ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Hva er blitt synonymt med helg for de fleste barnefamilier i dette landet de siste årene? Jo, det er gjerne fredags- eller lørdagstaco.

Det er mye godt fyll en kan putte i en tortillalefse, men hva er de sunneste valgene når du skal velge lefse?

Fullkorn gjør den sunnere

Tortillalefsene av fullkorn gir først og fremst mer fiber, som vil bidra til litt mer metthet. I tillegg får man noe mer vitaminer og mineraler fra fullkorn. I de vanlige med bare hvitt hvetemel, fører mye stivelse fra karbohydratene til større påvirkning på blodsukkeret enn i fullkorn der fibret er med på å redusere blodsukkerstigningen etter måltidet. Det kan sammenlignes med loff versus grovt brød.

 

Tesvinnere

Rema 1000's egen fullkornstortilla går til topps, og er den eneste lefsa som oppnår terningkast seks.

Fersk tacolefse med spelt fra Buer får terningkast fem. Det samme gjør fersk tacolefse fra samme produsent. 

Nederst på skalaen finner vi Ferske maistortilla fra Ola-lompa.

 

Hvilken type fett er brukt?

Når tortillalefsene dukket opp i butikkhyllene, var det helt vanlig at det var palmeolje som ble brukt som fettkilde. Etter mye fokus på det negative ved palmeolje, både helse- og miljømessig, har produsentene nå erstattet palmeoljen med den sunnere rapsoljen. Selv om palmeolje er en vegetabilsk olje, inneholder den relativt mye mettet fett i motsetning til rapsolje som er rik på umettet fett, derav også omega-3. Old el Paso er den siste som har fjernet palmeolje fra tortillalefsene, de bruker nå solsikkeolje i stedet.

Ferske tortillalefser

I testen inngår også noen ferske tortillalefser. De har ikke like lang holdbarhetstid som de andre, og har enten potet eller mais som hovedingrediens. Disse inneholder generelt mindre energi og er et magrere alternativ. Potet gir færre karbohydrater enn hvetemel, men og noe mindre protein.

Velg godt fyll!

Det viktigste er nesten hva du putter inni tortillalefsen. Mye sunt og godt tilbehør gjør susen. Først og fremst raust med diverse grønnsaker i tillegg til rent kjøtt, kylling, karbonadedeig, laks, ost, guacamole, bønner med mer. Hvis det er taco du bruker tortillalefsene til, miks gjerne krydderblandingen selv, da unngår du ferdigposene som inneholder mye sukker.

Slik ble testen utført

Tortillalefsene ble rangert ut fra verdiene i næringsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram. Det ble gitt flest poeng for mest protein, minst karbohydrater, minst mettet fett, mest kostfiber og minst salt. Produktene er kjøpt i ulike matvarebutikker i januar 2015. Det er kun næringsinnholdet som er vurdert i denne testen, så smaken må du selv vurdere.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!