bekkenbunnstrening for både kvinner og menn. Om man ikke tidligere har oppnådd orgasme eller opplever svake orgasmer kan dette sees i sammenheng med utrent og svak bekkenmuskulatur.

- Trening av bekkenbunnsmusklene fører til en bedre blodgjennomstrømning, en økt seksuell lyst, en sterkere følsomhet og bedre kontroll og sterkere orgasmer. Trening av bekkenmuskulatur gir også både menn og kvinner en bedre mulighet til å hindre inkontinens, sier Aasland. 

Sexolog Gro Isachsen, har også påpekt viktigheten av bekkenbunnstrening ved en rekke anledninger. Hun anbefaler circa ti minutters trening hver dag med en bekkenbunnstrener i en inntreningsfase, senere noen ganger i uken.  

 

Sensitivitetstrening

- En annen viktig faktor for å øke opphisselsesnivået kan handle om sensitivitetstrening, som mange gir gode tilbakemeldinger på, etter at de har prøvd dette, sier Aasland.

Sensitivitets- eller sensualitetstrening lærer paret hva som gir nytelse, og hvordan man skal kommunisere sine egne gleder.

Metoden brukes av sexologer blant annet i USA og Tyskland, men også i Norge – der den anbefales varmt. Dessverre er den ikke så godt kjent utenfor terapirommet.

Fagpersoner som sexolog Gro Isachsen, spesialist i sexologisk rådgivning (NACS) Margrete Wiede Aasland og lege og spesialist i klinisk sexologi (NACS) Haakon Aars har også tidligere bekreftet effekten av sensualitetstrening i artikler om temaet. De anbefaler metoden både for å vekke lyst og for å oppnå økt nytelse.

Fremgangsmåte:

Praktiser teknikkene mens du kjærtegner deg selv for å finne ut hva som fungerer nettopp for deg:

Kos med deg selv på ulike måter til du blir ordentlig opphisset. Avbryt og hvil i noen minutter, slik at opphisselsen synker igjen. Stimuler deg selv opp til en topp igjen, og la deg deretter synke tilbake, som en bølge av opphisselse som ruller gjennom kroppen som topper og daler.

 

1. Knipemuskler

Koble deretter på mirakelmusklene for å finne ut hvilke knipinger som har sterkest innvirkning på opphisselsen mend du fortsetter å kjærtegne de selv. Når du har funnet favorittknipingen din, fortsetter du lenge med den.

2. Pusteteknikker

Eksperimenter så med ulike pusteteknikker. Hva skjer i kroppen når du puster dypt og flytter pusteenergien ned til kjønnsorganet? Hvordan føles det når du øker pusterytmen? Slipp deg løs - ikke vær redd for å lage lyd! Pust ordentlig intenst, slik at opphisselsen høres!

3. Lyder for velbehag

Gå over til å slippe frem kroppens naturlige lyder for velbehag. Nynn på m-lyden til halsen vibrerer, si «ooo» på utpust, gå over til nytelsesfull «aaah», sukk og stønn.

Legg merke til hvilke nye sensasjoner, bevegelser og følelser som oppstår i kroppen. Gli lenge på det som føles ekstra godt. Kjenner du at det løser opp hemningene?

4. Hoftebevegelser

Hold den ene hånden rett ovenfor underlivet og gjør raske hoftebevegelser ved å støte bekkenet mot hånden. Hva skjer med opphisselsen?

5. Konsentrasjon

Konsentrer deg nå bevisst på kontaktfølelsen mellom hånden og berøringsstedet. Kjenn først etter hvordan det føles på punktet du kjærtegner, og deretter hvordan det føles i fingeren. Kjenner du elektrifiseringen? Tenk så på noe helt annet; noe på jobben eller noe du er bekymret for. Hvordan påvirker det følsomheten?

Kilde: Kvinnens nytelsesbibel av Ylva Franzén, Silke forlag; 2009

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!