Teoretisk bakgrunn

Dietten bygger på en teori om at overvekt og fedme skyldes overproduksjon av insulin, som igjen stimulerer stoffskiftet til lagring av fett. Derfor er kostholdet i dietten satt sammen på en slik måte at produksjonen av insulin i kroppen etter et måltid stimuleres minst mulig. Med Montignac-metoden rangeres matvarene etter effekt på blodsukkeret og hvor man skal unngå matvarer med høy glykemisk indeks.

Denne dietten er rik på grønnsaker og sunn mat og mange føler seg vel ved å følge dietten. Montignac-metoden er delt i to faser, hvorav fase I angir det kostholdet som bør følges i den perioden man vil gå ned i vekt og hvor fase II angir vedlikeholdsfasen.

Det hele går ut på legge om kostholdet slik at måltidenes samlede utslag på blodsukkeret i kroppen er så lavt som mulig. Dette oppnår du ved å velge mat med lav glykemisk indeks. Her gjelder ikke kaloritelling, men GI-tabeller. Ved valg av matvarer som gir lavt utslag på glykemisk indeks skal det ikke være nødvendig å telle kalorier.

Nei-mat

Av de matvarene som står på Montigac-metodens "nei-liste" nevnes spesielt:

  • Sukker, honning, sirup
  • Loff og annet fint brød
  • Baguetter, croissant, vafler, sukkerbrød, kaker
  • Sukrede kornblandinger
  • Syltetøy og sukret juice
  • Yoghurt med sukker/bær
  • Bearbeidede potetprodukter og poteter uten skall
  • Kokte gulrøtter, rødbeter
  • Frukt til måltidene
  • Hermetisk frukt i sukkerlake
  • Bananer
  • Polert og parboiled ris
  • Mais og produkter av mais (for eksempel corn flakes)
  • Spagetti laget på vanlig hvete og som er kokt lenge
  • Panert fisk
  • Fett kjøtt
  • Salte kjeks og snackprodukter av mel og poteter
  • Øl, konjakk og likør
  • Kaffe
  • Leskedrikker
  • Helmelk og fete melkeprodukter

Råd for Fase I

  • Unngå mat med høy GI og unngå å telle kalorier
  • Spis alltid tre måltider per dag
  • Unngå småspising mellom måltidene
  • Begrens inntaket av mettet fett fra kjøtt og melkeprodukter
  • Innta rikelig med flerumettet fett (olivenolje og solsikkeolje)
  • Unngå sukkerholdige drikker
  • Ikke mer enn et glass vin/øl til maten
  • Unngå kaffe
  • Bruk god tid til måltidene
  • Spis alltid frukt for seg selv utenom måltidene

Til frokost: Karbohydrater med lav GI uten fett

Til lunsj: Karbohydrater med lav GI, rikelig proteiner, moderat fett

Til middag: Karbohydrater med lav GI, moderat mengde proteiner, lite fett

Råd for Fase II

Inntak av mat som gir moderat glykemisk indeks. For fase II, som Montignac anbefaler for resten av livet, gjelder at man godt kan spise mat som har noe høyere GI, men ikke over 50.

Etter at den ønskede vektreduksjonen er oppnådd med mat som har svært lav glykemisk indeks (GI under 35), kan vekten holdes ved like ved å gå over til fase II.

Montignac og Lindberg

Montignac-metoden er en kostholdsfilosofi som er oppkalt etter franskmannen Michel Montignac. I Norge er Dr. Lindbergs diett kanskje enda mer kjent som den viktigste GI-dietten. Montignac-metoden har slått godt an i mange miljøer og erfaringer har vist at mange føler seg vel ved å følge Montignacs råd.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!