De 10 handlingsreglene du finner lenger ned i artikkelen, er et utvalg fra boka 101 things to do before you diet ("101 ting du skal gjøre før du slanker deg"), skrevet av den engelske mote- og livsstilsjournalisten Mimi Spencer.

Vær realistisk

Hun har gitt ut en bok mange trykker til sitt bryst som en bibel - selv om den inneholder mange tanker vi alle har tenkt fra før:

- Tenk rasjonelt, ikke innbill deg at når du bare får litt mer orden på livet ditt, så skal du begynne med såkalte enkle, men knallharde treningsregimer. De er laget for dem som allerede er i gang. Og i forlengelsen av dette, at du skal holde deg sånn resten av livet og leve lykkelig til dine dagers ende, skriver hun.

Les også: Mål om du er overvektig

Del saken med andre!

Foto: Colourbox.no

NØDVENDIG? Selvsagt trenger ikke dette mennesket en slankekur. Mange har et forvrengt bilde av seg selv - og av hvordan de vil trives med å se ut. - Begynn med å like deg selv, råder Mimi Spencer. © Foto: Colourbox.no

Før slankekuren skal du ...

1) Ikke lese slankebøker eller -artikler

Kvitt deg med de funksjonsforstyrrelsene som kjennetegner vår dans med diettene. Det er utmattende og gir deg ikke noe.

2) Tro på at du er fin som du er

Du er det allerede, du bare vet det ikke ennå. For virkelig å ta dette inn over deg, er du nødt til å rette litt på fettbrillene og anerkjenne at det ikke er en dødssynd å ha med seg noen kilo ekstra.

3) Lukke øynene og se din verdi

Du får bare én kropp. Den kroppen kan bli større og mindre, svulme og skrumpe. Men i det store og hele er du avhengig av de armer og bein, bryster og baller du er blitt tildelt her i livet.

4) Finne din egen stil

Klær har avgjørende konsekvenser for deg - det er din inngangsbillett til en verden av slankhet. Det er ikke bare et spørsmål om hva du har på, men hvordan du har det på.

5) Spise ordentlig frokost

Innse at du er et dyr. Det betyr at kroppen fortsatt reagerer på omgivelsene på urgammelt vis. Utallige undersøkelser har vist at du vekker kroppens "frykt-for-sult-reaksjon" hvis du hopper over måltider.

6) Spise mer

Livet skal ikke være et skoleeksempel i avhold. Det skal være gøy og tilfredsstillende og kan godt være fylt med mat. Det går bra, så lenge du spiser mye av enkelte ting - og ikke så mye av visse andre ting.

7) Gi maten din fulle oppmerksomhet

Få et sunt forhold til kaloriene du inntar ved å gi dem plass. Spencer siterer en forfatter som sier at "å spise og drikke er ikke ærender, og ikke noe vi gjør på vei til noe annet. Altfor mange spiser på refleks uten å tenke over hva som er på gaffelen."

8) Lære å gå ordentlig

Mange kvinner har dårlig ganglag. Husk: Skuldrene tilbake og ned, øynene rolig fokusert et stykke fram. Bekkenet litt fram, men ikke for mye. Bruk magemusklene til å stabilisere deg med, og slapp av i hoftene.

9) Ikke kle deg i ...

Vil du holde en smal profil, bør du unngå dynejakker, kardiganer med belter, for stort strikketøy og mannens jeans. Hotpants og tubetopper, strikkekjoler, tweedantrekk og lag på lag.

10) Passe deg for salatbomber og skjulte matfeller

Unngå den tilsynelatende sunne maten. Salatbomben er for eksempel blitt definert som et måltid som begynner grønt og sunt, men som fort blir tynget av dressing, ost, baconbiter eller kyllingvinger.

Kilde: 101 things to do before you diet (til dansk ved Berlingske.dk , til norsk ved Klikk.no)

Mye prat

Det finnes mange slanketips. Alt fra omtale av slankepiller, til hvordan du skal holde deg slank, hvordan du krymper magesekken uten operasjon og hvilke slankemyter som er - nettopp - myter.

Men vi har også skrevet om at det kan lønne seg å endre på noen sentrale ting i livet vårt først, i stedet for å hoppe på en såkalt mirakelkur.

Urealistisk

- Problemet for mange er at de setter seg urealistiske mål. Ikke bare ønsker de å gå mye ned i vekt, det skal også skje forferdelig fort, sier ernærernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

At det fungerer å endre på livsstilen, fikk Solveig-Elise Hansen (28) erfare, da hun gikk ned 170 kilo på tre år ved å endre matinntak og aktivitetsnivå.

Les også: Våre beste slankesaker

Endret tankemønster

Mimi Spencer tror på sin side at mye er gjort om du endrer måten du tenker på.

"Man kan endre matvanene sine og gå ned over tid, hvis vi bruker hjernen litt mer og gaffelen litt mindre," skriver Spencer.

"Det høres kanskje underlig ut, men du kan 'omprogrammere' hjernen til å spise fornuftig. Hvis vi konstant fratar hjernen de matvarene vi har lyst på, får det motsatt effekt. Begynn med å tillate deg selv en liten smak av det du har lyst på, og justér gradvis atferden din med hensyn til de matvarene du vet gjør deg tykk. Det har ikke noe med slanking å gjøre, men det har mye med psykologi å gjøre," skriver livsstilsjournalisten, som også mener det er psykologisk smart å lære seg å kle seg slik at man ser tynnere ut.

Bli venn med smøret

Hovedbudskapet hennes er at vi må belage oss på å endre tankegang hvis vi vil endre figur. En sunn kropp begynner nemlig i toppen:

"Få hodet ut av busken, eller ut av kjøleskapet, for den saks skyld. Se deg i speilet, det er her din reise begynner. En liten smule kjærlighet og en overdose ærlighet kommer til å bane vei for deg på denne reisen. Det handler om å gjenvinne perspektivet og forstå hva som fungerer for nettopp deg," oppfordrer Mimi Spencer.

Hun reklamerer med at boka blant annet hjelper deg å bli venn med smørpakken.

Les også:

Krymp magesekken uten operasjon

Farvel til sukker

Legens fristende superdiett

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!