Ekspertene:

Gunn Helen Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand.scient. fra Universitetet i Oslo. Hun er tidligere vektrådgiver i flere nettvektklubber, forfatter av flere bøker om helse og ernæring og ernæringsekspert i bladet Bedre Helse.

Torkil P. Andersen er spesialist i allmennmedisin og mannen bak Ketolysekuren

Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo. Hun er gründer og daglig leder av SomeBody.

Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog i Grete Roede.

Ønsker du å gå ned i vekt? Det kan være vanskelig å finne frem i slankejungelen.

Ekspertene mener ulike ting, og kanskje sitter du på spørsmål du ikke tør å stille fagpersoner.

Vi har tatt utfordringen, og stilt ekspertene 12 slankespørsmål du lurer på, men kanskje ikke tør å stille selv.

Del

1. Er det ok å bruke en pulverkur hvis jeg vil ned 2-3 kilo for å komme inn i finkjolen?

- Ja, det vil jeg si er ok. Man vet at man har et kortsiktig mål, og man vet at det dermed er lett å få kiloene tilbake etter at den store dagen er over og man er tilbake i hverdagskostholdet, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Også Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog i Grete Roede, advarer om at vekten kan komme svært raskt tilbake.

- Pulverkurer gir et svært lavt energiinntak og kroppen reagerer relativt raskt med å skru ned forbrenningen for å beskytte seg mot "de dårlige tidene". Kombinasjonen av en lavere forbrenning og utsultet kropp gjør det utrolig lett å legge på seg igjen. På en pulverkur vil du typisk tape mer muskelmasse enn om du bruker mer tid på vektreduksjonen, noe som også bidrar til at det er vanskeligere å holde vekten etterpå, sier Bugge.

- Men for mange kan det være en fin kickstart på en varig kostomlegging, sier Arsky.

2. Går jeg ned like mye ved å spise lavkarbo og lavkalori, hvis begge gir for eksempel 1500 kalorier om dagen?

- Ja, over tid. Det er ofte slik at de som går på lavkarbo ser resultater raskere enn de som går på lavkalori. Grunnen er at man på lavkarbo taper en god del vann de første par ukene, det "l øsner" fra kroppen når det blir lite karbohydrater. Men etter et halvt til ett år er man likt ute - dersom begge har fulgt opplegget godt, sier Arsky.

Bugge er enig med Arsky.

- Etter 2-3 måneder vil vektresultatet jevne seg ut. En rekke studier viser at vekttapet etter et halvt år er det samme om du velger den ene eller den andre dietten. Det er uansett energiunderskuddet som gir vekttap, ikke hvilken kostsammensetning du velger. De som lykkes er de som får god oppfølging over tid og dermed klarer å holde fast ved de endringene de gjør, sier hun.

Lege Torkil Andersen er litt uenig.

Han mener man går litt mer ned i vekt ved å spise lavkarbo sammenliknet med lavkalori.

- Forskjellen er dog ikke veldig stor. Fordelen med lavkarbo er at vekttapet kommer fra fett og ikke annet, mens vekttapet ved lavkalori kommer fra fett og protein (muskler), sier han.

Andersen understreker at diettene må være innarbeidet, og at han dermed ikke snakker om første uke av en kur.

- Jeg mener ikke det er forskningsmessig belegg for å si at en lavkarbodiett gir mindre tap av muskelmasse enn en såkalt lavkaloridiett. Hvor mye muskelmasse du taper avhenger først og fremst av hvor stort energiunderskudd du legger opp til og ikke minst hvor mye og hvordan du trener, sier Bugge.

3. Kan jeg spise ubegrenset med gulrøtter og kålrot når jeg slanker meg?

- Ja, det kan du. I alle fall om du ikke skal leve på lavkarbo. Både kålrot og gulrot er kalorifattige og fiberrike grønnsaker, som metter godt og tar lang tid å tygge. Noen hevder til og med at om du tygger gulrot og kålrot godt, så bruker du mer kalorier enn du får i deg. Det er nok en myte, men ikke langt unna sannheten, sier Arsky.

Erneringsfysiolog Camilla Andersen er uenig.

- Man kan ikke spise ubegrenset av noen matvarer selv om de er aldri så næringsrike og sunne. Overdrivelser er aldri bra, litt av alt er mye bedre, sier hun.

