Annonse

Transfett er ikke bra for helsen fordi det

Endrer cellenes overflate slik at de blir mindre mottagelige for insulin, og dermed øker blodsukkeret.

  • Kan føre til fosterskader
  • Kan øke risikoen for visse kreftformer
  • Øker betennelsesnivået i kroppen, spesielt i cellene som ligger langs blodårene
  • Øker LDL-kolesterolnivået i blodet
  • Øker pulsfrekvensen slik at hjertet slites ut raskere

Mellom de myke, umettede og sunne fettypene og de harde, mettede og mer usunne fettslagene, finner vi transfett. Dette er fett som vi for enhver pris bør holde oss unna. Her er tipsene om hvordan du kan unngå transfett i kosten.

TRANSFETT: I dag er noen av de største kildene til industrifremstilt transfett frityrstekte produkter, fordi industrien fortsatt får kjøpt margarin som inneholder transfett. Et lite tankekors for alle som elsker pommes frites.

Med de senere tids oppslag om farene ved transfett, har vel de fleste fått med seg at dette ikke står på listen over sunn mat. Transfett er nemlig et mykt fett som har de samme egenskapene som hardt fett - i tillegg til å ha noen egne, enda verre egenskaper i tillegg.

Spesiell form

Transfettsyrer er umettede fettsyrer som har en spesiell form. Dette har sammenheng med måten kjeden knekkes rundt dobbeltbindingen på. Transfettsyrer dannes naturlig i vommen hos drøvtyggere, derfor finner vi transfett både i fett kjøtt og i fete meieriprodukter.

Ikke i margarin

Transfett kan også dannes industrielt når man delvis herder umettet fett. Dette var tidligere vanlig å gjøre for å fremstille fast margarin av flytende fiske- og planteoljer. Nå fremstilles den vanlige margarinen man får kjøpt i butikken på en måte som gjør at man unngår at det dannes transfett.

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler oss at inntaket av transfett ikke utgjør mer enn 1 prosent av det totale energiinntaket. I gjennomsnitt får vi i oss rundt 0,6 prosent.

OBS ferdigmat!

I dag er de største kildene til industrifremstilt transfett frityrstekte produkter, sause- og suppepulver, industrifremstilte bakervarer, mikropopkorn og kjeks. Dette skyldes at industrien fortsatt får kjøpt margarin som inneholder transfett, og den hevder å trenge denne typen fett på grunn av bakeegenskapene og evnen til å tåle høye temperaturer.

Siden inntak av transfett i befolkningen generelt ikke er et stort problem i Norge, er det heller ikke forbudt å selge matfett som inneholder transfett her.

Men i land som Danmark har myndighetene bestemt at det er forbudt å selge matfett som inneholder mer enn to prosent transfett - både til forbrukeren direkte, i tillegg til til industrien, til gatekjøkken, fast food restauranter og så videre.

Tips

Vil du unngå transfett, bør du lese ingredienslisten på matvaren og velge vekk produkter som inneholder "delvis herdet fett". Dette kan være transfett. "Herdet fett" er ikke transfett, men vanlig mettet fett.

Er du i risikogruppen?

Fordi transfett forekommer i et ganske begrenset utvalg matvarer, er det enkelte grupper av befolkningen som kan risikere å få for mye transfett i kosten. Dette gjelder for eksempel ungdom og unge voksne, som kan ha et høyt inntak av kjeks, kjøpte kaker, mikropopkorn, frityrstekt mat og raske middagsløsninger i form av suppeposer. En annen utsatt gruppe er transportarbeidere, som i stor utstrekning spiser mange av måltidene sine på gatekjøkken eller på bensinstasjoner, og som dermed får i seg mye frityrstekt mat, kjøpekaker og så videre.

Sponsor:

Produkter fra Apotek 1

Trude Susegg, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!