Renoverte møllermesterbolig på Bjølsen i Oslo

- Dette må være en av de feteste leilighetene i hele byen!

Mølledirektøren har for lengst flyttet ut. Nå er det Kim og Tinas tur til å sjefe over interiøret.

LEKEN STIL: Pendellampene Jeeves er ved Jake Phipps, og er laget av ekte bowlerhatter. De svulmende velursofaene er fra Green Apple, mens bordene er fra Hay.
LEKEN STIL: Pendellampene Jeeves er ved Jake Phipps, og er laget av ekte bowlerhatter. De svulmende velursofaene er fra Green Apple, mens bordene er fra Hay. Foto: Foto: Sveinung Bråthen
Sist oppdatert

Det er eiendomsmegler Tina Marie Stålborg og Kim Reksten, som jobber i reklamebransjen, som eier den gamle direktørboligen på Bjølsen i Oslo.

Bruset fra vannmassene nede i juvet blander seg med duren fra maskinene i fabrikkhallene på den andre siden av elven. For Tina og Kim, er dette ganske enkelt blitt lyden av hjemme. Men det var lite som lignet på et hjem her da Tina og Kim kom hit for første gang.

Siden 1920 ble størsteparten av bygningen brukt som kontorlokaler. Nå rommer bygningen et av byens mest spennende hjem.

Tina og Kim mobiliserte det de hadde av forestillingsevne for å se igjennom den nedsenkede himlingen, lettveggene og lysstoffrørene. Og konklusjonen var klar.

- Det var en unik mulighet, sier Tina.

Arkitektvennene Johanne Taugbøl og Christian Fredrik Morgenstierne i Wood Arkitektur + Design, som har utført prosjektet for Tina og Kim, kunne ikke vært mer enige.

- Dette må være en av de feteste leilighetene i hele byen, sier Johanne, nå som prosjektet er ferdig.

FIN FASADE: Murvillaen ble oppført i 1865 i engelsk stil, med preg av tysk borgromantikk. Her bodde direktøren av Bjølsen Valsemølle med sin familie.
FIN FASADE: Murvillaen ble oppført i 1865 i engelsk stil, med preg av tysk borgromantikk. Her bodde direktøren av Bjølsen Valsemølle med sin familie. Foto: Foto: Niklas Hart
INNDELT I SONER: Fra stuesonen ser man forbi kjøkkenet og inn til lesekroken. Spisesonen befinner seg rundt hjørnet til venstre.
INNDELT I SONER: Fra stuesonen ser man forbi kjøkkenet og inn til lesekroken. Spisesonen befinner seg rundt hjørnet til venstre. Foto: Foto: Sveinung Bråthen
KONTRASTERENDE MATERIALER: Kjøkkenøya er produsert av Bolt Metall. Innredningen er dimensjonert for røff bruk. Benkeplaten er i bambus, og hjørner og hyller er i stål. Innredningen er designet av Wood Arkitektur + Design. Barstolen er fra Hay. Veggen er kledd med fliser fra Vitra.
KONTRASTERENDE MATERIALER: Kjøkkenøya er produsert av Bolt Metall. Innredningen er dimensjonert for røff bruk. Benkeplaten er i bambus, og hjørner og hyller er i stål. Innredningen er designet av Wood Arkitektur + Design. Barstolen er fra Hay. Veggen er kledd med fliser fra Vitra. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Sparte ikke på metallet

Da den nye romløsningen var på plass, sto innredningen for tur. Eierparet lot seg inspirere av stedets industrielle forankring, og sparte ikke på metallet da de fikk bygget ventilatorhette, kjøkkenøy og trapp.

Gulvet er støpt i betong, og påført lysegrå epoksy - et opplagt valg i et industrilokale, men heller ikke å forakte i en privatbolig som jevnlig valses over av stiletthæler.

Lyseblå veggfliser og knallgule stålmøbler tilfører både farge og karakter.

Selve prikken over i-en er henger nok i spisesonen. Ron Gilads sekstenbente lysekrone Dear Ingo svever som en monsteredderkopp over bordet. Arkitektene klarer bare så vidt å skjule sin misunnelse.

- Det er gøy å jobbe med folk som vil så mye og som tør, sier Johanne.

Seksten meter siktlinje

PLASSBYGD: Sittebenken i karnappet er laget av Wood Arkitektur + Design. Selv om spisestuen befinner seg i et luftig allrom, oppleves sonen som intim. Stoler fra Hay.
PLASSBYGD: Sittebenken i karnappet er laget av Wood Arkitektur + Design. Selv om spisestuen befinner seg i et luftig allrom, oppleves sonen som intim. Stoler fra Hay. Foto: Foto: Sveinung Bråthen
IØYNEFALLENDE: Lysekronen Dear Ingo fra Moooi har åpenbare skulpturelle kvaliteter, og hører til blant de mest karakteristiske lampene som ble designet på 2000-tallet.
IØYNEFALLENDE: Lysekronen Dear Ingo fra Moooi har åpenbare skulpturelle kvaliteter, og hører til blant de mest karakteristiske lampene som ble designet på 2000-tallet. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Kim og Tinas seksjon er den største. Den har egen inngang og er på 230 kvadratmeter, inkludert en hybel.

