Det er ingen tvil om at maten vi spiser påvirker oss, og de fleste vet at det er viktig å spise fisk, blant annet på grunn av et høyt omega-3 innhold.

Dessverre er fiskeforbruket synkende i Norge, samtidig som inntaket av kylling øker. Fisk er ikke bare den beste kilden til omega-3.

Hva om du kunne erstatte alle dine fiskemåltider med kylling, og fremdeles få i deg de viktige omega-3 fettsyrene som fisk tradisjonelt har vært den beste kilden til?

Kylling full av omega 3?

I fremtiden kan kylling være en god kilde til omega 3. Norsk forskning, viser nå at fôret kyllingene spiser påvirker fettsyresammensetningen i kyllingkjøttet på lik linje som vi blir påvirket av det vi spiser. Ved å endre fôret kyllingen spiser kan vi få en kylling som er sunnere.

Vi har snakket med Anna Haug, professor ved UMB (Universitet for miljø- og biovitenskap) som nylig kom ut med denne studien om endring av fôr til kylling og Marianne Molin, Førsteamanuensis ved Atlantis Medisinske Høgskole.

Bra for hjertet

Omega-3 kan i kroppen omdannes til omega-3 fettsyrer som kalles EPA, DPA og DHA.

Omega 3-fettsyrene motvirker uregelmessig hjerterytme, er viktig for utvikling av nervevevet, hjernen og for synet. Det er indikasjoner på at de også gir lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer og enkelte kreftformer.

- Omega-3 fettsyrene produseres av mikroalger i havet og de finnes i sjømat. Det mange ikke er klar over er at det produseres en betydelig mengde omega-3 fettsyrer av husdyrene våre, og at husdyra er relativt gode produsenter av disse omega-3 fettsyrene, opplyser Haug.

Sunnere kyllingkjøtt

Dyr har maskineriet som skal til for å danne disse fettsyrene i sine celler, og kan omdanne omega-3 som finnes i gras, grønne blader, rapsolje og linolje, til omega 3-fettsyrer.

- Hvilke helsegevinster kan en endring av foret til kyllingen gi oss som spiser mye kyllingkjøtt?

- Det brukes i dag soyaolje i kyllingfôr. Denne oljen er ganske rik på omega-6 fettsyrer. Om vi bytter ut soyaoljen i kyllingfôret og erstatter den med raps- og linolje, vil vi få en kylling med fire ganger mer av omega 3-fettsyren EPA enn den vanlige kyllingen, forklarer Haug.

Innholdet av DPA dobles, og innholdet av DHA økes med 40 %. Grunnen til dette er at raps- og linolje inneholder mye av omega-3 fettsyren alfa-linolensyre, og denne kan kyllingen selv omdanne til EPA, DPA og DHA.

Mer naturlig for kyllingen

En slik fôrsammensetning med mer omega-3 er mer naturlig for en kylling. Den er ikke tilpasset å spise bare hvete og soya (som begge er rike på omega-6), men gå ute og spise blader, planter, urter, insekter og frø (som inneholder mer omega-3).

Det er viktig med et balansert forhold av omega-6 og 3 i kosten. Forholdet er omdiskutert, men mange mener det bør være rundt 5:1. Det vestlige kostholdet inneholder allerede mye omega 6, så vi oppfordres derfor til å fokusere på inntaket av omega 3.

Omega 6 har betennelsesfremmende egenskaper mens omega 3 er betennelseshemmende. God kilder til omega-3 i dag er fisk - spesielt fet fisk som ørret, makrell, laks og sild. Andre gode kilder er valnøtter, knuste linfrø og rapsolje.

- Studien viste at deltakerne som spiste en porsjon av raps- og linoljeforet kylling hver dag i fire uker fikk ca. 50 % høyere innhold av EPA i sine serum fosfolipider og de fikk et bedre (lavere) forhold mellom arakidonsyre (omega-6) og EPA i serum fosfolipider, forteller Haug.

