Råd for søtmonser

Elsker du søtsaker? Her er noen gode råd for å bli kvitt suget:

Spis ofte og regelmessig: Ved å spise rimelig, sunn mat hver tredje/fjerde time holder du blodsukkeret stabilt. Det er gjerne når blodsukkeret blir for lavt, at kroppen krever noe søtt.

Se opp for skjulte sukkerbomber: Søtsaker er ikke bare sjokolade! Du kan finne store mengder sukker i saft, bakervarer, juice, syltetøy, ketchup, fruktyoghurt, en mengde såkalte lettprodukter og mye annet. Sjekk innholdet i matvarene - det kan være at du får i deg altfor mye sukker selv om du klarer å holde deg unna godteriene. Og dermed opprettholdes søtsuget.

Drikk koffeinfri kaffe: Koffein i "vanlig" kaffe virker inn på insulinet i kroppen, noe som utløser sultfølelse og binder fett.

Hold deg unna kjøkkenet: På kjøkkenet oppholder du deg når du lager mat og kanskje også spiser den. Utenom dette, hold deg borte fra dette rommet!

Fettrikt kosthold: Mange opplever at søtsuget forsvinner i løpet av et par dager når de legger om kosten og spiser mat med lite karbohydrater (karbohydrater finnes i blant annet brød, poteter, ris, pasta og mye ferdigmat - i tillegg til søtsaker, brus osv.), som er rikere på fett.

Test deg selv!

Hvis du svarer ja på ett eller flere av disse spørsmålene, har du et problem med hensyn til sukker:

· Spiser du søtsaker i smug?

· Skjuler du søtsakene i handleposen for at ingen skal se dem?

· Parkerer du bilen langt unna et bestemmelsessted for å kunne spise søtsaker usett?

· Gjemmer du sjokoladepapiret nederst i søppelet så din partner ikke skal se det?

· Blir du sint om noen har spist opp søtsakene dine?

· Spiser du opp barnas søtsaker eller kaker uten å fortelle det?

· Har du løyet om hvor mye søtsaker eller lignende du spiser?

· Har du noen gang hatt et lager av søtsaker liggende?

· Har du noen gang gjemt dette lageret for andre?

(Kilde: Bitten Jonsson)

Sukkeravhengige Karin Paulsen er slank, men bekymret for hva et helt liv med daglige sukkerutskeielser har gjort med helsen.

Hypnose dempet søtsuget.

Smugspiser

- Jeg er ei sunn og aktiv jente på 30 år, har en skjønn mann, tre barn og katt. Jeg lever godt og mangler intet, men det er en ting: Jeg har alltid vært en "bøyg-snop". Jeg er en såkalt smugspiser, innrømmer Karin Paulsen.

Les også: Kunstig søtt - er det farlig?

- Hadde det ikke vært for mitt ellers sunne kosthold og mye aktivitet, tør jeg ikke tenke på hvor mye jeg hadde veid. Jeg kan spise kilovis med sjokolade om dagen, og det er ikke overdrevet!

Trener mye

Ingen som ser denne slanke kvinnen ville drømme om at hun - etter eget utsagn - har pøst i seg sukker så å si daglig gjennom hele livet. I tillegg har hun satt tre barn til verden.

- Jeg trener mye og er generelt mye i aktivitet, så jeg har sluppet de store vektoppgangene, forklarer hun.

Avhengig

- Men jeg er redd for hva sukkerinntaket i alle disse årene har gjort, og gjør, med helsen min. Jeg har måttet se i øynene at jeg har et stort avhengighetsproblem, slår Karin fast og gir et lite eksempel:

- Da jeg var liten og bare fikk godterier på lørdag, pleide jeg å gå på desperat jakt i kjøkkenskuffene. En dag fant jeg en brun plate som jeg tenkte var kokesjokolade. Jeg begynte å spise, selv om det egentlig ikke smakte særlig godt. Men det var jo sjokolade, så jeg mumset i vei. Mor tok meg på fersken, minnes Karin.

Og da viste det seg at "sjokoladeplaten" var en blokk med brun saus ...

Kontaktet hypnoterapeut

Karin hadde gjort mye for å bli kvitt søtsuget da hun gikk til det skritt å prøve hypnose.

- Jeg har prøvd alt mulig tidligere, uten virkning. Da jeg leste om hypnoterapeut Anja Glein på nettet, tenkte jeg: Hvorfor ikke prøve dette også?

Les også: Velger usunt på impuls

- Jeg hadde to behandlinger, og det enorme behovet for søtt minket. Kroppen min maste ikke lenger sånn på meg. I hodet hadde jeg fremdeles lyst på sjokolade, men det ble lettere å stå imot. Jeg kjøpte i stedet ukeblader når jeg skulle kose meg og slappe av, sier Karin.

Inn i det ubevisste

Hypnoterapeut Anja Glein får ikke folk til å "sove"; de er bevisste hele tiden. Men hypnose er en teknikk for å få klienten i en annen tilstand, slik at man kommer i kontakt med den ubevisste delen av sinnet - den delen som ikke er styrt av logikk.

Les også: De deiligste sjokoladekakene

I Karins tilfelle var sjokoladen kos og trøst, og oppgaven ble å finne noe som kunne erstatte det søte.

Redd for å sprekke

Hun hadde de to hypnosetimene på senhøsten i fjor og var spent på hvordan hun ville klare seg gjennom alle julens fristelser.

Karin sammen med barna Adina (8), Adam Sokrates (5) og Roma (snart 1), og katten Diesel

SUKKERSØT FAMILIE: Karin sammen med barna Adina (8), Adam Sokrates (5) og Roma (snart 1), og katten Diesel. © Foto: Bjørn Inge Karlsen / HM Foto

- Tidligere har det vært nærmest en nasjonal helligdag når julemarsipanen kom. Men denne julen har jeg faktisk ikke spist en eneste marsipangris. Men jeg skal ikke si at det har vært lett. For selv om kroppen min ikke lenger trenger søtt hele tiden, husker jo hodet mitt hvor godt det er.

- Jeg må være sterk for ikke å falle tilbake i den gamle vanen. Egentlig hadde jeg planlagt å unne meg en marsipangris julaften, men jeg turte ikke, var redd for å sprekke...

Baker isteden

Nå har Karin funnet en løsning som fungerer bra for henne:

- Jeg er glad i å bake og kan kose meg med en bolle eller liten kake. Det er smart, for jeg er ikke så glad i bakervarer som i søtsaker. Dermed kan jeg klare å spise bare litt og fremdeles ha følelsen av å kose meg.

Abstinensene er borte

Hun sysler med tanken på å ta enda en hypnosetime for å klare å holde seg på den smale sti.

- Jeg håper at jeg fortsatt vil klare å holde meg unna de store sukkerorgiene, for jeg merker helt tydelig at det er skadelig for helsen. Nå er kroppen min mye roligere. Jeg er roligere psykisk også, og det er herlig å slippe abstinensene som kom hver gang jeg prøvde å kutte ut den overdrevne søtspisingen, sier Karin Paulsen.

- Jeg har fått mer kontroll over meg selv, og det føles veldig bra.

Les mer:

Klikk Helse/kosthold

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!