I helgen ble Cecilia Brækhus Norges første verdensmester i et av de største bokseforbundene.

Les også: Her er Norges nye verdensmester!

Vi har tatt en titt i kjøleskapet til gulljenta for å finne ut hva hun er satt sammen av.

Cecilia kommenterer selv hver av rettene sammen med ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

Havregryn

Cecilia Brækhus: - Jeg lager grøt hver morgen, for det gir meg masse energi til trening. Det er ganske kjedelig i seg selv, men blir mer spennende med enten blåbærsyltetøy eller kanel og sukker.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - En sunn frokost som inneholder mye fiber har vist seg å ha en positiv innvirkning på blodsukkeret hele resten av dagen. Havregrøt er en sunn og relativt fiberrik frokost som vil gi et jevnt blodsukker resten av dagen. Det er viktig for alle, ikke minst idrettsutøvere.

BOKS(ER)MAT: Det er ikke bare pasta og proteinpulver på menyen hjemme hos Cecilia Brækhus

BOKS(ER)MAT: Det er ikke bare pasta og proteinpulver på menyen hjemme hos Cecilia Brækhus. © Foto: Petter Berg/HM Foto

Sammen med et glass melk, som er en fin proteinkilde, er havregrøt et bra alternativ. Prøv gjerne å blande litt cottage cheese i grøten. Cottage cheese er magert og proteinrikt. Proteiner er både viktig for oppbygning/vedlikehold av muskler, og for å holde vekten stabil.

Popcorn

Cecilia Brækhus: - Det er det beste som fins! Hvis jeg i tillegg har en film, så er jeg lykkelig.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - Et magert alternativ til potetgull. Popcorn inneholder en del raske karbohydrater, men det er ingen ulempe for personer som trener så mye som Cecilia og trenger å fylle opp glykogenlagrene sine.

Pistasjnøtter

Cecilia Brækhus: - Jeg har alltid en skål stående framme. Jeg har blitt ganske hekta. Siden jeg må holde vekta nede på grunn av idretten, er nøtter et godt alternativ til chips og sjokolade.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - Ja, nøtter er et sunt alternativ til chips og sjokolade. Nøtter er stappfulle av sunne fettsyrer, men inneholder derfor også en del kalorier. Overvektige bør derfor ikke spise altfor mye nøtter.

Jeg har fått kallenavnet kaffedronningen, så du kan vel si at det går en del kopper

Aktive personer som Cecilia kan gjerne spise en del nøtter uten at det går ut over vekta - snarere tvert imot fordi man ofte spiser det som et lite mellommåltid eller i stedet for noe annet som er langt mindre sunt.

Frukt

Cecilia Brækhus: - I tillegg til nøttene, har jeg alltid en fruktbolle med eple, bananer og mandariner stående framme.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - Som musikk i våre ører! Frukt er godt og gir en god søtsmak uten å inneholde for mye kalorier. Frukt er en fin kilde til fiber og antioksidanter, og er perfekt som mellommåltid eller supplement til andre måltider. I tillegg til å spise en del frukt, er det supert om hun også får i seg en del bær (for eksempel gjennom smoothies), fordi bær er stappfulle av antioksidanter.

Les også: Verdens mest sexy bokser

Pesto

Cecilia Brækhus: - Jeg har som oftest kylling- eller kalkunpålegg på brødskiva, og topper ofte med litt pesto. Jeg bruker også pesto på ost, pasta og annet kjøtt.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - Supert, magert og godt pålegg. Pesto er laget av pinjekjerner, basilikum, parmesan og olje. Pesto er med andre ord sunt, gir mye smak, og er et perfekt alternativ både til middag og brødmat.

Kaffe

Cecilia Brækhus: - Jeg har fått kallenavnet "kaffedronningen", så du kan vel si at det går en del kopper i løpet av en dag. Det er en dårlig vane, men jeg prøver å drikke mye vann for å veie opp.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - Koffein har jo vist seg å gi en ekstra giv før trening, så helt ok at hun drikker en del kaffe så lenge det ikke går ut over vanndrikkingen. Er hun litt småsulten kan hun gjerne bytte ut vanlig kaffe med en kaffe latte, ettersom en slik kaffe inneholder både protein og kalsium, noe som er viktig for en idrettsutøver.

Grillet kylling

Cecilia Brækhus: - En klassiker og super treningsmat! Jeg kan gjerne gå og gumle på en hel kylling i løpet av en dag, men skinnet spiser jeg ikke.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - Mager og proteinrik mat. Veldig bra alternativ til både lunsj og middag.

Varm sjokolade

Cecilia Brækhus: - Ingenting slår en kopp varm sjokolade i sofakroken når det er kaldt ute, men det kan være drepen for vekta, som ikke bør gå så mye oppover når jeg konkurrerer.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - Så sunn som Cecilia ellers er, kan vi ikke tro annet enn at det er plass til både én og to kopper varm sjokolade i hennes kosthold. Men hvis hun må være ekstra påpasselig i perioder, kan hun jo forsøke Obtions kakao som inneholder lite kalorier og minimalt med sukker.

Farris

Cecilia Brækhus: - Jeg elsker Farris fordi det er så herlig og friskt. Jeg drikker det mye mellom treningsøktene. Det blir litt dyrt, men er ikke det verste å bruke penger på.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - Farris inneholder jo som kjent mer salter enn vanlig vann, men fordi Cecilia trener så mye og dermed svetter (noe som gjør at hun mister salter) er det fint at hun drikker Farris. Trener hun lengre økter som varer mer enn en time, er det fint at hun bruker drikker som inneholder både salter og sukker under treningen, for eksempel sportsdrikker.

Kosttilskudd

Cecilia Brækhus: - Jeg er nøye med å få i meg Vitaepro daglig, i tillegg tar jeg magnesium. Ellers bruker jeg ikke noe kosttilskudd, men prøver å få i meg det jeg trenger gjennom mat.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius: - I tillegg til sunn mat er det fint at Cecilia tar tilskudd av vitaminer og mineraler. Tilskudd med antioksidanter, som Vitaepro-produkter, er absolutt bra. Vi anbefaler i tillegg omega-3 produkter, hvis du ikke spiser veldig mye fisk.

Klikk.no gjør oppmerksom på at Cecilia Brækhus deltar i en pågående reklamekampanje for Vitaepro.

Les mer:

Klikk Helse/trening

Klikk Kjendis

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!