ned i vekt

FØR: I 2006 veide Vibeke 107 kilo. © FOTO: Privat

Vibeke Hausberg Gravelsæter (31) slet med vekten allerede som tenåring og prøvde å slanke seg.

Men såkalte mirakelkurer hjalp ikke, og det førte til at hun begynte å trøstespise i stedet.

122 kilo

Som 20-åring kjøpte hun klær i størrelse XL. Etter hvert viste vekten 100 kilo. Det var da hun bestemte seg for at nok var nok!

- Jeg ble imidlertid gravid og ville utsette slankingen til etter fødselen. Og da ga jeg blaffen i hva jeg spiste - jeg brukte vel graviditeten som en unnskyldning for vektøkningen, sier Vibeke.

- I dag blir jeg kvalm med tanke på alt jeg dyttet i meg av usunn mat. Jeg husker spesielt at jeg lett kunne spise en pose hveteboller med smør, fårepølse og masse majones i løpet av en helg, pluss kjeks, potetgull og sjokoladepudding når jeg hadde helgevakt som taxisjåfør. Da jeg fødte Marius, veide jeg 122 kilo. Etter fødselen gikk jeg ned til 107 kilo. Men da var jeg skikkelig motivert for slanking, sier Vibeke.

Hun klarte det med glans.

Hjelp av vektklubb

Hele 40 kilo forsvant på ett år med hjelp av en vektklubb på nett som hennes mor tipset om. Vibeke førte dagbok over alt hun spiste for å få en kalorioversikt.

Så begynte hun å spise oftere, og denne gangen vanlig, sunn mat. Vekten endte på 67 kilo.

- Hver veiedag ringte jeg mamma for å fortelle hvordan det gikk. Familien min støttet meg hele veien. De heiet meg frem mot mål, og det er jeg takknemlig for, sier hun.

Da Vibeke var gravid med sitt yngste barn Linnea, tenkte hun over hva hun spiste, og hun trente jevnlig. Etter fødselen gikk hun raskt ned til under 70 kilo igjen.

Vektøkning

I dag veier Vibeke 74 kilo, men idealvekten ligger litt lavere.

- Det er en evig kamp. Jeg må hele tiden tenke på hva jeg putter i munnen, for jeg har lett for å legge på meg. Og så må jeg finne tid til trening i tillegg. Det er hele tiden snakk om prioritering, så det har gått litt opp og ned det siste året, sier hun.

Vibekes kosthold:

  • Spiser hver tredje-fjerde time for å få et stabilt blodsukker.
  • Familien spiser det samme: grove brød, fullkornpasta, gode og magre varianter av matvarer og lettprodukter. En sjelden gang loff.
  • Helgegodt er popkorn, saltstenger eller litt sjokolade. Noen ganger kjeks. Lager sjelden vafler og lignende retter.
  • Har alltid sukkerfrie drops eller tyggegummi i nærheten for å dekke søtsug.
  • Har alltid med seg mat når det kan bli lange pauser mellom måltidene: en brødskive eller et knekkebrød. Slik unngår Vibeke å spise noe usunt når hun er sulten.
  • Bestemmer på forhånd hva hun skal spise for eksempel i et selskap og holder seg til planen. Skal hun bare ta ett kakestykke, så nyter hun det ene.
  • Spiser ofte en saftis til dessert. Hun tror det er viktig å skeie ut litt for å unngå å sprekke helt.

- Etter jeg hadde gått ned til 67 kilo, syntes jeg det var litt lite for meg som er 172 cm høy. Jeg fant ut at jeg trives bedre med en vekt på 70-72 kilo, og jeg skal ned dit, sier hun.

I fjor fikk Vibeke diagnosen endometriose og hadde konstante smerter i nesten et halvt år. Hun orket ikke å trene, og skeiet mer ut i matveien. Dermed kom de ekstra kiloene.

- Nå har jeg fjernet løs hud på lårene - tidligere har jeg operert vekk løs hud rundt mage og hofter - og har måttet ta det med ro igjen. Men den gode motivasjonen er tilbake, og jeg gleder meg til å trene jevnlig. Den livsstilen jeg la om til da jeg gikk ned 40 kilo, ligger under huden på meg, og jeg kommer ikke til å gå tilbake til stor størrelse, fastslår hun.

Familiemat

Vibeke jobber i barnehage, er gift og er mamma til Marius (6) og Linnea (4). Hun er ikke lenger medlem av slankeklubben på nett, men vurderer å melde seg inn igjen.

- Det hadde vært fint å få hjelp til å finne ut hvor mange kalorier min hjemmelagede mat inneholder. Men jeg vet omtrent hvor mye jeg kan spise hver dag, og jeg veier som regel middagen min.

Hun spiser fire-fem måltider om dagen, og sørger for å ha litt mellommat i bagen når hun er ute.

Barna får godteri av og til.

- De får lørdagsgodt og potetgull. Også koser vi oss også på andre måter: Vi drar til det lokale Osbadet, går tur eller spiller spill. Jeg syns det er viktig at det å kose seg ikke alltid er knyttet til mat.

– Ikke krev for mye!

- Finn en treningsform du liker, da er det lettere å trene jevnlig. Og ikke sett deg for høye mål; ingen orker å trene hver dag, sier Vibeke.

- Sprekker du en dag eller to med maten, så reiser du deg og forsetter som før. Ikke la det ødelegge for resten, sier Vibeke og har et siste tips:

- Er du trøtt, er det vanskeligere å motstå fristelser. Derfor er det viktig å få nok søvn.

- Jeg er redd for at barna skal bli overvektige. Men jeg håper de ikke har fått mine gener på det området. Foreløpig er det i hvert fall ingen grunn til bekymring, sier Vibeke.

Helsegevinst

Alt er enklere når du ikke har så mange kilo å dra på, mener Vibeke. Og smertene hun hadde i knærne, forsvant sammen med kiloene.

- En annen gevinst er at livskvaliteten er mye bedre, pluss at jeg har oppdaget at jeg er viljesterk som har klart å gå ned så mye og så å si holdt vekten stabil.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Sjekk din BMI med vår BMI-kalkulator

Derfor skal du måle midjen i tillegg til BMI

Spis deg fri fra stressfettet

Her fjerner legene Cecilies magehud og fett

Gå ned 2-3 kilo på en uke med suppekur

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!