Trening motiverer mer enn slanking.

34 gamle Thomas Muggerud tror han er en ganske typisk representant for sitt kjønn når han etter hvert har flyttet fokus fra kroppsvekt til forbedrede treningsresultater.

60 kilo kroppsfett

Siden våren 2011 har han gått ned 50 kilo, fra 160 kg til 110 kg. Mer avansert veiing viser at han har trent vekk nesten 60 kilo kroppsfett og lagt på seg 10 kilo ekstra muskelmasse. Og dette er tall som motiverer en mann i stabiliseringsfasen.

- Før denne livsstilsendringen var hovedmålet å komme ned til 105 kilo, men om jeg blir stående på rundt 110 kilo er det greit nok, så lenge jeg spiser og trener like mye som før. Og det har jeg tenkt å gjøre, sier han til Bedre Helse.

- Det er godt å ha en kropp som fungerer igjen, som tar meg dit jeg vil og gir meg overskudd av trening, sier en fornøyd Thomas.

Endorfinene som frigjøres under trening gir ham en real boost. Avhengighetsskapende er de også.

Ryggsmertene forsvant

Slanking og dietter var fremmedord for Thomas før han ble innlagt på St. Olavs Hospital med ryggprolaps for tredje gang.

Han var da så svær og tung at ambulansepersonell ikke klarte å bære ham mer enn noen meter på båre.

- Jeg brukte 5- og 6XL i klær. Etter råd fra lege søkte jeg plass på Røros rehabiliteringssenter.

Thomas Muggeruds hold-vekten-tips:

1. Heng opp før- og etterbilder av deg selv, og plassere det på et godt synlig sted slik at du ikke glemmer å trene.

2. Minn deg selv på at det ikke er farlig å være sulten. Du dør ikke om du må vente én time til. Drikk en flaske vann i mellomtiden. Det hjelper!

3. Ikke kjøp usunn mat eller snacks som blir liggende i skuffer og skap.

Det var først etter at jeg begynte å trene og gå ned litt i vekt at jeg innså hvor stor jeg hadde vært. Ryggsmertene mine forsvant faktisk under det første oppholdet, forteller Thomas.

I starten av sin snuoperasjon trente han hver eneste dag, mellom to og fem timer, inkludert gåturer.

- Jeg har alltid likt å drive meg hardt, men i mange år var kroppsstørrelsen til hinder for en del aktiviteter. Slik er det heldigvis ikke lenger, sier Thomas som nå «bare» trener tre-fire ganger i uken.

Styrketrening, intervalltrening, spinning eller jogging. Fjellturene med samboer Elisabeth i helger og ferie, defineres som kos og hobby, ikke trening.

Måtte lære å lage mat

Thomas synes han har mye å takke henne for, både som turkamerat og læremester på kjøkkenet. I årene som ungkar var de praktiske matferdighetene minimale: Det var jo så enkelt med ferdigmat og pizza fra sjappa rett rundt hjørnet!

I dag lager Thomas mat fra grunnen av med stor iver. Sunn mat, vel å merke.

- Hva tror du er den største forskjellen på menn og kvinner som skal ned i vekt?

- Jeg tror vi menn har lett for å gå veldig hardt ut i begynnelsen, særlig når det gjelder trening. Overdrivelser har lett for å ende med at man sliter seg ut, ramler av lasset og gir opp hele prosjektet, mener Thomas.

Jøran Hjelmesæths hold-vekten-tips:

1. Daglig fysisk aktivitet er den viktigste faktoren for å holde vekten stabil. Du trenger ikke trene, men du må være i aktivitet. Minst én times gange hver dag anbefales.

2. Spis regelmessige måltider og sørg for jevnlig vektregistrering. Gå gjerne på vekten hver dag og følg med.

3. Spis fiberrik mat, grove kornprodukter og proteiner som monner på metthetsfølelsen. Spis mest proteiner fra planteriket, og velg mest fisk og fugl fra dyreriket.

Han tar en pause før han fortsetter:

- Menn snakker dessuten lite om kropp, helse og slanking. Jeg tenkte aldri på min egen helserisiko på grunn av overvekten min. Først i etterkant innså jeg hvor høy sykdomsrisiko jeg hadde utsatt meg for i mange år. Heldigvis gikk det bra!

Vil du sjekke om du selv er overvektig, kan du prøve vår BMI-kalkulator.

Muskler øker forbrenningen

Professor dr. med ved Senter for sykelig overvekt ved Helse sør-øst, Sykehuset i Vestfold, Jøran Hjelmesæth, forteller at trening er et av suksesskriteriene for å lykkes med varig vektreduksjon.

Trening som gir økt muskelmasse, bidrar til å øke forbrenningen igjen. Det er derfor så mangevekteksperter anbefaler styrketrening.

- Forskning viser at daglig fysisk aktivitet er den viktigste suksessfaktoren for å lykkes med vektstabilisering. Fysisk aktivitet gir dessuten bedre balanse i appetittreguleringen og bidrar til bedre søvn. Begge deler er gunstig for vekten, påpeker overvektsspesialist Hjelmesæth.

=Til venstre: Lege, forfatter og tidligere overvektig Stein Tyrdal. Til høyre: professor dr. med ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, Jøran Hjelmesæth.

EKSPERTER: Til venstre: Lege, forfatter og tidligere overvektig Stein Tyrdal. Til høyre: Professor dr. med ved Senter for sykelig overvekt ved Helse sør-øst, Sykehuset i Vestfold, Jøran Hjelmesæth. © FOTO: Nina Granlund Sæther og Sykehuset i Vestfold

Stein Tyrdals hold-vekten-tips:

1. Kutt ut slanking. Etabler i stedet levevaner som du kan leve godt med og trives med resten av livet.

2. Drikk alltid vann før alle måltider for å fremskynde mettheten. Husk at all drikke, bortsett fra vann, er kalorier.

3. Bestem deg på forhånd hvor mye du skal spise, og bruk tid. Først 20 minutter etter at du har spist, vil du kjenne om du er mett, og det er du som regel.

Hvor lang tid det tar før kroppen slutter å slåss mot den nye vekten etter en slankekur, finnes det ingen sikre forskningssvar på. Noen fageksperter snakker om ett år, andre om to år eller mer.

- Her er det lite forskning og store individuelle forskjeller, konkluderer Hjelmesæth og legger til at man heller ikke vet om lav forbrenning er et større problem etter en stor vektnedgang enn ved en reduksjon på fem kilo.

Klarte varig vekttap

Lege og eks-slanker Stein Tyrdal gikk ned 18 kilo for 11 år siden, og har ikke gått opp vekttapet sitt igjen. Statistisk sett lykkes fem av 100 personer med det samme.

- Jeg lyktes med å holde fast ved mine nye vaner med stadig fokus på matmengde og aktivitet. Dermed ble det en varig endring av livsstilen.

- Spis mat du blir mett av, unngå synet og lukten av mat mellom måltider og sett kroppen i bevegelse. Omveier er god trim, lyder en av hans kjepphester.

- Det er i topplokket den egentlige vektjobben foregår. Først når vi får orden på tankene våre, skjer det noe med handlinger og vaner. Og humor er alltid et nyttig hjelpemiddel, mener Tyrdal.

Les også:

Derfor blir du ikke slank

For mye trening kan ødelegge slankingen

Slik fjerner du overflødig hud på magen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!