KNASKEGODT: Gulrøtter kan du spise tilnærmet ubegrenset av, selv om du ønsker å gå ned i vekt.

KNASKEGODT: Gulrøtter kan du spise tilnærmet ubegrenset av, selv om du ønsker å gå ned i vekt. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no

4. Hvordan kan jeg holde vekta hvis jeg tar en lynslankekur og går ned fem kilo på en uke?

- Skal du ha noen sjanse for å klare det, er det viktig å gå gradvis tilbake til vanlig mat, og også øke treningsmengden og intensiteten i takt med at matinntaket økes. Styrketrening er viktig for å bygge opp igjen muskulatur, mens kondisjonstrening er viktig for å få opp energiforbruket. Det er dessuten viktig at man ikke faller tilbake til gamle kostholdsvaner som jo var årsaken til for mange kilo i utgangspunktet, sier Bugge.

Arsky tror det for de fleste er vanskelig å holde et så stort vekttap som er oppnådd på en så kort tid.

- Det vil jeg tro er omtrent umulig. Vanligvis vil det ta 5-10 uker å gå ned 5 kilo på en måte som gjør at du bevarer vekten sier Arsky.

5. Er det sant at jeg blir slank av å spise bare én type mat?

- Ja, det funker for så vidt. Du vil gå ned i vekt dersom du bare spiser ananas i en hel uke, sier Arsky.

Men hun understreker at du på den måten vil gå ned i vekt på en særdeles usunn måte.

- Ikke bare blir du fryktelig lei det eneste du spiser, enten det nå er ananas, kål eller hvitvin, men du tapper kroppen for næringsstoffer også. Det finnes ikke en enkelt matvare som gir deg alle næringsstoffene du har behov for, så alle slike vidunderkurer er lite gunstige med tanke på helsen din, sier Arsky.

Torkil Andersen er enig.

- Spiser man bare en type mat kan man utmerket slanke seg. Men det er både usunt og til dels farlig, da ensidig diett ikke tilfører kroppen alle de vitaminer, mineraler og sporstoffer den trenger for optimal funksjon, sier han.

6. Kan jeg slanke meg ved å spise avføringstabletter?

- Det er ikke veien å gå! Om du har tenkt tanken på dette, bør du egentlig ta kontakt med noen som forstår seg på spiseforstyrrelser, sier Arsky.

Camilla Andersen anbefaler å heller ta ansvar og gjøre grep i kostholdet som gir varig vektnedgang.

- Glem heller ikke effekten av å bevege deg mer. Ikke bare trening, men også hverdagsbevegelsen har mye å si, sier hun.

Arsky er enig med Andersen, og påpeker at avføringsmidler er svært skadelig for kroppen.

- Begynner du med avføringsmidler, vil du raskt kunne utvikle mangler på næringsstoffer, og du vil etter hvert ødelegge kroppens evne til å regulere avføringen selv. En ødelagt fordøyelse er ikke noe å trakte etter, sier hun.

Visste du forresten at avføringen kan si mye om helsen din?

IKKE GJØR DETTE: Avføringspiller er ikke veien å gå for en slankere kropp.

IKKE GJØR DETTE: Avføringspiller er ikke veien å gå for en slankere kropp. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no

7. Er det bedre å spise usunn mat rett etter trening?

- Nei. Det er ikke noe bedre å spise den usunne maten rett etter trening enn på andre tidspunkt. Usunn mat er like usunn uansett når du spiser den, sier Bugge.

Arsky samtykker, og påpeker at om du spiser usunt, vil du ikke få progresjon i treningen, og du kan nedbryte mer enn du bygger opp.

- Rett etter trening må du, for å få best mulig effekt ut av treningen, gi tilbake til kroppen det som den har brukt opp. Det er proteiner på grunn av muskelslitasje, karbohydrater fordi hver muskelcelle har et lite lager som nå er tømt og væske fordi du har svettet og pustet væske ut gjennom ånden, sier Arsky.

8. Hvis jeg er veldig overvektig, kan jeg la være å spise over lengre tid og la kroppen nære seg på mitt eget fett?

- Nei, det kan du ikke. Kroppen trenger ikke bare fett (som du da "holder" selv), den har også et grunnleggende behov for proteiner, vitaminer og mineraler. Får du ikke tilførsel av dette, vil mangelsymptomene melde seg en etter en, sier Arsky.

