Daniel Wikstøl.=

MÅTTE ANNULERE: Selv etter å ha kansellert bestillingen, ble varene levert. Et halvt år etter, og med inkassokrav om tollavgifter. Hadde jeg ikke kjent til lovverket gjennom min jobb som advokat, ville jeg nok betalt for å bli ferdig med saken, sier Daniel Wikstøl. © FOTO: Wikstøl/Matre

Infurns tilsvar

Vi har gitt Infurn muligheten til å gi et tilsvar til den kritikken som fremføres av de ulike personene i saken (og de andre sakene vi har skrevet). Disse tilsvarene er tatt med i de enkelte sakene. De har også tidligere, da vi første gang skrev om dem kommentert kritikken. Dette er en sammenfatning av de svarene som da kom, sendt oss fra deres advokater Bird&Bird.

  • "Infurn, som en hvilken som helst annen stor virksomhet, vil være utsatt for urettmessige anklager".
  • "Vi kan ikke forholde oss til internettsladder fra anonyme kilder, så lenge vi ikke vet hvem de er eller hva de påstår å ha kjøpt fra Infurn, og vi kan derfor heller ikke hjelpe dem".
  • "Vi foretrekker i stedet å konsentrere oss om fortsatt å gjøre kundene våre fornøyde, og håper at antallet kunder øker raskt".
  • "Vi jobber tett med myndighetene og Infurn sine kunder for å påse at virksomheten hele tiden holder seg innenfor forbrukerlovgivningen, og vi har ansatt en kvalifisert virksomhet for å ta hånd om kundeservicen".
  • "På grunn av Infurns kraftige vekst de siste årene, har de noen ganger hatt problemer med leveringstidene. Infurn har imidlertid fortalt oss (Bird&Bird) at de nå leverer nesten all bestillinger på tid og fortsetter å forbedre seg i det henseende. De har også startet samarbeid med nye leverandører med bedre leveringspresisjon".

- Da jeg handlet var ikke møblene markedsført som designkopier, og de forsøkte å få meg til å betale to ganger for varene, forteller han til klikk.no.

Daniel Wikstøl er en av mange som har handlet hos møbelbutikken Infurn.com, men uten å få det han bestilte. Klikk.no kunne i forrige uke fortelle at Forbrukerrådet mottok rundt 60 klager på nettbutikken i fjor, blant annet på grunn av lange leveringstider og manglende tilbakebetaling ved avbestillinger.

Wikstøl tok kontakt med Klikk.no etter den første artikkelen om møbelbutikken, og kunne fortelle at han heller ikke hadde fått møblene han trodde han hadde bestilt. Da han bestilte møblene trodde han nemlig at det var ekte designmøbler.

Ønsket dobbel betaling

I e-post korrespondansen mellom ham og Infurn, som klikk.no har fått tilgang til, går det frem at Infurn ønsker at han betaler inn pengene for de bestilte på nytt, fordi de ikke kan se at det har kommet inn på deres konto. Mens Wikstøl på sin side understreker at beløpet beviselig har gått ut av hans konto, og således må være overført til Infurn.

Wikstøl forteller videre at leveringen ble satt mange måneder frem i tid.

- Men uten at dette var opplyst om på forhånd.

Da hevet han kjøpet, men brukte lang tid for å få tilbake pengene, som ble tilbakebetalt av kredittkortselskapet.

Svindlet på nettet? Slik får du pengene tilbake

Selv om han flere ganger hadde gjort Infurn oppmerksom på at kjøpet var hevet, kom varene likevel, et halvt år etter og sammen med et krav om å betale avgifter.

- Det ble en runde med krangel, men denne gangen med et inkassobyrå. Hadde jeg ikke kjent til lovverket gjennom min jobb som advokat, ville jeg nok betalt for å bli ferdig med saken. Men dette ble en prinsippsak, sier Wikstøl.

Infurn har fått anledning til å kommentere Wikstøls sak, men har i stedet tatt direkte kontakt med ham og hans kone. I en e-post forteller de ham at stolen hans vil bli levert i løpet av fem eller seks dager, og at han vil få 30 prosent prisavslag som kan brukes ved neste kjøp. I sitt svar tydeliggjør Wikstøl at de ikke ønsker noen stol, slik de også har gitt uttrykk for tidligere.

Etter at Wikstøl fikk e-post fra Infurn, mottok klikk.no en e-post fra Infurns advokatforbindelse, Bird&Bird. Der gikk det frem at Wikstøl nå ville få sine stoler (som han tydelig har sagt at han ikke vil ha). Videre kunne Bird&Bird opplyse om at alle de aktuelle sakene nå er løst. Kommentarene fra kundene vi har snakket med viser at de har en annen oppfatning.

Tiltrekkes av profesjonell nettside

Turid Carlsen forteller at hun bestilte gjennom Infurn fordi det var fine møbler og tilsynelatende god kvalitet.

- Og så hadde de en profesjonell nettside, sier hun til klikk.no.

Det samme trakk også Bente Thorsrud til Infurns nettsider.

- At man kan ta kontakt med dem, og de spør om hvilket språk man vil bli kontaktet på og til hvilken tid, gjør at man oppfatter dem som mer seriøse enn det man erfarer at de er, beskriver hun overfor klikk.no.

Hun tror at mange ikke orker å gå løpet for å få pengene tilbake fra Infurn.

- Og det blir det mye penger av, sier Thorsrud.

Møbler som ikke tilsvarer kvaliteten

Infurn har et system for kvalitetskontroll, som innebærer at alle møbler som kommer fra produksjon skal kontrolleres før de sendes videre til kunden.

"En dedikert kvalitetskontrollavdeling inspiserer ditt produkt på flere stadier under produksjonen. Dette kommer i tillegg til den endelige inspeksjonen før varen blir sendt til deg", skriver de på sine nettsider.

Og i denne kontrollen ligger tilsynelatende noe av forklaringen til forsinkelsene kundene opplever.

- Jeg har snakket med dem på telefonen flere ganger, og de skylder blant annet på kvalitetssikringen, beskriver Bente Thorsrud overfor klikk.no.

Hun kjøpte for 1000 kroner i mai i fjor og fikk bekreftet leveringstidspunkt i september. Men det skulle komme tre utsettelser, den siste i desember.

- Jeg har aldri møtt problemer å handle på nettet tidligere, sier hun.

Gjennomgangstonen blant dem som har kontaktet klikk.no er at de ikke ønsker å ha noe mer med Infurn å gjøre. Selskapet på sin side forteller at de er ærlige med hensyn på sine feil og at de aldri har latt noen kundesaker være uløst. De snakker om en suksessrik reise, og at "det ikke ville vært mulig å fortsette denne reisen dersom det ikke hadde vært for våre mer enn 300 000 veldig fornøyde kunder", som de skriver på sine sider.

Infurn har fått mulighet til å kommentere Bente Thorsrud sin opplevelse. De hevder at hun i november i fjor fikk full tilbakebetaling av utestående beløp og at saken således er løst.

Thorsrud forteller at hun kontaktet Master Card og at det er disse som har tilbakebetalt hennes utestående, ikke Infurn.

- MasterCard fortalte meg at dette ville bli en sak mellom dem og Infurn.

Les også:

Lurt av nettbutikk? Slik får du pengene tilbake

Sofaguide - hvem er din type?

Kan du se hvilken stol som er ekte?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!