Hjerteråd for nyttårshelgen

  • Unngå overdreven fysisk aktivitet
  • Ikke forspis deg
  • Få nok søvn
  • Ikke la deg stresse
  • Moderer alkoholinntaket
  • Vær forsiktig med fet og salt mat
  • Søk medisinsk hjelp i tide
  • Fordel arbeidsoppgavene

Høytider som jul og nyttår er ikke bare høytid for kos og samvær, det er også høytid for dødsfall fra hjertesykdom.

Personer som har hjertesykdom bør ta ekstra hensyn til egen helse i nyttårshelgen.

Topper seg i julen

Ifølge amerikanske forskere så kan store endringer i kosthold og matinntak, alkoholforbruk, følelsesmessig stress og peisfyring utløse akutt forverring av hjertesykdom.

Statistikk viser at død fra hjertesykdom er høyere i vinterhalvåret enn i sommerhalvåret. Dessuten topper det seg i julehelgen og nyttårshelgen.

Ifølge en artikkel publisert i Circulation kan vinterkulden forverre hjertesykdom, men temperaturen forklarer ikke toppene ved jul og nyttår.

Selv om mekanismene er ukjente så tror forskere dette har sammenheng med inntaket av store mengder mat, salt, alkohol og fett, samt fysisk og følelsesmessig stress og peisfyring.

Fråtsing ugunstig for hjertet

Maten som serveres i høytidene er som regel ikke av det sunneste slaget. Dette er ofte mat som er fet og salt, og vi spiser mer mat. Det kan i sin tur også øke kroppsvekten. Den plutselige kostholdsendringen kan stresse et svakt hjerte og forverre funksjonen til cellene som kler innsiden av blodårene. Salt kan øke blodtrykket.

Råd: Unngå å forspise deg. Spis normale mengder og vær forsiktig med fete sauser, smør og feit mat. Den samme maten er ofte saltrik. Velg heller magert kjøtt og fisk. Spis rikelig med grønnsaker.

Alkohol påvirker hjertet

Alkohol kan fremme hjerteflimmer og hemme sammentrekning av hjertet. Dette kan igjen bidra til nedsatt blodtilførsel til hjertemuskelen (iskemi) hos personer som allerede har hjertesykdom.

Råd: Moderer alkoholinntaket. Drikk et glass vann for hvert glass alkohol. Ingen er tjent med overberusede gjester.

Stress ned

Følelsesmessig stress kan skyldes at du må omgås personer og slektninger du normalt ikke omgås. Stress følger også økte økonomiske utgifter til for eksempel gaver, dekorasjon, mat og reise. Mange reiser også langt i romjulen og i nyttårshelgen. Reising kan utløse stress. Sinne kan også virke negativt.

Råd: Ta hensyn til deg selv først. Ikke la deg stresse av andre. Det er ikke krise om du ikke rekker over alt, prøv heller å fordele arbeidsoppgavene og planlegge i forkant. Gå en rolig tur alene. Sørg å få nok søvn.

Fyre i peisen

Ingenting er så koselig som å fyre i peisen. Men åpen peis er ikke kos for hjertet. Fyringen frigjør partikulært støv. Denne forurensningen av inneklimaet er forbundet med en økning i hjertesykdom og høyere blodtrykk.

Råd: Luft ut godt en gang iblant. Ikke la det brenne hele dagen. Skaff en god vedovn som varmer godt, men som ikke forurenser lufter så mye.

Overdreven fysisk aktivitet

Uvante aktiviteter og fysiske påkjenninger kan belaste hjertet. Snømåking er en anstrengende aktivitet for utrente personer. Det kan også være ugunstig å holde på med utendørsaktiviteter på sterkt forurensede dager.

Råd: Måk gjerne snø, men ta gode pauser og ikke alt på en gang. Be andre om hjelp.

Oppsøk lege i tide

En utsettelse kan være livstruende.

Råd: Det er viktig å få medisinsk hjelp i tide. Oppsøk legevakten dersom du blir dårlig. Ikke vent.

Les også:

Godt for hjertet

Kolesterolmedisin kan forebygge sykdom

Senker blodtrykket

Les mer på:

Klikk Helse

Kilder:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!