Bikinifitness har tatt Norge med storm, og Sandra Kjøsnes Jokic (20) er én av mange jenter som brenner for å stå på scenen.

4.-5. oktober i år gikk NM i Kroppsbygging og Fitness av stabelen i Oslo.

Sandra Kjøsnes Jokic (20) vant sin klasse (-163cm), og vant andreplassen i overall (i alle høydeklassene). Det var Jokic' andre NM i bikinifitness.

Men denne jenta hadde i utgangspunktet ingen planer om å stille i bikinifitness da hun begynte med styrketreningen.

- Jeg var nysgjerrig på å finne ut av hvor godt trent jeg kunne bli, hva styrketrening kunne gjøre med kroppen min. Jeg gikk inn for å bli den beste versjonen av meg selv, og skulle bli «fit som få», forteller hun til Klikk.no.

Aktiv jente

Sandra er halvt serbisk, men født og oppvokst i Norge. Nærmere bestemt Byneset i Trondheim.

Hun er ferdig utdannet personlig trener hos AFPT og startet opp studie ved NTNU i fjor.

- Jeg har alltid vært aktiv i oppveksten. Drevet med turn, dans, ridning, fotball, cheerleading og delvis med styrketrening. Men etter et par sesonger med hopp og sprett, knall og fall - ville jeg prøve noe nytt, der jeg ikke var avhengig av å møte opp til en bestemt tid, eller være avhengig av andre, forklarer hun.

Den beste versjonen av seg selv

Sandra forteller at hun alltid har vært glad i muskler, og at hun til slutt bestemte seg for å slutte på cheerleading og overlappe med styrketreningen. Hun tok steget og meldte seg inn på treningssenter i 2013.

- Jeg visste at folk på dette treningssenteret trente for å bli bedre enn sist økt - og ikke for å jatte med kompisen. Jeg var nysgjerrig på å finne ut av hvor bra trent jeg kunne bli, hva styrketrening kunne gjøre med kroppen min. Jeg gikk inn for å bli den beste versjonen av meg selv, og jeg skulle bli «fit som få», sier hun.

Sandras meritter

1. plass NM 2014

2. plass overall 2014

1. plass og overall vinner under Oslo Grand Prix 2014

2. plass under Loaded Cup 2014

2.plass under junior EM 2014

9. plass under senior EM 2014

5. plass under Olympia Amateur 2014

7. plass i Stavanger open 2013

2. plass i NM 2013

6. plass i Nordisk mesterskap 2013

På dette tidspunktet hadde hun ingen planer om å starte med bikinifitness.

Må ha «hele pakka»

Etter mye oppmuntring fra venner og kolleger på treningsstudioet, sto Sandra på scenen under Stavanger Open i fjor i -163cm klassen i bikinifitness. Hun endte på en sjuendeplass.

To uker senere stakk hun av med andreplassen i Norgesmesterskapet, kun ved å endre holdningen.

- For å bli Norgesmester må du ha hele pakken. Du må være trygg på scenen, kunne gå i høye hæler, holde fokus på scenen og ha smilet på plass til en hver tid. Du må ha «riktig» form og fysikk, være fin på håret, være fint sminket, ha en utstråling - og ikke minst en god dag. Man vet aldri hva hva enkelt dommerne ser spesielt etter, forklarer hun.

Hun forteller at posering og holdning på scenen er det som bør være i fokus man først står der.

Alt det andre som hår, sminke og bikini bør være klart på forhånd.

Trening, lav fettprosent og cardio

Sandra forteller at oppkjøringen til konkurransen består av mye trening, samt å være på et kaloriunderskudd for å få ned fettprosenten. For å bli «sceneklar».

- Vi i bikinifitness skal heldigvis ikke så langt ned i fettprosent som for eksempel kroppsbyggere, men det er allikevel en jobb å gjøre i forhold til hva min normale fettprosent er på. I tillegg til å spise kontrollerte mengder mat så kreves en del cardio (kondisjonstrening, red.anm.). Da går man som regel for å skåne muskulaturen slik at man ikke forbrenner muskler, men heller fett, sier hun.

