Høsten er her for fullt med grått vær og få timer med dagslys. Hvor ble det av overskuddsfølelsen? Hvorfor gjesper du hele tiden?

Kanskje det du spiser kan være en av årsakene til at du føler deg sliten?

Årvåken og opplagt

- Selvsagt er det mye å hente ved å være mer ute i frisk luft, bevege seg mer og ikke minst - ha litt pusterom i hverdagen. Men maten du velger å spise, kan også ha mye å si for om du strutter av energi eller ei, forteller ernæringsfysiolog cand.scient Gunn Helene Arsky.

- For på samme måte som det finnes mat man blir rolig og deilig døsig av - når det passer, finnes det også mat som gjør deg opplagt og årvåken, sier hun.

Kjenner du til hvordan de ulike matvarene virker på deg, er det mye lettere å sette sammen kostholdet ut fra hvilke behov du har nettopp den dagen.

- Planlegg menyen ut fra de avtalene du har, enten det dreier seg om å bli i sofaen og slappe av eller om du skal være aktiv og kanskje ta en treningsøkt. Det finnes faktisk også mat som bidrar til å holde humøret oppe!

Viktig med riktig kosthold

- Maten betyr svært mye for helsen din, og det du spiser har mye å si for hvorvidt du har overskudd i hverdagen. Det å spise sunt er helt avgjørende, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

Sørger du for å ha en jevn måltidsrytme, vil du merke at energinivået stiger og du orker mer.

- Pass på hvor mye og hvor ofte du spiser, og sørg for å begrense sukkerinntaket i hverdagen, sier Mathisen.

Den smarteste maten

Ønsker du å kvikne til i hver­dagen, kan disse matvarene være smarte å inkludere i kosten:

  • Grovt brød med mye fiber.
  • Kylling, for eksempel røkt pålegg, eller filet uten skinn.
  • Magert rødt kjøtt, som karbonadedeig, pastrami og så videre.
  • Egg, hele eller bare egge­hviten.
  • Fiskepålegg, blant annet makrell, tunfisk og sardin.
  • Grove grønnsaker, som kålrot, brokkoli, grønnkål, gulrot - hele 450 gram pr. dag!
  • Cottage cheese, kesam, skyr, lettyoghurt, mager melk.
  • Frisk frukt og bær, 300 gram pr. dag!
  • Vann. Drikk minst to liter - eller til urinen er svært lys.

Spiser du i hovedsak disse nevnte matvarene, vil du føle deg mer opplagt. Grunnen er at maten er:

  • Mager. Fett gjør deg trett.
  • Vitamin- og mineralrik. Dette sikrer at kroppen nyttiggjør seg energi og oksygen på optimalt vis.
  • God for et jevnt blodsukker og dermed et jevnt energi­nivå. Årsaken er de komplekse karbohydratene.
  • Proteinrik. Faktisk vil en grønn salat med rikelig med skinnfritt kyllingkjøtt og litt kesam gjøre deg like våken som om du drikker et par kopper kaffe. Proteiner har den effekten på oss.
  • Vann må til. Bare ørlite dehydrering gjør deg forvirret, døsig og i dårligere stand til å arbeide.

Gi deg selv en immunboost

- Ernæringen påvirker immunforsvaret, det sier seg selv. En godt rustet kropp står bedre imot sykdom, så dersom du skulle bli slapp og syk, blir du rammet lettere og plagene vil vare i kortere tid, sier Arsky.

- Samtidig er det viktig å huske på at en syk kropp bruker mer næringsstoffer enn en frisk kropp. Derfor er det viktig å bygge opp gode lagre av de riktige næringsstoffene, mener ernæringsfysiologen.

To næringsstoffer i maten er ekstra viktig for immunforsvaret:

  •  Antioksidanter - disse reduserer symptomene og hjelper kroppen i kampen mot inntrengerne. Frukt, bær, grønnsaker og urter er uovertrufne antioksidantkilder!
  •  Omega-3-fettsyrer - disse reduserer infeksjonsnivået i kroppen. Du finner mye omega-3 i valnøtter, linfrø, tran, fet fisk og også litt i mørkegrønne bladgrønnsaker som blant annet spinat, grønnkål og brokkoli.

I denne flersideguiden gir ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky fire energirike oppskrifter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!