Den sorte drikken er selvskreven til frokost og på jobb, i selskap så vel som på tur i fjellet, og kaffetilberedning er blitt en kunst.

- Kaffe er en betydelig kilde til magnesium i det norske kostholdet, forteller klinisk ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky til Bedre Helse.

Men den svarte drikken har også sine mørke sider.

Tryggest med trakter

Det største problemet med kaffe, er kaffefettet. Når man drikker kaffe som laget i kaffetrakter, blir fettet liggende igjen i papirfilteret.

Men kaffe som er laget med metallfilter, som espresso og espressobaserte kaffedrikker, kokekaffe eller presskannekaffe, har kaffefettet intakt når drikken havner i koppen.

Dette fettet utgjør en helserisiko.

Farlig fett

- Ca 10 prosent av kaffefettet utgjøres av diterpener som kalles cafestol og kahweol. Dette er de mest kolesteroløkende stoffene vi kjenner. De har en sterkt økende effekt på kolesterol i LDL som gir økt risiko for å få hjerteinfarkt med økende konsentrasjon, opplyser professor i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon.

- Derfor bør man begrense inntaket av diterpener, understreker han.

Kaffebarer

Arsky er enig i anbefalingen.

- Den gammeldagse kokekaffen er på vei ut, men isteden har vi fått kaffebarer på hvert gatehjørne. Og mye av den kaffen vi finner i macchiatoen, i den doble latten eller i americanoen, er ren kokekaffe, altså kaffe kokt uten filter av papir, sier hun.

En annen sak er at denne melkebaserte kaffen også er svært kaloririk, og egner seg ikke for alle som passer vekten.

Advarer mot kaffevaner

- Er det grunn til å advare mot de nye kaffevanene som innebærer at færre drikker traktekaffe?

- Ja, det er ikke gunstig å konsumere diterpener. All kaffe som er filtrert gjennom papirfiltre er fri for kaffefett. Vanlig filterkaffe og pulverkaffe er frie for diterpener, mens kaffe som kun benytter seg av metallfiltre inneholder cafestol og kahweol i varierende mengder. sier Drevon.

- Til hverdags bør man heller velge filterkaffe, pulverkaffe eller te, anbefaler Arsky.

Oppkvikkende

Kaffebønnen er egentlig ikke er en bønne, men frøet i en frukt.

- Den er nok blitt populær som drikk fordi den inneholder koffein, mener Arsky.

Dette stoffet virker oppkvikkende, men også vanedannende og utmattende i store mengder.

- Koffein øker hjerterytmen og blodtrykket, øker svetteproduksjonen og kan virke vanndrivende, sier hun.

coffee machine and cup of coffee=

ESPRESSO: Også kaffe fra moderne kaffemaskiner inneholder det farlige kaffefettet. Det betyr at både espresso, cappuccino, macchiato og caffe latte kan gi økning i kolesterol om du drikker mye av slik kaffe. © ILLUSTRASJONSFOTO: colourbox.com

Næringsinnhold i 100 ml traktekaffe

Energi: 2 kJ/0 kcal

Fett: 0 g

Karbohydrat: 0 g

Protein: 0,1 g

Tiamin: 0,01 mg

Kalium: 99 mg

Magnesium: 1 mg

Koffein: 50-90 mg

Mye magnesium

Kaffe bidrar også positivt til kostholdet, forteller Arsky.

- Kaffe står forunderlig nok for 10 prosent av magnesiuminntaket til nordmenn flest, og magnesium er viktig for skjelettet vårt, så vel som for normal muskelfunksjon, opplyser ernæringsfysiologen.

Kaffedrikking ser også ut til å beskytte mot Alzheimer. En portugisisk undersøkelse viste at sunne eldre mennesker som hadde drukket tre til fire kopper kaffe daglig siden 25-årsalderen, ikke hadde tegn på Alzheimers sykdom.

Forskning pågår

Kaffe inneholder også en god del antioksidanter og fytoøstrogener.

Det blir forsket mye på kaffe og helseeffekter, og stadig nye studier blir presentert.

- Spesielt er kaffesyre og klorogensyre interessante når forskerne nå ser på kaffedrikking som forebyggende mot prostatakreft og diabetes type 2, sier Arsky.

Ikke overbevist

Drevon er imidlertid ikke overbevist av den forskningen som hittil er publisert.

- Kaffe uten kaffefett er rapportert å ha noen gunstige og noen ugunstige effekter som etter min mening er så pass usikre at vi ikke kan si at kaffe har markerte helsefordeler, konkluderer han.

Lite jern

Kaffe har tradisjonelt blitt brukt som avføringsmiddel og antipotensmiddel, uten at dette er bekreftet av moderne forskning.

- Garvesyren i kaffe gir kaffen den bitre smaken. Dette stoffet kan forstyrre opptaket av jern i tarmen. Har du problemer med lav jernstatus, bør du legge kaffedrikkingen til utenom måltidene, sier Arsky.

Av samme grunn kan kaffe forverre magesår.

Forstyrrer søvn

Koffeinholdig kaffe er mildt vanndrivende og kan forstyrre den naturlige urinproduksjonsrytmen.

- Dette kan igjen gå ut over nattesøvnen dersom du drikker kaffe sent og må på toalettet om natten, advarer Arsky.

Nok søvn er svært viktig for den totale helsen vår.

Alternativer

Det finnes koffeinfri kaffe for deg som ikke vil ha alle bivirkningene av dette stimulerende stoffet. foreslår hun.

Arsky påpeker også at det finnes kaffeerstatninger som ikke inneholder kaffe i det hele tatt: koffeinfri, gjerne instant, kaffeerstatning laget av frukt, bygg, rug og/eller sikorirot.

- Te er et alternativ for deg som vil ha mindre mengder koffein, og urtete er et koffeinfritt alternativ, sier hun.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!