ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen. © FOTO: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Om testen

Alle produktene i testen er søtet, enten i form av sukker eller søtstoffet sukralose.

Dextrose går igjen i mange av produktene. Det er synonymt med glukose. Mange er dessuten laktoseredusert.

I testen har vi gitt flest poeng til restitusjonsdrikkene med mest protein, mest karbohydrater og minst kalorier og mettet fett.

Alt beregnet per 100 ml drikke. Produktene er kjøpt i dagligvare og treningssentre mars 2014. Vi presiserer at dette er en ernæringstest. Hvilken du liker best på smak er opp til deg å avgjøre.

img Del på Facebook



Etter en hard og god treningsøkt trenger kroppen påfyll av næringsstoffer for å restituere seg. Har du det travelt, eller har glemt å ta med mat, kan en restitusjonsdrikk være akkurat det du trenger for å hente deg inn igjen.

Hvilken restitusjonsdrikk skal du velge for å fylle opp lagrene etter en energisk treningsøkt?

Jeg har denne gang testet næringsinnhold i 12 populære restitusjonsdrikker.

Testresultater

Terningkastene spriker ikke veldig mye i denne testen; den dårligste restitusjonsdrikken får terningkast tre og den beste terningkast fem. Samtidig er tre og fem de vanligste terningkastene, bare tre restitusjonsdrikker får terningkast fire.

To av restitusjonsdrikkene som får terningkast fem scorer helt likt:

Nutramino Recovery Shake Protein XL

Maxim Protein Boost Vanilla

Disse to følger like etter:

Maxim After Training Shake

Nutramino Protein Milkshake Light

Restitusjon

Karbohydrater trengs for å fylle opp energilagrene som helt eller delvis er brukt opp under treningsøkten.

Protein går til musklene som trenger reparasjon og oppbygging. Som restitusjon er det vanlig å innta enkle karbohydrater/sukkerarter som raskt finner veien til blodet som glukose. Ellers ønsker vi å innta mer komplekse karbohydrater som gir en langsommere blodsukkerstigning, men nå er målet raskt påfyll og restitusjon.

Proteinbehovet er økt ved styrke-, hurtighets- og utholdenhetstrening. Protein fremmer muskelproteinsyntesen, reduserer nedbrytningen av muskelprotein og reparerer muskelskader.

Studier gjort viser at melkeprotein (myse, kasein) gir bedre resultater på muskeloppbygging enn det for eksempel soyaprotein gjør. Dette kan ha noe med forskjellig innhold av aminosyrer å gjøre.

Myse er regnet for å være spesielt gunstig for rask, god og effektiv gjenoppbygging av muskelproteinene fordi myse inneholder essensielle aminosyrer som er spesielt viktige for dannelsen av muskelprotein. Eksempelvis aminosyren leucin. På den annen side er det å pøse på med veldig store mengder protein verken nødvendig eller hensiktsmessig for de fleste av oss.

Myse er forresten et restprodukt fra produksjonen av hvitost, og det er dette man lager brunost av. Myse er det norske ordet for whey, ofte brukt som produktnavn.

For best mulig effekt er det viktig å innta et lite måltid kort tid etter treningen, helst i løpet av en halv time.

Da er kroppen mest mottagelig for næringsstoffene på grunn av høy blodsirkulasjon som raskt frakter karbohydrater og protein til påfyll av glykogenlagene og restitusjon av musklene. En kombinasjon av karbohydrater og protein er viktig.

Melk som restitusjonsdrikk

Kan for eksempel vanlig melk/sjokolademelk duge like bra som et spesialprodukt? Mange mener det. Melk inneholder naturlig en fin kombinasjon av protein og karbohydrater i form av laktose. For hva inneholder disse restitusjonsdrikkene? Jo, alle er basert på melk. Velges skummetmelk blir det naturligvis mindre fett enn i en lettmelk uten at mengden protein, B-vitamin og mineral endres. Mye av forskjellen ligger i at spesialdrikkene er tilsatt ekstra melkeprotein som øker proteininnholdet. Ellers funker også for eksempel banan, yoghurt, smoothie, brødskive med proteinrikt pålegg eller cottage cheese med frukt som god restitusjon.

Les også:

Trodde du alle grove knekkebrød var like sunne?

Bare én leverpostei får terningkast 6

Disse rundstykkene er sunnest

img Del på Facebook



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!