Mange opplever kroppslige ubehag, som gnagsår og stive og ømme muskler og ledd på lengre sykkelturer. Valg av sykkel med riktig størrelse til din kropp, samt små justeringer på sykkelen, vil forebygge belastningsskader.

Tor Gunnar Lakselvhaug Bratlie på Anton Sport Røa mener mye ubehag kan unngås med en sykkelbukse med god beskyttelse, såkalt padding. Lakselvhaug har jobbet i sportsbransjen i 14 år.

Dropp trusene

- Sykkelbukser skal sitte tett, og en bukse med seler sitter bedre enn en uten seler. En dyrere sykkelbukse har gjerne bedre padding som fordeler trykket mer riktig. Det er også viktig at sykkelbuksen er det innerste plagget, det vil si at det ikke skal være noen truse eller boxershorts innenfor. Sømmer i undertøyet vil kunne gi deg gnagsår, sier Lakselvhaug.

Gynekologer anbefaler dessuten kvinner å gi underlivet en trusepause, enten de legger ut på sykkeltur eller bare skal spasere en tur gjennom byen.

Husk sinksalve

Når bakenden derimot først er blitt sår, kan salver være nyttige hjelpemidler. Fagsjef i Boots apotek, Kjersti W. Garstad, anbefaler å ha med seg sårsalver som inneholder sink på langturer.

- Slike salver brukes ofte på barn for at sår hud skal leges, og er en smart ting å ha med seg på lengre sykkelturer, sier Garstad.

=

270 MIL: Arendalsjentene Hege Kivle og Nora Arnet fra Nordkapp til Lindesnes sammen med to venninner i sommer. © FOTO: Karianne Svendsen

Vaselin i underlivet?

Arendalsjentene Hege Kivle og Nora Arnet sykler 2700 kilometer sammen med to venninner fra Nordkapp til Lindesnes på 30 dager i sommer.

Arnet og Kivle har fått tips om at det kan være smart å smøre inn underlivet med vaselin for å beskytte seg mot skader forårsaket av blant annet gnissing og friksjon som kan forekomme når man sitter lenge på sykkelsete. Dette er derimot Garstad ikke helt enig i.

- Det finnes produkter som virker forebyggende mot hudirritasjon og friksjonsskader som er enkelt å få tak i og er produkter vi anbefaler fremfor vaselin, for eksempel Cavillon barrierefilm, sier Garstad.

Vaselin er derimot anbefalt i rikelige mengder dersom du kommer i den situasjonen at du trenger å dytte inn en hemoroide som er kommet ut ved pressing på do.

Hold leddene varme

Knær og legger er andre kroppsdeler som er spesielt utsatt for belastningsskader blant syklister.

- Det er viktig å holde leddene varme, spesielt knær og legger, for å unngå belastningsskader og slitasje. Leddene må ha optimal arbeidstemperatur, det er litt som en bil; både bil og kropp fungerer best med riktig temperatur, sammenlikner Lakselvhaug.

Garstad har erfart at mange opplever tigerbalsam som nyttig mot stive og ømme muskler.

- Det er dessuten viktig å ha med seg førstehjelpsutstyr på lengre turer, slik at hjelpen ikke er langt unna når uhellet først er ute, forteller Garstad.

Gry Catinka Wold

Unngå ubehag på sykkelsetet

Her er tipset som gjør at du kan unngå ubehag i skrittet etter lengre sykkelturer.

Unngå dovne føtter

For å oppnå best treningseffekt kan det være smart å bytte ut den vanlige pedalen med klikk-pedal som passer sammen med sykkelsko.

- På den måten vil man få et jevnere tråkk og bedre trening ved at man tråkker hele veien rundt. Jeg pleier å si at sykkelsko fungerer på samme måte som når du tørker av en skitten sko på dørmatta, forklarer Hagenes.

Ifølge Lakselvhaug bør ikke sykkelsko være for store.

- Sykkelskoen skal sitte som støpt på foten. Man tråkker alltid "bakover" i en sykkelsko, så du vil ikke få like mye trykk på tærne som man får når man for eksempel løper.

Noen kan likevel oppleve at tærne "dovner" på lengre turer i sykkelsko. Hagenes sitt tips er da å flytte klossen under skoen, slik at trykket blir endret og det blir mindre belastning på forfoten.

Det er ikke bare tærne som kan dovne av. Det er også vanlig for mannlige mosjonister som stiller inn sykkelsetet feil, å oppleve ereksjonssvikt etter mange timer på sykkelen.

VANN: Drikk 0,5 liter væske hver time på lange, slitsomme sykkelturer. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Justeringer hindrer belastningsskader

Arendalsjentene Arnet og Kivle har fått syklene tilpasset sin kropp av fagfolk, og jobber nå med å lære seg sentrale grep for å kunne justere og fikse sykkelen selv underveis.

Små justeringer på sykkelen vil kunne utgjøre stor forskjell i sykkelkomfort og dermed forebygge belastningsskader.

Ifølge Lakselvhaug vil man, ved å endre og tilpasse styret til din kropp, få mer avslappede skuldre, og mange vil da automatisk få en liten knekk i albuen som gjør at man ikke sitter med strake armer og får all vibrasjon og støt i leddene.

Huskeliste

- På turer over flere dager er det lurt å ha med:

  • Tigerbalsam til ømme og stive muskler
  • Sinksalver som Inotyol til såre bakender
  • Cavellion barrierefilm til underlivet for å beskytte huden mot skader forårsaket av blant annet gnissing og friksjon
  • Mye vann: Drikk 0,5 liter væske hver time

Tips til bekledning

  • Bruk en vindtett og vanntett ytterjakke: gore tex har utviklet et materiale som heter active shell som puster godt i tillegg til å gi beskyttelse mot vind og vann.
  • Ha ullundertøy nærmest kroppen dersom det er kaldt ute og superundertøy eller annet tøy i pustende materiale på varmere dager.
  • Det er viktig å holde leddene varme for å unngå slitasje og belastningsskader. Ta gjerne med løse "armer" og "b en" på langtur.
  • Bruk tid på å finne deg en sykkelbukse som sitter godt. Sykkelbuksen bør også ha god padding og gjerne seler.
  • Tommelfingerregel: når temperaturen er under 20 grader; bruk sykkelbukse over knærne.
  • Dropp undertøyet under sykkelbuksen.
  • Bruk sykkelsokker, og ikke ull eller bomullssokker. Da får du lettere gnagsår.
  • Gå til innkjøp av noen gode sykkelsko.
  • Ved ubehag med sykkelsko; flytt på klossen under skoen.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!