Hjemmetrening er et godt alternativ når tiden ikke strekker til, eller for deg som kvies for treningssentere. Hjemmetrening er både praktisk og billig.

- Det finnes en mengde øvelser der ingen utstyr kreves, men der du kun bruker egen kroppsvekt, sier Julianne Nilsen, personlig trener og turninstruktør på Snarøya Turn.

Om du lærer deg noen øvelser du kan gjøre hjemme er det desto vanskeligere å sluntre unna treningen.

SE FLERE TRENINGSVIDEOER HER

Strammere lår

God beinmuskulatur er viktig for å holde oss oppreist, og påvirker også hvilestoffskiftet og forbrenningen din i stor grad.

Hvileforbrenningen avhenger av hvor godt trent du er.

Desto mer muskulatur du har i beina, desto høyere forbrenning vil du også ha.

I denne øvelsen trener du bakside lår.

Slik gjør du øvelsen

Følg disse tre stegene:

1. Legg deg på ryggen med armene inntil kroppen.

2. Løft opp rumpa.

3. Skyv bena samlet ut og inn igjen.

Repetisjoner

Gjenta øvelsen med 3 x 10 repetisjoner.

For en enklere variant skyver du annethvert bein ut og inn i stedet for å ha samlede bein.

Da kan du gjerne øke antall repetisjoner etter hva du klarer. Men husk at det skal kjennes godt. Ikke lur deg selv.

Skal gjøre vondt

Styrketrening skal gjøre litt vondt. Gjør du 15 repetisjoner hver gang, får du ingen fremgang.

Gjør 15 repetisjoner som en oppvarming, så øker du belastningen til du ikke klarer mer enn fire til fem repetisjoner.

Les også:

Åtte steg til flat mage

Seks treningsøvelser du gjør hjemme

Fem øvelser som former lårene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!