Infurns tilsvar

Vi har gitt Infurn muligheten til å gi et tilsvar til den kritikken som fremføres av de ulike personene i saken (og de andre sakene vi har skrevet). Disse tilsvarene er tatt med i de enkelte sakene. De har også tidligere, da vi første gang skrev om dem kommentert kritikken. Dette er en sammenfatning av de svarene som da kom, sendt oss fra deres advokater Bird&Bird.

  • "Infurn, som en hvilken som helst annen stor virksomhet, vil være utsatt for urettmessige anklager".
  • "Vi kan ikke forholde oss til internettsladder fra anonyme kilder, så lenge vi ikke vet hvem de er eller hva de påstår å ha kjøpt fra Infurn, og vi kan derfor heller ikke hjelpe dem".
  • "Vi foretrekker i stedet å konsentrere oss om fortsatt å gjøre kundene våre fornøyde, og håper at antallet kunder øker raskt".
  • "Vi jobber tett med myndighetene og Infurn sine kunder for å påse at virksomheten hele tiden holder seg innenfor forbrukerlovgivningen, og vi har ansatt en kvalifisert virksomhet for å ta hånd om kundeservicen".
  • "På grunn av Infurns kraftige vekst de siste årene, har de noen ganger hatt problemer med leveringstidene. Infurn har imidlertid fortalt oss (Bird&Bird) at de nå leverer nesten all bestillinger på tid og fortsetter å forbedre seg i det henseende. De har også startet samarbeid med nye leverandører med bedre leveringspresisjon".

Nettbutikken Infurn.com har fått kritikk som følge av det kundene opplever som diskutabel forretningsvirksomhet. Uteblitte møbler og manglende tilbakebetalinger er det som går igjen i klagene til Forbrukerrådet.

Andreas Biseth bestilte en Grant Featherson-stol fra butikken for ett år siden. Den er ikke kommet, og enn så lenge har han ikke fått noen penger tilbake.

- Jeg har vært i uendelige korrespondanser med dem, hvor de har lovet å rydde opp, uten noe resultat. Jeg opplever det lite tillitvekkende at de kan holde på slik, sier Biseth til klikk.no.

Biseth er en av mange klikk.no har snakket med som kan fortelle om dårlig erfaring med Infurn og deres søsterselskap Designfurn.

Etter at Infurn ble kontaktet og gitt muligheten til å kommentere forholdene, fikk Biseth en e-post som fortalte at pengene ville bli sendt til hans konto umiddelbart.

Lovt penger etter 30 dager

Biseth bestilte møbler for nesten 5000 kroner i februar i fjor, og fikk en bestillingsbekreftelse.

- Det var først da jeg forsto at det ville ta flere måneder, sier han.

Beskjeden Biseth fikk var at møblene først skulle produseres i Kina.

Etter et halvt år kom meldingen om at Infurn hadde mottatt møblene for kvalitetskontroll, men at de var ødelagt.

- Det var da jeg startet å sjekke på nettet, og begynte å tvile på seriøsiteten, forteller han.

- Jeg har vært i kontakt med dem på telefonen mange ganger, og for flere måneder siden hevet jeg kjøpet. De lovte penger innen 30 dager. Men ennå har jeg ikke sett noe til dem.

Infurn har fått ytterligere mulighet til å kommentere Biseths opplevelse. De skriver at han har fått full tilbakebetaling og at han ikke må nøle med å ta kontakt dersom det er andre forhold.

Per torsdag 20. februar har pengene ikke kommet inn på hans konto. 18. februar skrev Infurn at pengene ville bli overført til hans konto samme dag.

- Det er vel å bra for meg at jeg får tilbake pengene, men dette handler om alle de som har havnet i samme situasjon, svarer han.

Venter fortsatt etter over to år

I de fleste av henvendelsene klikk.no har fått, beskrives det leveringstider, både faktiske og forespeilede, på rundt ett år. Men noen har ventet mye lengre enn dette.

- Jeg bestilte blant annet en Charles Eames Lounge Chair i oktober 2011, og jeg venter fortsatt på stolen som nå angivelig skal komme i mars, forteller Sverre Hamre til klikk.no.

På Infurn sine sider står det oppgitt en leveringstid på mellom 10 til 18 uker.

Trekker fra konto før levering

Kundene som handler med Infurn opplever også at det trekkes fra konto med en gang bestillingen er lagt inn.

Ifølge direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa, er det imidlertid ingen regler som sier når pengene kan trekkes fra kjøpers konto.

- Det er kjøpsbetingelsene og avtalen som regulerer dette. Men dersom ikke annet er avtalt skal man som forbruker normalt betale i etterkant etter at varen er levert, sier han til klikk.no.

På Infurn sine sider opplyses det om at bestillingen ikke blir effektuert før betalingen har gått igjennom. "Når din bestilling er plassert, må du betale hele beløpet gjennom betaling med kredittkort eller bankoverføring. Etter at betalingen har gått igjennom, blir bestillingen bekreftet", opplyser de på nettsidene.

En av fordelene med å betale i etterkant, er ifølge Wiik at du kan holde pengene tilbake helt til varen leveres.

- Gi for eksempel en frist på fjorten dager for levering. Generelt er det viktig å være nøye når man betaler på nettet, slik at man vet avtalevilkårene for betalingen.

Fire måneders frist for tilbakebetaling

De fleste av de kundene som har fortalt sin historie, beretter at de til slutt får tilbake pengene gjennom sitt kredittkortselskap (såkalt chargeback). Men Turid Carlsen har også møtt problemer der.

- Jeg har forsøkt å få pengene tilbake fra kortselskapet, men de sier at man må klage innen fire måneder etter transaksjonen, opplyser hun.

- Når kunden klager til oss, må hun eller han ha dokumentasjon på at klage først er sendt til den aktuelle nettbutikken, og klagen til banken må være sendt til oss innen fire måneder etter avtalt leveringstid for varen for at vi skal kunne kreve pengene tilbake fra Nets, forteller kommunikasjonsrådgiver i DnB, Marit Elisabeth Giske, til klikk.no.

Ifølge en rapport nylig utgitt av Forbruker Europa praktiseres det en grense på tre måneder i EU- og EØS-systemet.

Les også:

Her er designklassikerne du ikke blir lei av

Kan du se hvilken stol som er ekte?

På jakt etter gode interiørideer? Du finner dem i Inspirasjonsguiden

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!