Kalori er en enhet for måling av energi med symbol cal. Vanligvis oppgis mengden kalorier i kilokalorier (kcal), altså 1000 kalorier, på matvareetiketter.

I dagligtale er det vanlig å lese kcal som «kalorier». En kalori er den energimengden som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én varmegrad (K).

Kaloribehov

Hvor mange kalorier du har behov for i løpet av en dag, avhenger av hvor mye du beveger deg og hvor høyt hvilestoffskifte du har.

Som en tommelfingerregel sier vi at en person trenger rundt 30-40 kcal pr. kg kroppsvekt pr. døgn for å holde vekten stabil.

For en person på 55 kilo blir dette cirka 1900 kcal pr dag, og for en person på 85 kilo blir det ca 3000 kcal pr dag.

Får du i deg mer kalorier enn du forbruker, vil du gå opp i vekt.

Får du i deg mindre kalorier enn du trenger, går vekten ned.

Forbrenning

Hvileforbrenningen eller hvilestoffskiftet er den energien du bruker når kroppen er i fullstendig hvile.

Dette er energi som brukes til å holde livsviktige prosesser i gang i kroppen, slik som at hjertet slår og at kroppen holdes varm nok.

Den utgjør ca. 60-75 % det totale energiforbruket i løpet 24 timer, mens fysisk aktivitet utgjør mellom 15-30 %.

Hvileforbrenningen avhenger av hvor godt trent du er. Desto høyere andel muskelmasse i kroppen, desto høyere vil hvileforbrenningen også være.

Kalorier i godteri

Hvorvidt det er "lov" å spise godteri når du slanker deg, avhenger av dietten du følger - og ikke minst på type og mengde godteri.

Godteri inneholder gjerne mye sukker, mye fett og også etter hvert mye salt. Det er tre næringsstoff vi gjerne bør spise mye mindre av. Sukker trenger ikke kroppen i det hele tatt, fettet i sjokolade er av typen som kroppen kan lage selv, og ekstra salt i lakris og salt sjokolade, er ikke bra for hjertet.

Helst ikke mer enn 150

150 kcal kan utgjøre så mye som 10% av dagens totale energi for dem som er på slankekur.

Skal du få i deg nok vitaminer, mineraler og proteiner, bør du derfor ikke spise mer godteri enn det som tilsvarer 150 kcal hver dag når du slanker deg.

Anbefalingene om tilsatt sukker sier at vi alle bør begrense oss til innenfor 10 prosent av totalt energibehov. Godteri inneholder gjerne mye sukker, så det er lett å komme over dette.

Når du drikker alkohol, forbrenner du mindre fett. Alkohol har førsteprioritet i kroppens stoffskifte.

Les også:

Derfor gir søvn økt forbrenning

15 mellommåltider under 150 kalorier

Drikk dette hvis du vil bli tjukk

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!