Denne vegetariske "kjøttfarsen" er hovedsakelig basert på soyaprotein (65 %) og hveteprotein (13 %), men også eggehvitepulver. Typen vegetabilsk olje er ikke identifisert. Det er derfor en mulighet for at farsen kan inneholde palmekjerneolje som er en kilde til mettet fett.

Soyafarsen inneholder litt mer kalorier (182 mot 153 kalorier), protein og karbohydrater. Men selv om det totale fettinnholdet er likt i farse basert på soya og kjøtt, inneholder vegetarfarsen mer umettet fett og er derfor mer hjertevennlig.

Konklusjon: Alt i alt er den vegetariske farsen et topp alternativ til kjøttfarse - med mer protein og mindre mettet fett. Men ønsker du å spare inn på kaloriene kommer vegetarfarsen dårligere ut. Men både vegetar- og kjøttfarse inneholder mer fett enn karbonadedeig.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Fruktose

Er fruktose egentlig skadelig?

I stadig større grad tilsettes fruktose i brus og godterier. Ekspertene er imidlertid uenige om hvor farlig dette søtningsmidlet er.