lavkarbo

LAVKARBO: Du kan gå ned flere kilo i måneden med lavkarbo. Gjør smarte valg i butikken. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Lavkarbo

Lavkarbo-diett som virker

Du kan gå ned mellom to og ti kilo i måneden med lavkarbo.

Dette er lavkarbo:

Lavkarbo kosthold innebærer at andelen karbohydrater i kosten reduseres til fordel for økt inntak av proteiner og/eller fett. Lavkarbo kosthold andvendes for vektnedgang eller vektstabilisering. I Norge anser man lavkarbo som et kosthold der inntaket av karbohydrater er redusert til et inntak tilnærmet null til 150 g pr dag.

(Kilde: wikipedia.no)

Lavkarbo handler ikke om å sulte.

- Du behøver slett ikke være så redd for fett, så lenge du ikke blander det med mat som har mye karbohydrater, sier lege Sofie Hexeberg.

Hun driver egen klinikk i Sandvika ved Oslo, hvor hun behandler pasienter med overvekt og/eller mange forskjellige sykdommer.

Endrer kostholdet til lavkarbo

Behandllingen skjer hovedsakelig ved hjelp av kostholdsendringer. Den er tilpasset den enkelte pasient, men baserer seg på lavkarbo-mat.

- Dette kostholdet kan få deg til å gå ned fra to til ti kilo i måneden, sier dr. Hexeberg.

Bytt til riktig lavkarbomat

Du behøver ikke å gå på kurs for å slanke deg med et lavkarbo-kosthold.

Du må heller ikke gå på kokkekurs for å lære deg å lage lavkarbo-mat.

Det kan faktisk holde å gjøre smarte valg i nærbutikken.

Bytt ut en del vanlige matvarer.

Vær bevisst, og kast et raskt blikk på matvarenes innholdsliste hvis du er usikker.

Eksempel på lavkarbo dagsmeny

Slik kan en dagsmeny se ut på lavkarbo-kost:

Frokost: Egg og bacon, omelett med litt grønnsaker, eggerøre med røkelaks eller annen form for egg - eller yoghurt naturell med 4-korn pluss eventuelt litt hakkede nøtter/frø.

Lunsj: En fargerik salat med kylingfilet, skinke, tunfisk eller annet. Eller rester av gårsdagens middag.

Middag: Rent kjøtt, fisk eller fugl, med grønnsaker i stedet for poteter/ris/pasta. Gjerne en god saus med fløte/smør/rømme/crème fraiche.

Dessert: Litt bær med Kesam Vanilje, eller et par biter mørk sjokolade (minst 70 % kakaoinnhold).

(Kilde: Sofie Hexeberg, lege)

Lavkarbo gjør deg friskere

Lavkarbo-kosthold kan hjelpe mot sykdommer som betennelsessykdommer i blant annet hud og tarm, . Det samme gjelder diabetes, fibromyalgi, hypotyreose (lavt stoffskifte), migrene og annet.

Mange merker ifølge dr. Hexeberg at lavkarbo-kost blant annet gir økt energi, magen blir mindre oppblåst og vond, de kommer i hormonell balanse og humøret blir lettere.

(Kilde: Sofie Hexeberg, lege)

Kremfløte er ok lavkarbo

Et lavkarbo-kosthold vil si at du spiser lite eller ingenting av en type karbohydrater som først og fremst finnes i sukker og snop, i brød, poteter, ris og pasta.

Disse karbohydratene får blodsukkeret til å stige veldig fort og veldig høyt, noe som tvinger kroppen til å produsere altfor store mengder insulin for å balansere det.

Dette fører til økt fettlagring og kan også ende med diabetes.

Men holder du deg unna, eller kutter sterkt ned på disse matvarene, kan du kose deg med mat som vi tradisjonelt er vant til å se på som fetende: Kremfløte, smør, helfet ost, bacon, crème fraiche og annet - og allikevel gå ned i vekt!

Lavkarboråd fra dr. Hexeberg

De gode karbohydratene: Belgfrukter (bønner, linser, kikerter og liknende), yoghurt/Biola naturell, grønnsaker, nøtter og bær.

De fetende karbohydratene: Sukker, søtsaker, kaker, brus, brød (spesielt av den lyse typen), poteter, ris og pasta.

Bytt ut disse matvarene for bedre lavkarbodiett:

Lavkarbo frokost:

  • Bytt ut vanlig brød med: Dansk rugbrød, pumpernikkelbrød eller knekkebrød av typen fiberrik. Det beste er om du kutter ut brød helt, og i stedet spiser en omelett med salat og bacon, for eksempel.
  • Bytt ut lettmargarin med: Meierismør.
  • Bytt ut servelat, salami og andre typer oppblandet kjøttpålegg med: Kokt skinke, fiskepålegg og makrell i tomat.
  • Bytt ut butikksyltetøy med: Hjemmelaget (det er raskt og enkelt gjort, og du kan lage det med veldig lite sukker eller bruke Sukrin).
  • Bytt ut cornflakes og andre typer frokostblandinger (de aller fleste inneholder mye sukker) med 4-korn, og bland gjerne med litt hakkede nøtter og frø.
  • Bytt ut Go'morgen-yoghurt eller fruktyoghurt med: Yoghurt naturell, som du strør litt hakkede nøtter/rosiner/havregryn/bær over.

