Du har kanskje kjent at humøret og energien stiger når vi får lengre og lysere dager. Men lyset påvirker også appetitten.

Usunn sult

Forskning har vist at lyset blant annet påvirker signalstoffet serotonin i hjernen, noe som har betydning for sinnsstemningen, energinivået og appetitten.

Mange kjenner en større trang til mat som er rik på karbohydrater, for eksempel potetgull, på vinteren. Fordi vi har mindre serotonin om vinteren, vil kroppen jobbe for å danne mer av det. Denne prosessen krever karbohydrater.

- Vi får ikke lyst på mer mat, men på matvarer som er rike på karbohydrater. Hvis systemene, i dette tilfellet i hjernen, blir forstyrret et sted, påvirker det også andre områder, sier Poul Videbech, professor i psykiatri ved Center for psykiatrisk forskning, til Politiken.

Ernæringsbiolog Lise von Krogh

INN MED SUNN MAT: Ernæringsbiolog Lise von Krogh gir deg de gode alternativene til den rene "karbo-maten". © Foto: Bjørn Inge Karlsen/HM Foto

Lite næring

Kroppen trenger karbohydrater, men ikke i enhver form.

- Karbohydratrike matvarer som brus, søtsaker og annen mat tilsatt mye sukker, gir oss stort sett ikke annet enn mye energi og lite av andre næringsstoffer, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh til klikk.no.

- Hvit ris, lys pasta, loff og fine bakevarer inneholder heller ikke så mye annet enn stivelse og energi. Problemet med å spise karbohydratrike matvarer uten andre næringsstoffer, er at du dermed gjerne spiser mindre av de sunne matvarene. Du får altså i deg mer energi og mindre kostfiber, vitaminer og mineraler.

Poteter og fruktjuice

Du kan enkelt bytte ut mat som er rik på karbohydrater med mat som tilfører kroppen viktige næringsstoffer.

- Velg stivelsesrike matvarer som også inneholder andre næringsstoffer, for eksempel poteter og fruktjuice, som er en god kilde til C-vitamin og antioksidanter, sier ernæringseksperten.

ENKELT: Du kan enkelt bytte ut mat som er rik på karbohydrater med matvarer som tilfører kroppen viktige næringsstoffer. © Foto: Elena Elisseeva/Crestock

- Dessuten er grovbrød, brun ris og helkornpasta gode valg og som alle gir protein, kostfiber og vitaminer og mineraler. Dette er matvarer som metter og dessuten virker de mer regulerende på blodsukkeret enn matvarer med rent sukker.

Bruker mindre av fettlagrene

- Men hva skjer egentlig hvis vi får i oss store mengder karbohydrater?

- Kroppen bruker mindre av fettlagrene sine. Store mengder sukker over lang tid kan også sette i gang omdannelsen av sukker til fett, sier Lise von Krogh.

Hvis du vil kvitte deg med suget på usunn mat og karbohydrater, kan trening være nøkkelen til suksess. Forskning viser nemlig at trening får hjernen til å produsere serotonin selv, noe som reduserer trangen til å spise karbohydrater.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!