Visste du at ...

80-90 % av fettet i maten du spiser blir til kroppsfett? Heldigvis er det omtrent like mye fett som forlater cellene dine. Fettet skiftes ut kontinuerlig.

Helt omega

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog

Spis 4-5 ganger daglig

Hvorfor? Hyppige og balanserte måltider bidrar til et mer stabilt blodsukker som forebygger søtsug og overspising. Noen vitaminer og mineraler trenger dessuten å samarbeide med hverandre for å gjøre jobben sin. Kalsium, et mineral som du først og fremst får via ost, yoghurt og andre melkeprodukter, trenger for eksempel vitamin D for å tas opp av kroppen og vitamin K for å bindes til skjelettet.

Tips: Vanlige anbefalinger fra kostholdseksperter er enten tre hovedmåltider og et par mellommåltider, eller 4-5 jevnstore måltider.

Velg det som er mest praktisk for deg, men sørg for at du aldri dropper frokosten og at du aldri lar det gå mer enn 3-4 timer uten mat på dagtid, for da får du uheldige blodsukkersvingninger.

Et måltid som gir jevnt blodsukker bør inneholde proteiner, fiber og andre sunne karbohydrater.

Sunne karbohydrater er for eksempel grønnsaker, frukt, grovbrød, brun ris, grov pasta, bønner og linser. Bønner og linser inneholder også bra med protein.

Proteinrike matvarer er for eksempel egg, fugl, kjøtt og fisk, og her er det også fett.

Kostfiber finner du hovedsakelig i grove kornprodukter, særlig i de som inneholder kli.

For at et brødmåltid skal bli balansert, bør det være høyt innhold av kostfiber i brødet, og pålegget bør inneholde proteiner og noe fett.

Et balansert mellommåltid kan for eksempel være et klibrød med leverpostei og alfalfaspirer, eller en gulrot og en liten håndfull nøtter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Stor fiskeoljeguide

Helt omega

«Alle» anbefaler Omega-3, men hvilke produkter bør du velge?

Test: FROKOST TIL BARN

Sunn frokost for barn

Vi har testet ulike frokoster for barn. Finn ut hvordan du kan gjøre den sunn.