img Del på Facebook



Nettbutikken Infurn, som selger kopier av kjente designmøbler, har måttet tåle mange klager for sin måte å drive butikk. Klagene har blant annet gått på lange, og stadig utsatte leveringstider, samt at det har vært vanskelig å få pengene tilbake ved kansellerte ordre.

Nå har de måttet innstille sin virksomhet på grunn av økonomiske vanskeligheter. Det gjøres forsøk om å overføre virksomheten til et nytt selskap, men det gis ingen garantier for at kundene vil få sine varer eller få pengene sine tilbake.

Muligheten din for å få tilbake pengene du har betalt, avhenger av betalingsmåten. Best sikkerhet har du dersom du har dratt kredittkortet. Svakest står du dersom pengene er trukket rett fra konto, uten bruk av betalingskort.

Klikk.no har uten hell forsøkt å komme i kontakt med eieren av Infurn og deres nettbutikk i Spania, LivingDesign. Vi har heller ikke oppnådd kontakt med Infurns advokatkontor.

Insolvent som følge av Google-blokkering

Ifølge Peter Kubik i det britiske revisjonsfirmaet UHY Hacker Young LLP har Google blokkert alle annonser fra Infurn. Bakgrunnen er klager fra møbeldesignere på Infurns kopivirksomhet. Resultatet av blokkeringen har vært at inntektene til LivingDesign (LDSL), som er netthandelvirksomheten til Infurn, har sunket betraktelig.

"Gruppen av selskaper er helt avhengig av finansiering fra LDSL og som et resultat av den reduserte omsetningen, er gruppen insolvent", skriver Kubik i en e-post til klikk.no.

Han forteller videre at selskapet DSGN Sales and Support Facilities Limited har fått i oppdrag å videreføre driften til Infurn og om mulig effektuere utestående kundeordre.

"Jeg kan imidlertid ikke si noe om sannsynligheten for at kundene får sine varer eller en tilbakebetaling", utdyper Kubik i e-posten. Han råder derfor kunder med utestående ordre om å ta kontakt med enten LDSL eller Dsgn for å få en ordrestatus.

- Jeg frykter at pengene mine er tapt

Alle som har ordre utestående hos Infurn har i disse dager fått brev fra Infurn. Der står det blant annet: "DSGN Sales and Support Facilities Limited vil ta over nettbutikken (Infurn.com) fra 2. mai i 2014. Hensikten med dette er å prøve å oppfylle alle eksisterende bestillinger. Men foreløpig er vi ikke i stand til å bekrefte vår evne til å gjøre det. Dette selskapet skal imidlertid ikke ta over noen av de forpliktelser i Infurn.com gruppen og kan derfor ikke gi noen garanti på leveringstider på bestillinger. Vi forstår våre kunders situasjon, men vi ber deg om å gi oss tid for å bestemme mengden av utestående ordrer, og om de kan oppfylles".

Elin Lyseknappen tviler imidlertid sterkt på at hun noen gang vil komme til å se de produktene hun bestilte. Hun bestilte to stoler i mars i 2013.

- Jeg har bare funnet ut at jeg ikke får varene og at pengene er tapt. Og jeg har ingen tro på at det nye firmaet vil ta seg av gamle, uoppfylte ordre, sier hun til klikk.no.

Lyseknappen forteller at Infurn jevnlig har ringt henne opp og holdt henne oppdatert på levringstidene.

Fremgangsmåte for å få pengene tilbake

Ifølge Forbruker Europa bør man som forbruker gå frem på følgende måte vd mislighold fra selgers side:

  1. Send en skriftlig klage til selger først og forsøk å løse saken.
  2. Hvis selge avviser kravet/ikke svarer/er konkurs, send en skriftlig klage til kredittyter/bank.
  3. Dersom kredittyter/bank avviser kravet, send saken din til klagenemnden.
  4. I alle tilfellene ovenfor bør forbruker handle raskt ettersom det kan løpe frister.

Infurn-gruppen

Dette er strukturen i Infurn-gruppen:

Infurn Holdings Plc - Konsernets holdingsselskap

Infurn Hong Kong Limited - Produserte rabattkupongene på varer kjøpt av kundene. Eier gruppens viktigste aktiva som er nettstedet www.infurn.com

Infurn USA LLC - Opphørte april 2014

Livingdesign SL - Var gruppens pengemaskin, siden den sto for netthandelen verden over.

- Kontakt kortutsteder

Daglig leder i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, forteller at man som Infurn-kunde bør kontakte sin bankforbindelse og forhøre seg hva man skal gjøre. Og det er når du har brukt kredittkort at du har best mulighet for å få tilbake pengene.

- Dersom du har betalt med kredittkort, vil du ha de samme rettighetene overfor kortselskapet som du har overfor selger, i denne sammenheng Infurn, forklarer han til klikk.no.

Det betyr at du vil kunne kreve pengene tilbake fra kortselskapet.

