Mange er redde for å trene når de er forkjølet, og holder seg i ro til de blir helt friske.

Er det egentlig nødvendig?

Ifølge New York Times er det ingen større studier som tilsier at det er farlig å trene når man er forkjølet.

God treningseffekt

To mindre, ti år gamle studier fra USA tyder derimot på at det ikke er skadelig å trene under forkjølelsen.

De amerikanske forskerne fant ut at forkjølelsen ikke hadde noen effekt på verken lungefunksjon eller treningskapasitet. Treningseffekten var faktisk like god som når testpersonene var friske.

Les også: Løp trygt på glatta

Det viste seg dessuten at det ikke tok lengre tid å bli frisk fra forkjølelsen selv om man trente. De som hadde trent, uttalte derimot at de følte seg bedre etter en treningsøkt.

Forsiktig med feber

Leonard Kaminsky, en av forskerne bak disse studiene, går så langt som til å oppfordre folk til å trene når man er forkjølet. Men han tilføyer at det er lurt å være noe forsiktig dersom du har feber eller symptomer i lungene.

Idrettslege Ove Talsnes anbefaler derimot ikke å trene når man er forkjølet.

- Hvis du trener når du er forkjølet, bryter du ned mer enn det du bygger opp. Da er poenget med treningen borte, sier Ove Talsnes til klikk.no.

Ove Talsnes har selv vært toppidrettsutøver, og lege for landslaget i friidrett under flere OL.

ANERKJENT LEGE: Ove Talsnes har vært lege for de norske friidrettsutøverne under flere OL. På bildet snakker han med pressen under OL i Beijing i 2008. © Foto: Heiko Junge / SCANPIX

- Farlig trening

Idrettslegen sier at det kan være direkte farlig å trene når man er syk.

- Selv om man ikke har feber, men har en sykdsomsfølelse i kroppen, kan trening føre til at man blir syk igjen og kanskje sykere enn man opprinnelig var. Det kan også hende at det er en sammenheng mellom akutte dødsfall ved trening og sykdom. Men det er det veldig vanskelig å forske på, sier Talsnes.

Les også:

Spar tusenvis på trening

Raske resultater med sirkeltrening

Feberfri dag først

Han understreker at vi heller ikke bør utfordre skjebnen når vi er forkjølet.

- Hvis du har feber, skal du ha en feberfri dag før du begynner å trene igjen.

Hvis du ikke har feber, bare er litt tett i nesen og ikke føler deg så dårlig, er det ok å trene, mener idrettslegen. Han legger til at det er nok med en kort skitur, sykkeltur eller lett joggetur.

ROLIG TUR: Hvis du har vært feberfri en dag og føler deg bedre, kan det være fint å prøve med en rolig løpetur, eller en skitur. © Foto: Crestock

Respekt for sykdom

Landslagslegen mener at reglene er like for toppidrettsutøvere og mosjonister, og at alle bør være forsiktige med trening under sykdom.

- Blir du syk, sier kroppen fra at den trenger hvile. Det indikerer at du kan ha virus og bakterier i kroppen. Det skal man ha respekt for. Jeg trener ikke selv når jeg føler at jeg er syk, og jeg er blitt mer streng med meg selv med årene, sier Ove Talsnes.

Han tror følelsen av å være bedre etter trening under sykdom, kan ha med samvittighet å gjøre.

- Hvis man er halvnevrotisk og tror man må trene hele tiden, er det klart man får god samvittighet hvis man får til en treningsøkt. Men det betyr ikke at det er bra for kroppen.

Trener du når du er forkjølet? Si din mening i kommentarfeltet under.

Les mer:

Klikk Trening

Klikk Helse

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!