1: Å hoppe over måltider

Har du for vane å droppe måltider for å gå ned i vekt? I så fall er det helt unødvendig. For ved å hoppe over måltider øker du faktisk risikoen for fedme, spesielt hvis du skipper frokosten.

En undersøkelse fra American Journal of Epidemiology har konstatert at mennesker som ikke spiste frokost, hadde 4,5 gang større sannsynlighet for å bli overvektige.

Hvorfor? Fordi når du dropper et måltid, forsinker du stoffskiftet og øker sultfølelsen. Og dermed er sjansen for at du overspiser ved neste måltid, veldig stor.

2: Å se for mye TV

En undersøkelse fra University of Vermont har vist at overvektige som reduserer daglig tv-tid med 50 prosent, forbrenner 119 kalorier mer om dagen i gjennomsnitt - simpelthen fordi de ikke sitter så lenge i sofaen. Det er et automatisk vekttap på cirka 9,5 kilo i året!

3: Å spise for fort

Det tar faktisk 20 minutter for din mage å fortelle hjernen at den har fått nok å spise og at du er mett. En undersøkelse i Journal of the American Diatetic Association fant at de som spiste sakte fikk i seg 66 færre kalorier per måltid sammenlignet med de testpersoner som spiste fort. Og det til tross for at de som spiste langsomt følte at de hadde spist mer!

Vektkonsulentene

SKJØNNHETSSØVN: Sov nok, så er det enklere å gå ned i vekt også. © Illustrasjon: Thinkstock

4: Å sove for lite eller for mye

Ifølge undersøkelser vil folk som er på slankekur, og som sover fem timer eller mindre, ha større sannsynlighet for legge på seg enn dem som sover i gjennomsnitt seks-syv timer per natt. Det samme gjelder de som sover i over åtte timer, men i mindre grad enn de som får for lite søvn.

5: Å spise gratis tilbehør på restaurant

Brød, aioli, chips og salsa kan være gratis på noen restauranter, men det betyr ikke at du ikke må betale for dem når det kommer til vekta. Et par skiver loff teller omkring 300 kalorier. En kurv med tortillachips kommer fort opp i 450 kalorier. Og enda verre: Disse fristelsene har ofte ikke en nevneverdig næringsverdi.

6: Å spise av store tallerkener

Hold porsjonsstørrelsene i sjakk ved å velge små tallerkener. Bytt ut de store middagstallerkenene med en mindre variant, for mer mat = flere kalorier og mer kroppsfett. Blir du ikke mett, kan du alltids ta en ekstra porsjon.

7: Store munnfuller

American Journal of Clinical Nutrition har gjort en undersøkelse som viste at mennesker som tok store biter av mat fikk i seg 52 prosent flere kalorier enn de som tok små biter og tygde lenger. Ved å spise mat i mindre stykker, kan du øke metthetsfølelsen og nyte maten bedre. En god generell regel: Jo mindre munnfuller, jo smalere midje.

8: Å drikke for lite vann

Å drikke nok vann i løpet av dagen er avgjørende for alle kroppens funksjoner, og jo mer du drikker, jo bedre er dine sjanser for å forbli slank.

I en amerikansk undersøkelse gikk de som var på slankekur, og som måtte drikke to kopper vann før hvert måltid, ned 30 prosent mer i vekt enn de som ikke drakk vann først. Og du kan øke effekten ved å tilsette isbiter. Tyske forskere har oppdaget at seks kopper kaldt vann om dagen kan føre til et metabolsk løft som forbrenner 50 kalorier daglig. Det er 2,5 kilo på ett år.

9: Å spise med følelsene

En undersøkelse fra University of Alabama har vist at de som innrømmet å ha spist som reaksjon på følelsesmessig stress, hadde 13 ganger større sannsynlighet for å være overvektige. Hvis du føler trang til å spise som reaksjon på stress, prøv å tygge tyggegummi, drikke et glass vann, eller gå en tur rundt kvartalet.

(Kilde: Woman's Health)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!