For den som trener og holder seg i form betyr det mindre om maten har høy eller lav glykemisk indeks. Kroppens regulering av blodsukker og hormonet insulin påvirkes av en rekke ulike forhold - ikke bare av hva du spiser. Jo mer du bruker muskelcellene dine - desto lettere lar hjelperne seg aktivere og jo mer effektivt hentes sukker ut av blodet når det er mye av det.

At fysisk aktivitet har betydning for blodsukkerreguleringen

Mennesket er tilpasset å spise karbohydrater, både komplekse og raffinerte. Personer som av ulike grunner ikke utøver særlig mosjon og fysisk aktivitet bør fortrinnsvis spise kompleks karbohydrater av hensyn til kroppens blodsukkerregulering. Fysisk aktivitet beskytter mot blodsukkersvingninger og den fysisk aktive person bør derfor sette sammen sitt kosthold med både enkle og komplekse karbohydrater for optimal prestasjon og gjenoppbygging av energilagrene.

Med andre ord

Lever du et fysisk aktivt liv trenger du ikke bekymre deg for om maten du spiser har lav eller høy glykemisk indeks - fordi blodsukkeret ditt reguleres av aktiviteten.

På den annen side, hvis du lever et liv uten mosjon eller særlig fysisk aktivitet og vil fortsette med det - da bør du ikke bare tenke på GI når du spiser - du bør også tenke på hvor mye du spiser, hvis du vil unngå overvekt og diabetes type 2.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Montignac-metoden

Hva er glykemisk indeks?

Glykemisk indeks er et mål på blodsukkerstigningen for en gitt matvare eller for et måltid.