img Del på Facebook



Det er mye du kan gjøre for å få flat mage. Du kan bruke ultralyd for å sprenge fettcellene rundt midjen. Du kan legge om kostholdet på en sånn måte at det påvirker fettlagrene i kroppen, og særlig rundt midjen.

Korsettmuskulatur

Vil du ha en slankere midje bør du imidlertid begynne med å forbedre kjernemuskulaturen.

Alt starter der. Har du lyst til å bli slankere på midten, må du trene korsettmuskulaturen som holder alt sammen og kombinere det med kondisjonstrening som forbrenner fett.

Forskere har prøvd å finne ut hva som er mest effektivt av kondisjonstrening og styrketrening for den som ønsker en flatere mage.

Hjemmetrening

Hjemmetrening er et godt alternativ når tiden ikke strekker til, eller for deg som kvies for treningssentere. Hjemmetrening er både praktisk og billig.

- Det finnes en mengde øvelser der ingen utstyr kreves, men der du kun bruker egen kroppsvekt, sier Julianne Nilsen, turninstruktør på Snarøya Turn. Hun er utdannet personlig trener ved Akademiet for Personlig Trening.

Om du lærer deg noen øvelser du kan gjøre hjemme er det desto vanskeligere å sluntre unna treningen.

Enkel skliøvelse

Denne øvelsen trener mage, forside lår og rygg.

Du trenger kun et par ullsokker.

For større utfordring kan du kjøre samme øvelse med strake armer.

Her er utgangsposisjon som i en pushup med strake bein.

Det er viktig at du tar en kort pust i bakken mellom hvert sett for å unngå svai i ryggen.

SE FLERE TRENINGSVIDEOER HER

Slik gjør du øvelsen

Følg disse tre stegene:

1. Ha på et par ullsokker. Start i utgangsposisjon planke.

2. Trekk knærne til brystet.

3. Skyv knærne ut igjen. Pass på at du holder ryggen i naturlig posisjon under hele øvelsen.

Repetisjoner

Gjenta øvelsen med 3 x 10 repetisjoner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!