Vi har testet 14 ulike typer sjokolademelk som du får kjøpt i butikk og kiosk. Sjokolademelk assosieres gjerne med noe barn liker godt, men den fungerer også supert som restitusjonsdrikk og påfyll etter trening for både unge og voksne.

Melk, kakao og sukker

Å bytte ut vanlig hvit melk med sjokolademelk er ikke noe som generelt anbefales. Grunnen er ikke kakaoen, men sukkeret som gjerne følger med på kjøpet.

Ren kakao smaker jo litt bittert, så sukkeret runder av bittersmaken. Ulempen med mange av sjokolademelkene er at det er tilsatt vel mye sukker. Velger du derimot de med lite tilsatt sukker, er det ikke så mye som skiller fra vanlig melk.

Lang holdbarhetstid

Sjokolademelk har som regel nokså lang holdbarhetstid. Det skyldes høyere varmebehandling av melken ved ultrapasteurisering eller UHT-varmebehandling for å fjerne eventuelle sykdomsfremkallende bakterier og mikroorganismer.

Langtidsholdbar melk kan derfor få en mer kokt smak og annen viskositet, spesielt UHT-behandlet melk, men dette vil som regel kamufleres av sjokoladesmaken.

Fin etter trening

Melk inneholder en naturlig og fin kombinasjon av protein og karbohydrat, og er derfor godt egnet i forbindelse med aktivitet og trening når kroppen trenger påfyll og restitusjon. Tenk gjerne over mengden du drikker, det kan for noen være smart å velge de mindre fete utgavene.

Karragenan

Karragenan er et tilsetningsstoff som utvinnes fra rødalger. Det er tilsatt i alle sjokolademelkene unntatt Cocio’s på flaske og de for melkeallergikere basert på ris og havre. Karragenan, E 407, fungerer som stabilisator og gir en litt gelaktig konsistens på sjokolademelken. Noen med sykdomstilstander i tarm og mage kan reagere negativt på dette.

Bra næringsinnhold

Kumelk er naturlig en god kilde til flere næringsstoffer. De viktigste er mineralene kalsium, jod, fosfor, magnesium og vitaminene B2 og B12 i tillegg til protein. Noen av variantene er tilsatt vitamin D som hjelper kroppens opptak av kalsium. Vitamin D er positivt!

Melkefri sjokolademelk

De melkefrie sjokoladedrikkene basert på soya, ris og havre inneholder ikke alle næringsstoffene kumelk gjør, så derfor har de blitt tilsatt kalsium, vitamin B2 og B12 i tillegg til vitamin D. Soya er en god proteinkilde i motsetning til havredrikk og rismelk. Rismelk er tilnærmet proteinfri.

Slik ble testen utført

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram vare, tilsvarende cirka en desiliter. Det ble gitt flest poeng for mest protein, minst karbohydrater og minst mettet fett.

Karbohydrater teller dobbelt som et uttrykk for også det tilsatte sukkeret. Tilsatt vitamin D ga et ekstra poeng. Produktene er kjøpt i ulike matvarebutikker/kiosker i mai 2015.

Det er kun næringsinnholdet som er vurdert i denne testen, smak må du selv vurdere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!