Lise von Krogh, ernæringsbiolog

Kosttilskudd virker ikke

Multivitaminer forebygger verken kreft eller hjertesykdom.

Før var det bare tran. Tran på brun flaske som smakte vondt, men som visstnok var sunt. Så kom renseteknikkene, antioksidantene og de andre midlene som gjorde at den verste smaken forsvant.

Nå klarer mange å svelge tranen uten å holde for nesa, og i dag er det uansett et hav av andre løsninger å ty til: tran med sitronsmak, kapsler i alle størrelser, små og morsomme engangspakninger for barn - for å nevne noe.

I tillegg florerer det av kosttilskudd som reklamerer med at de inneholder omega-3-fettsyrer; selolje, vegetabilsk omega-3 ... - men hvordan vi vite hva vi skal velge? Her får du litt hjelp.

Selolje - omega-3 i tiden

Selolje, både i flytende form og som kapsler, er blitt et populært alternativ til fiskeoljen. Produktene som finnes i handelen, er til forveksling like (Sunkost, Iglo ...).

De inneholder alle olje fra sel med 20-25 prosent omega-3-fettsyrer. Strukturen på molekylene er noe annerledes enn i fiskeolje, noe som er bakgrunnen for påstanden om ekstra helsegevinst. Om dette stemmer, er ennå for tidlig å si.

Tran er fortsatt tran

Tran er olje presset fra leveren til fisk, oftest torsk, som så er renset og tilsatt antioksidanter og vitamin A og D slik at mengden skal bli riktig. Eksempler er Møllers tran (med og uten sitron), Lofot Tran og Apotekets tran. Alle inneholder 25 prosent omega-3-fettsyrer, slik at én barneskje (5 ml) gir 1,2 gram omega-3.

Omega-3-tran er "tran pluss"

Møllers Omega-3-tran er fortsatt basert på flytende torskeleverolje, men denne er oppkonsentrert slik at endelig konsentrasjon av omega-3-fettsyrer er økt til 40 prosent. Én barneskje (5 ml) gir derfor hele 1,7 gram omega-3.

Fiskeoljekapsler i mange former

Triomega, Nycoplus og Møllers Dobbel er alle eksempler på kapsler som inneholder konsentrert fiskeolje. Her er oljen ikke isolert fra leveren, men fra hele fisken. Oljen renses og oppkonsentreres slik at omega-3-innholdet kommer opp i ca 60 prosent.

MANGE FORMER: Skal du sammenlikne pris eller mengde omega-3, må du ta utgangspunkt i hvor mange kapsler du må spise for å få i deg en gitt dose.

MANGE FORMER: Skal du sammenlikne pris eller mengde omega-3, må du ta utgangspunkt i hvor mange kapsler du må spise for å få i deg en gitt dose. © FOTO: iStockphoto

Når de forskjellige kapslene på markedet inneholder så forskjellige mengder omega-3 pr. kapsel, skyldes dette i hovedsak ulik størrelse på kapslene.

Skal du sammenlikne pris eller mengde omega-3 i de ulike produktene, må du derfor ta utgangspunkt i hvor mange kapsler du må spise for å få i deg en gitt dose (f.eks. 1 gram) omega-3. Det er store prisforskjeller mellom de ulike produktene på markedet.

Multikapsler har mindre fiskeolje

En annen ting som varierer, er hvilke andre tilleggsstoffer kapslene inneholder. Mange inneholder vitamin A, D og E, slik flytende tran gjør. Men noen er også tilsatt andre vitaminer, mineraler eller urter.

Tar du et omega-3-tilskudd de dagene du ikke spiser fet fisk, får du dekket behovet for essensielle fettsyrer

Kapsler med mange slike tilleggsstoffer har ofte mindre plass til fiskeolje, slik at mengden kan være i laveste laget for å gi helseeffekt.

De kapslene som verken er tilsatt vitaminer eller andre virkestoffer, er best egnet dersom du ønsker å øke inntaket utover det som står anbefalt på pakningen. Dette er fordi inntaket av vitamin A og D ellers kan bli i høyeste laget.

Grønn omega-3

For de som er strenge veganere eller av andre grunner ønsker en vegetabilsk kilde til omega-3-fettsyrer, er dette et ok alternativ. Du skal imidlertid være klar over at omega-3 fra vegetabilske kilder ikke er like effektive til å beskytte mot hjerte-kar-sykdom og leddsykdommer.

Linfrøolje, rapsolje og valnøttolje er naturlige kilder til disse kortkjedede omega-3 fettsyrene.

Omega 3, 6, 7 og 9

En siste gruppe produkter er de som reklamerer med at de inneholder omega-3, omega-6, og gjerne også omega-7 og 9. Mest kjent er Udo's Choice. Problemet med disse er at du betaler for fettsyrer som du får i deg i rikelig monn fra andre kilder i kosten, og at omega-6 fettsyrene kan motvirke effekten av omega-3. Unntaket er omega-6 fettsyrene fra Nattlysolje, som ser ut til å ha liknende effekter som omega-3.

Miljøgifter i fet fisk

Med dagens kosthold, som inneholder mye omega-6-fettsyrer og lite omega-3-fettsyrer, er det fornuftig å øke inntaket av spesielt de langkjedede omega-3-fettsyrene vi finner i fisk. Da fet fisk kan inneholde miljøgifter, anbefaler Mattilsynet å begrense inntaket til to måltider i uka.

Tar du et omega-3-tilskudd i form av tran eller fiskeoljekapsler de dagene du ikke spiser fet fisk, får du dekket behovet for essensielle fettsyrer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!