Det flotte navnet til tross, det er de færreste som klarer å fryde seg stort over grevinnearmer. Den dårlige nyheten er at dette er et fenomen som innhenter de fleste av oss på et eller annet tidspunkt. Den gode nyheten er at det går an å gjøre noe med det.

Dårlig elastisitet

Men aller først, hvorfor begynner egentlig overarmene å sige?

- Grevinnearmer er en følgetilstand av slappere hud. I utgangspunktet er hud en innpakning med tøyelighet som avtaler med årene, og derfor er hudens slapphet, eller avtagende stramhet, et generelt problem med økende alder, sier spesialist innen generell og plastisk kirurgi, Halvdan V. Simensen ved Aviva Helse.

Soling og overvekt

- Problemet med slappe overarmer er gjerne verst hos dem som har solt seg mye, siden huden da mister sin elastisitet, og dem som er overvektige eller fyldige, forklarer hudlege Jon Langeland ved Hudklinikken.

Du kan finne din biologiske alder ved å sjekk hudens stramhet.

Tips

Ta deg tid til å trene armene litt hver dag. Ta armhevinger, eller det som kalles dips:

Plasser armene på sengekanten eller en tung stol. Ha et ben i 90 graders vinkel og det andre strakt mot en vegg eller noe annet. Senk kroppen ned til baken er ti-tyve centimeter over gulvet og løft deg opp igjen.

Trening:

- Grevinnearmer kan trenes bort, sier personlig trener ved treningskjeden Mykje Meir, Yngvar Andersen.

Han anbefaler da minimum én time styrketrening i uken, men det er det samme om du velger å ta det på kjøkkengulvet eller i treningsstudioet.

- Hjemme kan du for eksempel bruke stoler, bord, jerngryter, vannflasker, tau eller treningsstrikker, men husk at du skal trene til du blir ordentlig sliten. Belastningen skal være så tungt at du klarer mellom seks og 15 repetisjoner, sier han.

- Det har nemlig mye bedre effekt å ta seks skikkelig tunge repetisjoner enn 40 du så vidt blir sliten av, understreker han.

Se styrkeøvelsene du må kunne.

I tillegg anbefaler Andersen kondisjonstrening, og ber deg også huske å bruke bena så ofte som mulig. Går du til butikken, tar trappen opp til leiligheten eller hopper av bussen litt før du må, får du mye god hverdagsaktivitet nesten gratis.

Utgangspunktet ditt før du begynner treningen, har naturligvis en del å si for hvilket resultat du kan forvente deg. Noen vil lettere kunne oppnå gode resultater enn andre, men ifølge Andersen er det håp for alle.

- Etter en måned med trening vil alle se og merke forskjell, sier han.

Samtidig synes Andersen ikke vi skal henge oss så mye opp i at kroppen ikke er helt perfekt.

- Man har mange unødvendige bekymringer, og litt slappere armer kan man faktisk ikke unngå når man blir eldre. En 50-60-åring kan være i superform med god trening, men å ha helt knallharde armer er ikke nødvendig verken for god helse eller et flott utseende!

Andersen understreker at grevinnearmer ikke er forbeholdt kvinner.

- Jeg har sett mange grevinnearmer på menn. De har bare ikke satt noe navn på fenomenet, sier han.

Kle deg smart:

Dette er den aller enkleste metoden å omgå problemet på.

- Det er utallige kvinner som har problemområdet sitt på overarmene. Og man trenger ikke være stor eller overvektig for å ha store overarmer, sier stylist Lene Tønnessen. Hun har mange gode tips til hvordan du lekkert og elegant kan kamuflere store overarmer:

1. Synlig hud tiltrekker seg oppmerksomhet. Bruk langermet genser eller genser med trekvart lang arm. Om sommeren bør du velge T-skjorte i stedet for singlet, men ikke bruk ermer som stopper på det bredeste punktet på overarmen; det gjør nemlig at alt fokuset kommer akkurat her.

2. Draperte ermer er kledelig for deg med store overarmer, gjerne med puff øverst på skulderen. Det gjør at armen ser rettere ut.

3. En stram genser kan være gunstig fordi denne vil kunne gi litt hold in-effekt.

4. Mørke farger forminsker. Så hold deg til mørke farger på overdelen. Dra for eksempel fokus ned til de slanke bena dine med lyse farger på underdelen.

5. Bruk store, gode skjerf om vinteren. Skjerfet vil dekke over skulderpartiet og skaper en fin balanse til armene dine.

6. En mørk bolero er et must i garderoben. Bolero passer supert over stramme topper, over festkjolen eller hvis du skal ut og spise.

7. Har du funnet drømmekjolen som dessverre er ermeløs? Finn et tynt silkeskjerf eller sjal og legg det over armene. Dra det så under armene og bak mot ryggen og knyt en fin sløyfe. Da vises hele kjolen, armene dine dekkes og det ser elegant ut.

Det er ikke bare armene vi ønsker å kle bort. Finn klær som passer til din kroppsfasong.

Plastisk kirurgi:

Tradisjonell kirurgi gir et vesentlig sikrere resultat enn hudoppstramming ved hjelp av trening, siden øvelser primært er positivt for muskulaturen, men kan gjøre lite for å stramme opp huden, mener spesialist innen generell- og plastisk kirurgi, Halvdan V. Simensen ved Aviva Helse.

Det finnes flere varianter av denne kirurgien. Der det er små hudmengder, vil man kunne skjule arret opp mot armhulen. I de fleste tilfeller vil man imidlertid få arr på overarmens innside fra armhule til albue.

- Av den grunn er ikke armplastikk blant de vanligste inngrepene som gjøres. Men for dem som virkelig har mye hud, kan arrene være et bedre alternativ, sier Simensen.

Pris: Ca. 30.000 kroner for overarmsplastikk, noe mer dersom det er nødvendig med fettfjerning

Camilla Harbu Bielecki

Løsningen er laser

Bli kvitt vorter, pigmentflekker og åreknuter uten skalpell.

Laser:

- Slappe overarmer kan korrigeres med laser. Slim Lipo er en laser som har to bølgelengder. Den ene bølgelengden smelter fettet og den andre strammer opp huden, sier Ellen Rysand, sykepleier og daglig leder ved MBC Lasersenter på Lysaker.

Hun forteller at det smeltede fettet suges ut slik at kunden får et umiddelbart resultat.

Med Slim Lipo blir det ingen arr. Legen går ifølge Rysand inn med en tynn laserfiber rett nedenfor armhulen, og her blir det kun sydd ett sting etter behandlingen.

Prisen varierer veldig. VI fant priser mellom 18.000 og 40.000 kroner for samme behandling.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!