I tiden før jul er mange av oss flinke både når det gjelder mat og trening, og kan jublende smette inn i julebordsstasen med rimelig god selvtillit.

Men så nærmer julen seg, og da skjer det noe med mange av oss. Vi slipper magen ut, takker ja til alle julekakene vi får servert, og tenker at "ja, ja, det er bare jul en gang i året".

Les også:

23 runder rundt treet forbrenner én pepperkake

Derfor er yoghurt og epler usunt

Vinningen opp i spinningen

Hvis du virkelig syns at årets høydepunkt er å spise så mye du orker av kaker, marsipan og julemat, så fortsett med det.

Du går sikkert opp i vekt, men disse kiloene kan du jo bare slanke bort når julen er over.

Det er selvfølgelig litt irriterende å gå opp igjen de kiloene du kanskje akkurat har klart å bli kvitt, men alt for julekosen eller hva?

Samvittighet som gnager

Mange har et nokså anstrengt forhold til mat, og dette forholdet blir ikke akkurat bedre i julen.

Det flommer over av kaloririk mat og drikke, og for hver gang du forsyner deg får du enda litt dårligere samvittighet.

Har du tenkt deg hvordan en jul uten vektoppgang og dårlig samvittighet kan være? Det behøver nemlig ikke være kjedelig, tvert imot!

En kropp som funker

Sammen med god mat, er det mange som forbinder julen med lange familieselskaper, kos i sofaen og lite bevegelse. Og det er akkurat her du kan gjøre en endring. Julen er nemlig en ypperlig mulighet til å komme seg ut på tur, eller ta seg en treningsøkt.

De aller fleste av oss rekker en times tur eller trening før, mellom eller etter kaffeslabberasene.

Ikke bare gir det mer overskudd og bedre samvittighet, det kan også gjøre at du klarer å holde vekten, eller til og med gå ned i vekt i løpet av julen.

Jo mer du får beveget deg, jo lettere er det å gå ned i vekt. Så ta deg en kjapp gåtur, joggetur, eller et besøk på nærmeste treningssenter. Du vil garantert ikke angre!

Nesten bare ett snøskuffemerke å få kjøpt. Må det være slik?

VÆR AKTIV: Prøv å bevege kroppen litt i jula. Litt måkin eller en kjapp gåtur har du alltids tid til. © FOTO: Gorm Kallestad / Scanpix

Lite er nok

Og så var det julematen da! Selvfølgelig skal du ikke takke nei til alt selv om du ønsker å gå ned i vekt. Poenget er bare at du skal være litt bevisst. Smak gjerne på julekakene, men la det bli med en. Fyll heller opp med klementiner, kaffe, te og lettbrus.

Velg fisk, rent kjøtt og det du finner av grønnsaker på koldtbordet, og styr unna for mye medisterkaker og saus til julemiddagen.

Ta deg et glass vin, men husk at alkohol øker appetitten og inneholder en del kalorier. La det derfor bli med et glass vin eller to.

Flere ganger om dagen

I tillegg til å være bevisst på hva du spiser, så husk også på når du spiser. I julen er det mange av oss som har en tendens til å spise sjelden, men mye når vi først spiser. Forsøk å styre unna dette mønsteret.

Spis for eksempel en frokost hjemme selv om du skal på julefrokost ved 12 tiden, da spiser du høyst sannsynlig både sunnere og mindre på julefrokosten.

Pass på at det ikke går noe særlig mer enn 4 timer mellom hvert måltid. På den måten holder du blodsukkeret stabilt, noe som gjør det lettere å unngå overspising når du først spiser.

Det behøver altså ikke være så vanskelig å gå ned i vekt i løpet av julen. Det handler egentlig bare om å være litt bevisst!

Les mer:

Dette er det sunneste syltetøyet

Ikke spis om natta hvis du vil ned i vekt

Slik lager mesterkokk Eyvind Hellstrøm ribbe

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Dette holder deg frisk

Ketchup mot kreft

Tomat er aller sunnest i flytende form. Se hvilke 10 matvarer som sikrer helsa.