Lavkarbo middag:

  • Bytt ut ferdigmiddager med: Rent kjøtt, fisk eller fugl - som du krydrer og lager til selv. En god saus laget med kremfløte, seterrømme eller crème fraiche kan du gjerne toppe måltidet med.
  • Bytt ut poteter med: Blomkål, brokkoli og/eller andre grønnsaker.
  • Bytt ut ris og pasta med: Belgfrukter (bønner, linser, kikerter) og/eller grønnsaker.

Lavkarbo dessert:

  • Bytt ut sjokolade- eller annen pudding med: Friske eller frosne, tinte bær.
  • Bytt ut vaniljesaus med: Kesam Vanilje.
matvarer
Melkesjokolade: 53 g karbohydrater Premium 70 %: 31 g karbohydrater Vaniljesaus: 15,5 g karbohydrater Kesam Vanilje: 8,6 g karbohydrater © FOTO: Bjørn Inge Karlsen HM Foto
Oslo, 25.11.2010 Bilder til sak om uspesifisert saltinnehold i forskjellige matvarer. Foto: Bjørn Inge Karlsen HM Foto=
Cola: 10,6 g karbohydrater pr 100 g Farris: 0 karbohydrater Dolmio pastasaus: 7,1 g karbohydrater Hermetiske tomater: 3 g karbohydrater © FOTO: Bjørn Inge Karlsen HM Foto
Matvarer
Loff: 46,9 g Fullkorn (pumpernickel): 36 g Servelat: 6 g Kokt skinke: 0 g © FOTO: Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Lavkarbo drikke:

Lavkarbo snacks:

Flere alternativer

Hege Hasler Barhaughøgda er diabetessykepleier og kostveileder på dr. Fedon Lindbergs klinikk. Hun har sett på listen over matvarene som dr. Hexeberg har rådet til å bytte ut, og har følgende kommentar:

- Jeg er enig i det aller meste. Når det gjelder evt. brød til frokost, vil jeg understreke at Fedon Lindbergs fullkornbrød er det brødet som har lavest glykemisk belastning.

- Go'morgen yoghurt kan byttes ut med flere alternativer enn yoghurt naturell: Cottage cheese med bær, eller Skyr (den uten sukker) fra Q-meieriene.

- Når det gjelder saus til middag, kan det være fint å variere med magrere alternativer som kesam og yoghurt naturell. Disse kan brukes som de er eller tilsettes urter, hvitløk og krydder. En hjemmelaget guacamole er også godt til fisk, skalldyr og kylling.

- Øl kan byttes ut med tørr vin, i tillegg til Lite-øl.

- Når det gjelder snacks, vil jeg si usaltede nøtter i stedet for baconsvor.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Alt om lavkarbo

LES OGSÅ:

- Er det noe jeg kan gjøre for at vekta skal gå fortere nedover?

- Kostholdsendring alene er nok for å gå ned i vekt

Sjekk lavkarbobrødet som smaker godt

Dietten med lavkarbo: Ned seks kilo på fire uker

Denne maskinen smelter fett

Ned i vekt med suppekur

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Hemmeligheten bak en fin rumpe er både rask og gratis

Du er i gang på ett minutt hvis du ser...

Se video

Slik blir rumpa sterk og strøken

Still deg opp på alle fire.

Se video

Tråkk deg til stram rumpe

Bruk kjøkkenkrakken og sett i gang.

Se video

Utfall gir struttende lår og rumpe

Lår og rumpe får kjørt seg...

Se video

Rumpa du drømmer om

Slik får du den i sommer.

Se video

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

På forsiden av Slank

SUNNERE: Lønner det seg å bytte ut den ene matvaren med den andre?=

Velger du riktig kan du spare mange kalorier

Du risikerer å gå glipp av viktige næringsstoffer når du velger mat med mindre kalorier.

is

Den ene isen inneholder 369 kcal mer enn den andre

Sjekk om du har tatt det riktige valget i isdisken i sommer.

SELVBEDRAG: Vi lurer oss selv til å tro at det er mer økonomisk å kjøpe store pakker med godteri, men den store sjokoladeplaten varer sjelden stort lengre enn den lille.=

Dette er som morsmelk for hjernen

Det er en grunn til at én bit ikke er nok.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Dette er en skikkelig versting

Og da mener vi ikke karbohydratene.

artikkel bilde

For å få denne ren trengte vi to ting. Klarer du å gjette hva?

Sjekk hva du kan om flekkfjerning med denne quizen.

artikkel bilde

Er du smartere enn en skoleelev?

Husker du noe av pensum fra da du gikk på skolen?

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Slank

Velger du riktig kan du spare mange kalorier

Du risikerer å gå glipp av viktige næringsstoffer når du velger mat med mindre kalorier.

Kalorikalkulator som finner ditt kaloribehov

Kalorikalkulatoren forteller hvor mye du kan spise.

Kom raskere i gang med 5:2-dietten på denne måten

Kickstart metoden med råd fra blant andre PT Line Marion Kjøniksen.