- Det finnes faktisk svært overvektige som også kan kalles underernærte, dersom de har spist for ensidig over lang tid og dermed har suboptimale nivåer av vitaminer og mineraler, sier hun.

Torkil Andersen foreslår ketogen diett som et alternativ til å faste.

- Med ketogen diett forbrenner kroppen fett på samme måte som når man faster, men det skjer mens man spiser grønnsaker, fett, blandet salat, egg, ost, kjøtt og fisk. På denne måten får man maksimal fettforbrenning og tilfører kroppen nødvendige næringsstoffer uten å risikere liv og helse, sier han.

SJOKOLADE: Desverre er det ikke sunt å spise bare sjokolade.

SJOKOLADE: Desverre er det fremdeles ikke sunt å spise bare sjokolade. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no

9. Hvis jeg skal slanke meg ved å spise for eksempel 1200 kalorier pr dag, kan jeg la alle disse kaloriene komme fra sjokolade (eller chips)? En kalori er vel en kalori?

Tidligere har vi skrevet om småkakedietten, som går ut på å spise store mengder småkaker som erstatning for andre måltider.

- Du vil helt sikkert gå ned i vekt om du spiser 1200 kcal selv om de bare kommer fra sjokolade og chips. Det er kaloriene som teller når det gjelder vektutviklingen. Men sunn ville du absolutt ikke vært, sier Camilla Andersen.

Arsky understreker at kroppen ikke ville fått nok av stoffer den trenger ved å bare spise sjokolade.

- Du har et grunnleggende behov for å få tilført protein og visse essensielle fettsyrer som omega 3 og 6. Så du kan ikke klare deg på sjokolade alene. For ikke å snakke om alt det andre sjokoladen ikke inneholder - fiber, vitamin D, vitamin K, vitamin C og så videre, sier hun.

- Du ville heller ikke blitt mett, så det hadde nok vært vanskelig å begrense kaloriinntaket hvis man bare skulle leve på sukkerrike matvarer og "tomme kalorier", sier Andersen.

Et gjennomsnittsmenneske trenger 2000 kalorier. Finn ut hvor mange kalorier du trenger

10. Når på dagen gjør en sjokolade "minst skade"?

- Det blir nesten det samme, det er ikke så sunt uansett hva klokken er. Så om du først skal spise sjokolade, så kan du spise den når som helst. Men ikke rett før du skal legge deg. Om natten forbrenner du færre kalorier, så da er det dumt å hive innpå noe som både er fett og søtt, sier Arsky.

Camilla Andersen foreslår at du spiser sjokoladen rett etter et måltid.

- Da vil det være annen mat i magen som bidrar til at blodsukkerstigningen ikke blir så stor som den ville blitt om du kun spiste sjokolade, sier hun.

Dersom du er flink i uka, er det fullt mulig å beholde helgekosen selv om du slanker deg

11. Hvor mye slankere blir jeg av å droppe to sjokolader i uka, dersom jeg vanligvis spiser sjokolade hver dag?

- Det kommer an på størrelsen, det. Men generelt inneholder sjokolade som melkesjokolade ca 500 kcal per 100 g. Hadde du droppet 500 kcal hver dag i en uke, ville du mest sannsynlig gått ned en halv til en kilo. Dropper du bare to av ukens sju sjokolader, vil tapet være mindre, forklarer Arsky.

- Det er med andre ord mye å spare på å kutte en uvane, sier Camilla Andersen.

Sjekk om du er avhengig av sukker

12. Kan jeg spise ubegrenset med frukt og bær hvis jeg slanker meg?

- Det er gjerne ikke for mye frukt og bær som er årsaken til fedme og overvekt her i Norge, det er heller det motsatte, sier Arsky.

Hun påpeker at frukt generelt inneholder mer kalorier enn grønnsaker.

- Men du må se på hva frukten erstatter. Er det en sjokolade, så er det flott med frukt, uansett. Alle som slanker seg bør spise fem porsjoner frukt og grønt om dagen, og 50% bør være grønnsaker, minst. Bær er ikke så søte som frukt, og kommer mellom grønt og frukt i kalorimengde, sier Arsky.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Treningen som forbrenner mest fett

Rask og enkel lavkarbo-mat

Slik får du fastere rumpe og lår

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!