Hvor mye melk kan du drikke?

  • Ifølge Melk.no er melk og meieriprodukter er den viktigste kalsiumkilden i norsk kosthold. De mener følgende:
  • For å sikre kalsiuminntaket trenger man omtrent en halv liter melk og meieriprodukter om dagen, når man ser på befolkningen i gjennomsnitt. Kalsium fra melk trenger vi blant annet for å bevare skjelettet vårt sterkt hele livet.
  • Menn trenger cirka 3,5 glass melk om dagen, mens kvinner trenger cirka 4 glass. Eventuelt kan man bytte ut ett eller flere av melkeglassene med et par osteskiver eller en liten yoghurt.

Ifølge en stor studie er det ingenting som tyder på at melk styrker skjelettet. Snarere tvert imot!

Forskere fra Uppsala i Sverige har funnet en sammenheng mellom å dø av hjerte- og karsykdom og hvor mange glass melk du drikker hver dag.

Studien, som ble tirsdag ble publisert under tittelen «Milk and mortality» (Melk og dødelighet), har vakt oppsikt over hele Europa.

De svenske forskerne mener det er sannsynlig at laktosen i melken kan forkorte livet.

Melk, benbrudd og dødelighet

Undersøkelsen er utført ved Uppsala Kliniska Forskningscentrum, ledet av professor Karl Michaëlson. Forskerne fulgte 61.000 kvinner og 45.000 menn som på 1980- og 1990-tallet måtte fylle ut spørreskjema om kosthold og livsstil. Forsøkspersonene måtte blant annet svare på hvor mye og hvor ofte de spiste og drakk av 96 ulike matvarer, inkludert melk. Personene som var middelaldrene eller eldre, ble nøye fulgt opp for å se om det var noen forbindelse til dødelighet og benbrudd, avhengig av hvor mye melk de drakk.

Etter mer enn 20 år hadde en fjerdedel av kvinnene dødd og 17.000 hadde hatt en eller annen form for brudd. Blant mennene som ble fulgt opp 11 år etter undersøkelsen, hadde 10.000 dødd og 5000 hadde hatt et brudd, ifølge studien.

- Våre resultater sår sterk tvil om hvorvidt det er bra for helsen å drikke melk i voksen alder, sier Michaëlson til den svenske nettavisen Uppsala Nya Tidning.

Kvinner mest utsatt

- Kvinner som drakk store mengder melk døde tidligere, og hadde en økt risiko for brudd. Menn hadde også en økt risiko for å dø av melk, men med dem så vi ingen sammenheng når det kom til risikoen for benbrudd, sier han.

For hvert glass melk en kvinne drakk per dag økte dødsrisikoen med 15 prosent. For en mann økte risikoen med tre prosent.

Dessuten var det 60 prosent mer vanlig for en kvinne som drakk tre glass melk eller mer per dag ble påvirket av hoftebrudd sammenlignet med kvinner som drakk mindre enn ett glass om dagen.

- At vi ikke kunne se en så nær sammenheng med mennene, skyldes at kvinnenes kosthold ble målt på en grundigere måte. De måtte svare på spørsmål om kostholdet sitt på to forskjellige tidspunkt, sier Karl Michaëlsson til SVT.

- Laktosen har skylda

Den vanligste dødsårsaken i studien var hjerte- og karsykdommer, og forskere mener at det som øker dødsrisikoen er selve melkesukkeret, altså laktose. Laktose består av sukkerarter galaktose og glukose og finnes i all kumelk.

- Jeg så en epidemiologisk studie fra 1980 som viste en sammenheng mellom laktoseinntak og hjerteinfarkt. Men det var ingen forklaring på hvorfor, sier Michaëlsson.

Senere oppdaget han at dyrene ble matet med galaktose, en av de to komponentene i laktose. Der var forklaringen.

- Dosen galaktose som dyrene fikk tilsvarte samme mengde et menneske får i seg av ett-to glass melk, og forskerne i studien var i stand til å se fysiske endringer i både mus, rotter og fluer. De levde kortere på grunn av stress og inflammasjon.

- Et annet argument for at det er galaktosen som er ansvarlig for de negative effektene, er at meieriprodukter med lavt laktoseinnhold og dermed også lave mengder galaktose (som ost og yoghurt), ikke førte til økt dødsrisiko og benbrudd.

Slik vet du at du har hjerteinnfarkt

Opplysningskontoret for Meieriprodukter er skeptisk

- Vi har lest studien, men det er viktig å understreke at dette kun er en enkeltstudie som man ikke bør trekke forhastede konklusjoner fra. Dette understreker også forskerne bak studien. Dette er kun en observasjonsstudie, der man ikke kan være sikker på hva som er den egentlige årsak og virkning, sier Elisabeth Adolfsen Høisæther, klinisk ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

- En av studiens svakheter er også at det er begrenset hvor godt livsstilen til deltakerne ble kartlagt. Blant annet kartla man kostholdet kun én til to ganger i løpet av den langvarige studien, sier Høisæther.

- Våre råd og anbefalinger er basert på det sammenlagte bildet av forskning som foreligger. Når vi sier at tre porsjoner meieriprodukter kan sikre anbefalt inntak av kalsium er dette basert på norske kostholdsstudier.

Norske helsemyndigheter anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter, og Melk.no støtter seg til forskningen som ligger bak denne anbefalingen.

Ifølge Høisæther, har metaanalyser fra de siste årene ikke vist økt dødelighet i sammenheng med konsum av melk.

- Når det gjelder benbrudd vet man at nok kalsium er en av flere faktorer som er viktig for et sterkt skjelett. Forskerne bruker dyrestudier på laktose for å finne en mekanisme bak funnene, men dette danner kun grunnlag for videre studier, ingen konklusjoner.

Les også:

Sjekk om du har tegn på benskjørhet

Denne melken bør du drikke

Seks grunner til å drikke melk

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!