Sandra trener fem økter i uken, hvorav én er beinøkt, så skuldre og triceps, rumpe og bakside lår, rygg og biceps, og så en «kosetrening» med aktiveringsøvelser for rumpa, ryggøvelser, og annet forebyggende arbeid.

- Før konkurranse må jeg holde meg innenfor en viss mengde kalorier per dag som dekker mitt behov for proteiner, fett og karbohydrater. Nå om dagen spiser jeg blant annet karbonadedeig, havregryn, grønnsaker, proteintilskudd, yoghurt, kjøttpålegg og mandler, sier hun.

Ikke for alle

Bikinifitness har de siste årene blitt enormt populært i Norge, men Sandra tror ikke at bikinifitness passer for alle.

- Det viktigste av alt er kanskje psyken. Det er rart å gå fra å skimte magerutene sine igjennom en hel oppkjøring, til å ikke ha mageruter etter en avsluttet sesong. Man må skjønne at «sceneformen» varer i en dag, og at man skal og må opp i fettprosent etter endt sesong. Det er en tøff omstilling. Skjønner man ikke det, er ikke fitness noe for deg. Det kreves et fornuftig hode og en fysikk som passer inn i kategorien bikinifitness, sier hun.

Altoppslukende

- Å konkurrere i fitness kan også være ganske så altoppslukende, sier Line Marion Kjøniksen til Fitnessbloggen.no.

- Det er viktig å finne den rette balansen slik at man også kan ha et familieliv, være sosial, beholde humør og energi. Det krever mye, og man trenger støtte fra de rundt seg. Ikke minst er det tøft mentalt for mange å gjennomgå en konkurransediett.

Kjøniksen konkurrerer i bikinifitness under forbundet UFE, som er verdens største dopingfrie fitness- og kroppsbyggerforbund.

UFE er spesielt stort i USA, Canada og England.

=

DOPINGFRITT: Line Marion Kjøniksen konkurrerer i bikinifitness under forbundet UFE ¿ verdens største dopingfrie fitness- og kroppsbyggerforbund. © FOTO: Tom Arild Olsen

Kjøniksen er den første norske utøveren i UFE.

Frynsete rykte

- Jeg har konkurrert tidligere både i bodyfitness, før bikinifitness var lansert, og senest i Norges første bikinifitness konkurranse høsten 2012, kun fem måneder etter at jeg fikk mitt andre barn på under 2 år.

Hva tenker du om fitnessmiljøet - er konkurranser noe du vil anbefale hvem som helst?

- Jeg er jo selv en del av fitnessmiljøet og har kjent på mange av fordommene den «vanlige mannen i gata» har. Stigmatisering og generalisering. «Alle som driver med fitness doper seg». Og så lenge det ikke blir testet for bruk av dopingmidler på lik linje med annen idrett innen fitnessmiljøet i Norge, vil nok dessverre sporten alltid ha et noe frynsete rykte.

Dette er bikinifitness

  • Idealet i grenen er en sunn og «fit look» med velutviklet, men moderat muskulatur. Lår og gluteus skal være fast, men ikke for hard.
  • Lav, men ikke for lav fettprosent/kroppsfett.
  • Poseringene er mer feminine, det er mere fokus på makeup, hår, hud og til og med på "facial beauty".
  • Noe synlig magemuskelatur , men ikke "tykke" mageruter.
  • Man kan kalle bikinifitness en slags missekonkurranse med muskler.

Bodyfitness og athletic fitness

  • Utøverne i bodyfitness og athletic fitness har mindre muskelmasse enn en kroppsbygger, men de er fremdeles veldig muskuløse.
  • De har veldig lite kroppsfett på konkurransedagen, og poseringene er med alle musklene strammet.
  • Athletic fitness også har med øvelser utøverne skal gjøre (chins, dips og roing).
  • Jentene i bodyfitness har i likhet med bikinifitness-utøverne, høye hæler på seg.
  • De er mer markerte og hardere i formen enn bikinifitness-utøverne.

En av kildene i denne artikkelen er fjernet etter at den opprinnelig ble publisert, red.anm.

Les også:

- Fortsett til du spyr, besvimer eller dør

10 tegn på at du er overtrent

Joda, du kan få drømmerumpa

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!