Gode kaliumkilder (som inneholder lite salt)

  • Ferske og tørkede aprikoser
  • Asparges
  • Avokado
  • Bananer
  • Hvite, kokte bønner
  • Grønne bønner
  • Brokkoli
  • Cantaloupe-melon
  • Gulrøtter
  • Dadler
  • Grapefrukt
  • Sopp
  • Appelsin
  • Fersken
  • Peanøtter (naturelle)
  • Poteter
  • Svisker
  • Spinat
  • Squash
  • Solsikkefrø (naturelle)
  • Søtpotet
  • Tomat
  • Vannmelon

Gode kalsium- og magnesiumkilder (med lite salt)

  • Appelsiner
  • Fersken
  • Fiken
  • Grapefrukt
  • Grov ris
  • Hasselnøtter (naturelle)
  • Mager melk og melkeprodukter
  • Mandler
  • Moreller
  • Navy bønner
  • Nektariner
  • Pekannøtter (naturelle)
  • Plommer
  • Squash
  • Svarte bønner

Blodtrykk

Blodtrykk angis med to tall adskilt av skråstrek. Overtrykket er trykket i blodkarene når hjertet trekker seg sammen (det systoliske trykket). Undertrykket er trykket i pulsåren mellom slagene (det diastoliske trykket).

Et blodtrykk på 120/80 betyr altså at trykket er 120 på det meste og 80 på det minste. Dette nivået regnes som fint for voksne.

Kilde: Pasienthåndboka og Folkehelseinstituttet

Å spise mindre salt er det vanligste rådet mot høyt blodtrykk. Men skal du virkelig få ned blodtrykket, bør du øke inntaket av kalium. Kalium virker stikk motsatt på blodårene enn natrium (salt).

Kan få slag og infarkt

Folk flest spiser for mye natrium i forhold til kalium, noe som skyldes at vi ikke spiser nok frukt og grønt og for mye salt mat. Dette avspeiler seg i den høye forekomsten av høyt blodtrykk i befolkningen.

Øker du inntaket av kalium, kan dette redusere blodtrykket og risikoen for hjerneslag og hjerteinfarkt.

Kosttilskudd hjelper ikke

Undersøkelser tyder også på at et kosthold rikt på mineralene kalsium og magnesium, er gunstig for blodtrykket.

Men kosttilskudd med disse mineralene ser ikke ut til å ha noen effekt.

Blant personer med et lavt kalsiuminntak, ser vi en høyere forekomst av høyt blodtrykk.

Mineralene påvirker blodåreveggene

Natrium (i salt) gjør at blodårene trekker seg sammen og trykket øker, mens kalium, magnesium og kalsium får blodårene til å slappe av. Dermed synker blodtrykket.

Dessverre spiser de fleste av oss langt mer natrium enn vi behøver, og for lite kalium. Vi anbefales å spise 750 gram frukt og grønnsaker daglig, inkludert poteter - men vi spiser bare litt over det halve, rundt 400 gram pr. dag.

Dette fører til at vi får i oss for lite kalium.

Vegetarianerne er beviset

Effekten av kalium på blodtrykket ser vi hos vegetarianere. Vegetarianere spiser mye frukt og grønnsaker og lite salt mat. Herav et lavt blodtrykk - faktisk bare 1 prosent av vegetarianere har høyt blodtrykk.

Hos naturfolk og urbefolkningsgrupper ser vi det samme. Det høye inntaket av kalium gjør at høyt blodtrykk er nærmest ikke-eksisterende.

Jackpot!

Et kosthold rikt på frukt og grønnsaker og magre melkeprodukter kan føre til redusert blodtrykk allerede etter to uker. Fysisk aktivitet og røykeslutt vil også bidra til å redusere risikoen - det samme vil mindre salt i kosten.

Den store gevinsten er redusert risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag, kreft og overvekt.

BLODTRYKK: Hyppige målinger kan være nyttig hvis du er i risikosonen for hjerte- og karsykdommer.

BLODTRYKK: Hyppige målinger kan være nyttig hvis du er i faresonen for hjerte- og karsykdommer. © Foto: Wolfgang Amri

Kilde: Houston MC og Harper KJ. Potassium, Magnesium, and Calcium: Their Role in Both the Cause and Treatment of Hypertension. J Clin Hypertens 2008;10(7 suppl 2):2-11.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!