Hjemmetrening er et godt alternativ når tiden ikke strekker til, eller for deg som kvies for treningssentere. Hjemmetrening er både praktisk og billig.

Det finnes en mengde øvelser der ingen utstyr kreves, men der du kun bruker egen kroppsvekt, sier Julianne Nilsen, utdannet personlig trener ved Akademiet for Personlig Trening og turninstruktør på Snarøya Turn.

Om du lærer deg noen øvelser du kan gjøre hjemme er det desto vanskeligere å sluntre unna treningen.

SE FLERE TRENINGSVIDEOER HER

Bryst- og armøvelse

Push-ups er en supereffektiv øvelse for overkroppen så lenge den utføres riktig. Både for ferskinger og viderekommende.

Når du utfører push-ups trener du bryst og armer. Det er en klassisk øvelse som får deg fort i form.

Push-ups gjør også ryggen sterkere. I tillegg aktiveres en rekke andre muskler i en litt varierende grad i det dynamiske arbeidet du utfører.

Varianter

Øvelsen kan utføres med knær i bakken for en lettere versjon eller strake bein for en tyngre versjon.

Det anbefales å starte med push-ups på knærne om du er helt fersk.

Slik gjør du øvelsen

Følg disse tre stegene:

1. Ha føttene i bakken.

2. Hold ryggen i en naturlig posisjon under hele øvelsen. Plasser armene i skulderbredes avstand.

3. Senk rolig ned og skyv oppover. For en tyngre variant, strekk ut bena og gjør det samme.

Repetisjoner

Gjenta øvelsen med 3 x 10 repetisjoner.

Ha fokus på teknikk. Ikke velg strake push-ups om du allerede sliter med knærne i bakken.

Les også:

Slik lykkes du med styrketreningen

Fem øvelser som former lårene

Slik holder du underlivet ungt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!