C-VITAMINER: Menneskekroppen kan ikke produsere vitamin C selv, og derfor må du få i deg C-vitamin gjennom frukt og grønt. Av og til trenger du også et tilskudd. © FOTO: Petter Berg, HM Foto

Vurderingene

Vi har kjøpt inn et bredt spekter vitamin C-tilskudd og reseptfrie legemidler (uke 38). De har varierende mengde- og type vitamin C. Vi har handlet på apoteket, i helsekostbutikker og hos dagligvaren. Produktene er vurdert på basis av dét som står på emballasjen.

Ernæringsfysiologen vurderer kun innholdet som oppgis fra produsenten og som står på pakningene som møter deg i butikken eller er omtalt på produsentens nettsider. Virkningen av produktet er ikke testet. Pris pr. dag er regnet ut fra anbefalt maksdose oppgitt av produsentene.

Menneskekroppen kan ikke produsere vitamin C selv, og derfor må du få i deg C-vitamin gjennom frukt og grønt. Av og til trenger du også et tilskudd.

Vitamin C heter også askorbinsyre og er et vannløselig vitamin. Det har mange funksjoner i kroppen, særlig i forbindelse med vedlikehold av kroppens binde- og støttevev.

Vitamin C er med på danne proteinet kollagen, en viktig bestanddel i bindevev, bruskvev, beinvev og tannvev.

Arr består av nydannet bindevev.

De beste tilskuddene

Vi har vurdert 13 tilskudd av vitamin C (les mer om hvert enkelt lenger ned), og favorittene er Bio-C-Vitamin (legemiddel) og C-Max (kosttilskudd).

Bio-C-Vitamin er et reseptfritt legemiddel med høyere innhold av vitamin C. Produktet er ment for voksne, og det skal brukes én tablett hver dag, eventuelt sjeldnere eller etter behov. Dette produktet virker seriøst og bra i og med at man ikke bare anbefaler maks dose til alle.

C-Max er et veldig rimelig kosttilskudd med maks innhold av vitamin C innenfor rammene som gjelder for kosttilskudd. Korrekt merket med at kosttilskudd ikke er erstatning for variert kost, men fronter likevel hvor mye bedre tablettene er enn appelsiner. Bra informasjon for dem som ikke tåler appelsin, og mindre bra for dem som ikke gidder spise frukt.

Klikk på hvert enkelt produkt under for å lese mer, eller klikk her for å se tabellen (jpg) som viser forskjellen på de ulike tilskuddene.

Hva skal vi med tilskudd av vitamin C?

Mangel på vitamin C kan resultere i at tennene løsner og gamle arr åpnes, i og med at bindevevet svekkes.

Vitamin C beskytter også fettet i celleoverflaten mot skadelig nedbrytning fra frie radikaler. Det skyldes at vitamin C også er en kraftig antioksidant.

Vitamin C kan også uskadeliggjøre kreftfremkallende stoffer.

Immunforsvaret styrkes dersom det er nok C-vitamin i kroppen, noe som har gitt vitaminet kallenavnet "forkjølelsesvitaminet".

Hvilke andre effekter har vitamin C?

Vitamin C kan forbedre opptaket av jern fra tarmen. Jern fra kornvarer og andre plantekilder tas ganske dårlig opp i tarmen.

Hvis du spiser mat som er rik på C-vitamin i samme måltid som du spiser jernrike plantematvarer, for eksempel en ring paprika på brødskiven med gulost, kan jernopptaket bli bedre. Vitamin C øker altså den såkalte biotilgjengeligheten til jernet.

Hva skal du se etter?

Dersom du vet at du spiser lite frukt, bær, grønnsaker og poteter, bør du vurdere å ta et tilskudd av vitamin C. Så lenge du ikke har fått påvist vitamin C-mangel hos legen, holder det med vanlige tilskudd med maks 200 mg vitamin C pr. dag.

Har du fått påvist mangel, kan du ha behov for sterkere preparater. De ser ut som kosttilskudd, men er reseptfrie legemidler for behandling av vitamin C-mangel.

Kan det bli for mye vitamin C?

Vitamin C lagres i begrensede mengder i binyrebarken, hjernen og leveren, så selv med fulle lagre tar det bare to måneder uten tilførsel før mangelsymptomer melder seg.

Ved store inntak av vitamin C, greier ikke nyrene å holde tilbake alt, og vitamin C utskilles i urinen. Svært store doser fra kosttilskudd kan føre til kvalme, magekramper og diaré.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Slik får du i deg nok vitaminer

Bær er like bra som slankepiller

Dette bør du alltid ha i kjøleskapet

Fem sunne middager på under 30 minutter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Fruktose

Er fruktose egentlig skadelig?

I stadig større grad tilsettes fruktose i brus og godterier. Ekspertene er imidlertid uenige om hvor farlig dette søtningsmidlet er.