Det viser 17 av 20 epidemiologiske studier som er publisert på dette området.

De fleste av disse har fulgt en befolkning over tid, og registrert deltakernes kaffeinntak og utvikling av diabetes.

Stadig mer diabetes

Diabetes type 2 er en av våre mest utbredte livsstilssykdommer, både i Norge og i verden forøvrig. Minst 150 000 nordmenn har diabetes type 2 i dag, og tallene øker i takt med forekomsten av overvekt.

Det viktigste du kan gjøre for unngå diabetes er derfor å holde vekta i sjakk!

Likevel kan det være andre faktorer som påvirker om sykdommen slår ut eller ikke. Det kan se ut til at kaffe er en av disse.

Kaffe beskytter

Kaffe kan nemlig påvirke oss på flere måter enn å gjøre oss våkne om morgenen. Den har effekt på forbrenning, blodtrykk og insulinfølsomhet. Det siste er av interesse for type 2-diabetes, som nettopp skyldes at følsomheten for insulin synker slik at glukose ikke blir like effektivt tatt opp fra blodet.

Nå viser det seg at de som drikker kaffe regelmessig har bedre insulinfølsomhet og mindre type 2 diabetes enn de som ikke drikker kaffe. Flere av studiene finner til og med større effekt ved økende inntak.

Siden virkningen er like god for koffeinfri kaffe som for vanlig kaffe, tror forskerne at det er andre stoffer enn koffein som virker beskyttende. Kaffebønner inneholder nemlig et vidt spekter av fytokjemikalier, og det er trolig noen av disse som påvirker insulinfølsomheten.

GOD NYHET: Det ser ut til at du kan drikke kaffe med god samvittighet, i hvert fall innenfor normale mengder. © Foto: Crestock

Koffein begrenser vektoppgang

I tillegg til å påvirke insulinfølsomheten, kan kaffe også virke vektregulerende. Koffein øker nemlig adrenalinutskillelsen i blodet, slik at både termogenesen (kroppens forbrenning til varme) og frigjøring av fettsyrer fra fettvev stimuleres.

I tillegg gjør koffein at blodkarene trekker seg sammen og blodtrykket øker, slik at hjertet får økt belastning og må jobbe hardere. Den totale effekten på forbrenningen er likevel ikke stor. Drikker du seks kopper kaffe per dag er det snakk om et økt energiforbruk på ca 100 kcal daglig.

Siden det er koffeinen i kaffe som er ansvarlig for den økte forbrenningen, mens også koffeinfri kaffe senker diabetesrisiko, er det lite trolig at den vektregulerende effekten av kaffe kan forklare hvorfor kaffedrikkere har mindre diabetes.

Drikk din koffeinfrie kaffe

Det ser altså ut til at du kan fortsette å drikke (filter)kaffen din med god samvittighet, i hvert fall innenfor normale mengder.

Har du høyt blodtrykk, eller på andre måter tåler koffeinet dårlig, kan du med fordel erstatte kaffen med en koffeinfri variant. Den forebyggende effekten på diabetes er den samme, kanskje til og med enda bedre.

Kilde:

James A Greenberg, Carol N Boozer, and Allan Geliebter. Coffee, diabetes, and weight control. J Clin Nutr 2006;84:682-93.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!