Ingen overraskelse

Marianne Molin er ikke overrasket.

- «Du blir hva du spiser» er en frase man til stadighet møter- og dette gjelder både mennesker og dyr. Det er derfor ikke så overraskende at kyllingkjøttet endrer fettsyrekvalitet avhengig av fôret den blir gitt, det er det samme man ser med oppdrettsfisk som blir fôret på soya, som da får mindre EPA og DHA, sier Molin.

Hun påpeker at det også ser ut til å være mer komplisert enn som så.

- En studie har vist at til tross for at torsk inneholder minimalt med omega-3 fettsyrer, økte DHA-mengden signifikant både for deltakerne som fikk torsk og de som fikk laks, som inneholder mye omega-3.

For mye omega-6 i kylling

Er ikke kyllingen vi får i butikken i dag sunn likevel?

Haug mener at kylling allerede er sunt, men den inneholder mer omega-6 fettsyrer enn det som er nødvendig.

- Det er nokså enkle tiltak som skal til får å snu på dette, altså bytte ut soyaoljen i kyllingfôret med raps- og linolje, sier Haug.

Dyrere fôr

Hva skal til for at endring av foret til kyllingen skal bli en realitet?

- Forbrukeren, altså vi, må ønske å få en slik kylling. Først da tror jeg at kylling-produsenter og fôrprodusenter vil forandre på fôrsammensetningen, sier Haug.

Knut Røflo, Adm. Dir i Felleskjøpet Fôrutvikling har tidligere uttalt at slaktekylling kan gis et annet fôr for å endre forholdet mellom Omega-6 og Omega-3, men da må dagens råvarebruk endres.

- Råvarer med høyere innhold av Omega 3 enn de vi bruker i dag fører til at prisen på fôret må økes. Dermed må vi som forbrukere være villig til å betale en merpris.

Ingen smaksforskjell

- Hvor mye omega-3 vil kyllingen inneholde sammenlignet med fisk, om det blir en endring av fôret?

Haug forklarer at det er mindre av de lange omega-3 fettsyrene i raps-linolje-kylling enn i fisk, men det er ikke ubetydelig innhold i kyllingen.

- I en porsjon raps- og linolje-kyllingfilet er det ca. 140 mg av de lange omega-3 fettsyrene EPA+DPA+DHA. Europeisk organ for mattrygghet, EFSA, antyder at 250 mg EPA+DHA er nok til å beskytte mot hjerte- og karsykdommer, så hvis man spiser en porsjon av denne typen kylling så er man et godt stykke på vei. Det er ingen smaksforskjeller av denne typen kylling sammenlignet med vanlig kylling.

- Spis heller fisk

Molin mener at vi først og fremst bør oppfordre til økt inntak av fisk og sjømat for å nå behovet for langkjedede omega-3 fettsyrer. Hennes syn er at det er så mye annet vi har nytte av i sjømat med hensyn til næringsstoffer, mye kjent, men også mange ubesvarte spørsmål.

- Det er enighet om at fisk og sjømat er gunstig for helsa, men hvilke typer sjømat som er "best", samt hvilke stoffer som gir den gunstige effekten, er ikke fullstendig kartlagt. At omega-3 fettsyrer har en rolle, er nok en del av dette, men fisk er også en god kilde til en rekke andre næringsstoffer som vitamin D, vitamin A, selen, jod og høykvalitetsprotein, sier Molin.

Det at man spiser fisk, betyr også at man erstatter andre ting i kosten, og dette kan også være gunstig om det eksempelvis erstatter rødt kjøtt.

- Men det er klart, enkelte velger å avstå fra fisk, og for denne gruppen ville det jo innebære en forbedring av kostholdet dersom den kyllingen de spiste hadde et høyere innhold av langkjedede omega-3 fettsyrer, sier Molin.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer på epost

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!