- Her måtte det meste gjøres, og det betyr at vi fikk muligheten til å forme boligen slik vi ville. Vi er glade i å samle gode venner, derfor ønsket vi oss et allrom som var ordentlig stort. Så kunne heller de private sonene, soverom og bad, være litt mindre, sier Tina.

Det store allrommet tar begrepet allrom til nye høyder.

I den ene enden finner vi en lesekrok. Herfra går siktlinjen på tvers gjennom hele rommet, seksten meter i alt, forbi spisestuen, kjøkkenet og sofagruppen, helt til blikket stopper ved rupanelet med den usynlige døren inn til de mer private rommene.

De fleste flatene er nye, men innimellom ser vi gløtt av bygningens originale byggemasser. Som det uvørne teglsteinspartiet og den potente ståldrageren, som begge markerer overgangen mellom kjøkken og stue.

Nytt og gammelt

Ellers har ikke dette vært et tilbakeføringsprosjekt. Snarere var det et mål å lage en spennende miks mellom nytt og gammelt.

LESEKROK: Sonen innerst i allrommet er lesekrok. De integrerte bokhyllene er bygget i forlengelsen av sittebenken rundt spisebordet, og er også av Wood Arkitektur + Design. De svarte nisjene som er bygget inn i rupanelveggen i en kaotisk formasjon. Sekkestolen er fra Skitsch, mens teppet Giant Leap er fra Permafrost.
LESEKROK: Sonen innerst i allrommet er lesekrok. De integrerte bokhyllene er bygget i forlengelsen av sittebenken rundt spisebordet, og er også av Wood Arkitektur + Design. De svarte nisjene som er bygget inn i rupanelveggen i en kaotisk formasjon. Sekkestolen er fra Skitsch, mens teppet Giant Leap er fra Permafrost. Foto: Foto: Sveinung Bråthen
FREKKAS: Den uhøflige gnomen i gul plast understreker med all tydelighet at mølledirektøren ikke bor her lenger.
FREKKAS: Den uhøflige gnomen i gul plast understreker med all tydelighet at mølledirektøren ikke bor her lenger. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

- Vi ønsket å understreke at de nye veggene er nye ved å stille dem skjevt, altså ikke vinkelrett, i forhold til de eksisterende veggene. De nye veggene har også fått en annen materialitet, sier Johanne, og peker på det grove panelet.

Hemmelig inngang

Også døren inn til den private fløyen er kledd i panel, og fremstår således som en hemmelig inngang til resten av leiligheten.

Grepet bevarer det helhetlige inntrykket av panelveggen som et element i stuen, mener arkitektene. Det røffe panelet gjør en nittigraders knekk i trappevekslingen, og fortsetter som himling nede i kjellerstuen.

GJØR SEG: Den gamle skolepulten fungerer, i ærlighetens navn, mest som pynt. Når Tina ikke har besøk av Bonytts fotograf, velger hun heller å arbeide ved spisebordet.
GJØR SEG: Den gamle skolepulten fungerer, i ærlighetens navn, mest som pynt. Når Tina ikke har besøk av Bonytts fotograf, velger hun heller å arbeide ved spisebordet. Foto: Foto: Sveinung Bråthen
DISKRESJON: Når døren inn til de private rommene lukkes, går den helt i ett med panelveggen og blir så å si usynlig. Også rekkverket som markerer nedgangen
til kjelleren, er sjeldent diskret utformet.
DISKRESJON: Når døren inn til de private rommene lukkes, går den helt i ett med panelveggen og blir så å si usynlig. Også rekkverket som markerer nedgangen til kjelleren, er sjeldent diskret utformet. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Vinduene her nede er mer som glugger å regne. Likevel er det bemerkelsesverdig lyst.

- Vi lagde et raust hull i gulvet omkring trappen for å trekke dagslys ned i kjellerstuen. Slik ble rommet faktisk godkjent som oppholdsrom, på tross av lite dagslysinntak, sier Johanne.

Belysning er ved Kenneth Fossum ved SM Lys. Interiør og møbler er hovedsakelig utarbeidet av interiørdesigner Elisabeth Bjørge i Krohn, i samarbeid med arkitektene. Byggmester var Slawek Slazak.

Les også:

Tonje og Kjetil bor i en trafostasjon

Hele leiligheten er innredet med metall

LYSNING I KJELLEREN: Den luftige metalltrappen bygget av designstudioet NORDS, slipper gjennom rikelig med dagslys ned til underetasjen.
LYSNING I KJELLEREN: Den luftige metalltrappen bygget av designstudioet NORDS, slipper gjennom rikelig med dagslys ned til underetasjen. Foto: Foto: Sveinung Bråthen
LUR LØSNING: Et internvindu i frostet glass bringer dagslys fra soverommet og inn i dusjsonen på badet.
LUR LØSNING: Et internvindu i frostet glass bringer dagslys fra soverommet og inn i dusjsonen på badet. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Moderniserte svensk gård

Denne saken ble første gang publisert 13/04 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også