- Men det forutsetter i utgangspunktet at du har forsøkt å få pengene fra Infurn.

I de tilfellene hvor du har betalt med et debetkort, som trekker pengene direkte fra bankkontoen din, er ikke rettighetene dine like omfattende som ved bruk av kredittkort.

- Da er det kun ved uteblivelse av varene at man har rett til tilbakebetaling av pengene, sier Wiik.

Han antar imidlertid at i dette spesielle tilfellet, hvor Infurn annonserer at de er insolvente, vil man automatisk ha rett på tilbakebetaling, fordi det må antas at Infurn ikke er i stand til å levere bestilte varer.

Hos VISA Norge får klikk.no stadfestet at de har regler som garanterer kunden tilbakeførselsrett når nettbutikken går konkurs.

- Du får pengene tilbake, uavhengig av hva slags Visa-kort du har betalt med, så lenge betalingen er utført som en Visa-transaksjon, sier direktør for Visa Europe i Norge, Wilhelm Wisbech, til klikk.no.

- Som kunde må du reklamere til banken, som tilbakefører pengene i henhold til Visas regler.

Svake rettigheter ved overførsel fra bankkonto

Dersom du har overført pengene direkte fra din bankkonto, vil du ifølge Wiik ha de svakeste rettighetene.

- Kortbruk er derfor den sikreste betalingsmetoden, og du vil også være omfattet av det europeiske chargeback-systemet, som definerer forbrukernes rettigheter ved mislighold fra selgers side.

Ifølge en rapport skrevet av forbrukermyndighetene i EU/EØS vil det være snakk om tre ulike typer av mislighold:

  1. Transaksjonen er ikke autorisert av kortholder
  2. Selger respekterer ikke forbrukerens rettigheter- reklamasjon, angrerett, ikke levering osv.
  3. Ved selgers konkurs

I tilfellet med Infurn vil pkt. 2 og 3 være aktuelle.

- Jeg vil ta kontakt med banken ganske snart

Christer Mjellem Strand er en av dem som har mottatt brevet om Infurns finansielle situasjon. Han bestilte varene sine i juni i fjor, men har liten tro på at han noen gang vil se dem.

- Det er jo ikke så lett å bli klok på det brevet de har sendt ut, og man kan jo spekulere i om Infurn har gått til dette skrittet for å komme seg unna tidligere forpliktelser og starte med blanke ark, sier han til klikk.no.

Mjellem Strand forteller at han vil gi Infurn en siste mulighet til å levere, men at han ganske snart vil ta kontakt med banken sin for å forhøre seg om muligheten for å få pengene tilbake.

- Har sluttet å løse sakene

Ragnar Wiik forteller at Infurn frem til i år har forsøkt å løse sakene med forsinkede leveringer og tilbakeholdte penger, men at det ser ut til at de nå har sluttet å gjøre noe med sakene.

- I vårt system ligger det rundt 1000 uløste saker, og vi opplever det lite seriøst for en slik aktør å opptre på denne måten.

Han forteller videre at de har fått opplysninger om at det vil være forbrukermyndighetene i Irland (ECC Irland) som skal behandle sakene mot Infurn. Men dette vil først og fremst han konsekvenser for forbrukere i EU.

- Det er vanskelig å se noen lysning for norske forbrukere, men vi vil nå oversende sakskomplekset til Forbrukerombudet i Norge, som igjen kan benytte tvangsmidler overfor Infurn, sier han, men erkjenner at det sannsynligvis vil ha liten effekt på et selskap som er insolvent.

Nettsiden fortsatt oppe

Nettsiden til Infurn var per 3. juni fortsatt operativ, og det gis ingen opplysning om at de har leveringsproblemer og er under likviditetsstyring.

"Det er normalt ikke akseptabelt å foreta markedsføring overfor forbrukere når selskapene bak nettsiden har store økonomiske problemer og ikke er i stand til å oppfylle sine avtaler med eksisterende kunder", skriver han i en e-post til klikk.no og utdyper at de har sendt en henvendelse til Forbrukerombudet om dette.

Hos Forbrukerombudet får klikk.no opplyst om at virksomheter som har leveringsproblemer skal opplyse om dette på sine nettsider. Det følger også av dagens lovgivning i Europa at man skal informere dersom man ikke vil kunne levere produktene innen rimelig tid.

- Dette er et krav som gjelder i hele Europa, forteller juridisk direktør hos ombudet, Frode Elton Haug, til klikk.no.

Elin Lyseknappen håper at nettsiden blir lagt ned så fort som mulig, slik at folk ikke blir misledet til å bestille derfra.

- At nettsiden fortsatt er virksom, irriterer meg grenseløst.

Les også:

Kan du se hvilken stol som er ekte?

Du kan få laget dine egne designmøbler - gratis

På jakt etter gode interiørideer? Du finner dem i Inspirasjonsguiden

img Del på Facebook



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!