Vi tester elsykler

Vi har testet åtte forskjellige elsykler. Det kan bli din innfallsport til en ny hverdag med store tidsbesparelser.

Publisert

I motsetning til store deler av verden er sykler i Norge snarere et trimobjekt enn et transportobjekt. Eller kanskje aller mest en kombinasjon. Syklister flest til og fra jobb farer frem i treningsklær og sykkelsko, med lut rygg og tråkk helt oppunder melkesyreterskel.

Men stadig flere begynner å tenke annerledes. Å sykle sparer en for bilkøer og frustrasjoner med kollektivtrafikken. Men å sykle, inklusive dusj og klesskifte to ganger om dagen, tar tid.

Da kan løsningen være å bruke en elsykkel, og sykle med de klærne du skal bruke resten av dagen. Komme kvikt og effektivt frem til jobben, uten å bade i svette.

Undertegnede har testet tiden jeg bruker fra jeg sykler hjemmefra til jeg skrur på PCen på jobben, med bil, T-bane, vanlig sykkel og elsykkel.

Konklusjonen var klokkeklar! Ved bruk av elsykkel kunne jeg, ubesværet etter ni kilometer, fyre opp jobb-PCen cirka 20 minutter etter at jeg startet fra Manglerud. Mye kjappere enn med bil og T-bane. Mye raskere enn med vanlig sykkel, dusj og klesskifte.

Og tidsbesparelsen gjentas åtte timer senere!

Sparer tid

Faktisk bruker jeg minst en halv time mindre hver dag til transport, om jeg bruker elsykkel i stedet for alternativene. Det blir 2,5 timer i uka, det. 10-15 timer i måneden. Minst! Og med en elsykkel vil kanskje flere bli fristet til å bruke sykkel til jobb også om vinteren?

Andre kan ha andre motiver for å velge en elsykkel. Som for eksempel fysiske begrensninger, barn som i kapp med klokka skal sykles til barnehage i sykkelhenger, og/eller fokus på miljøet ved å la elsykkelen erstatte småkjøring.

Mine test-kollegaer Øyvind Jakobsen og Tron Høgvold er begge garvede sykkelveteraner med stor kunnskap om temaet. Begge er nysgjerrige på elsykkelen som et alternativt transport-objekt.

Guide til elsykkel

Vi har plukket ut og testet åtte modeller i prisklassen fra 6900 til 35 000 kroner. Syklene er ikke sammenlignbare, men vurderes ut i fra kvalitetsinntrykk og pris.

For deg er det viktig å huske at det finnes alternativer – ikke minst finnes flere av syklene både i kvinne- og herreversjon, og til dels i forskjellige dimensjoner.

Se derfor på denne testen som en guide inn i elsykkel-verdenen!

Det går for øvrig også an å bygge om en vanlig sykkel til elsykkel, men det lar vi ligge i denne omgangen.

Les også vår lille kjøpsguide. Det er en del du bør tenke gjennom før du eventuelt kjøper elsykkel, og investerer du et solid antall tusen kroner i en sykkel bør den dekke det du etterspør.

Fordommer må du regne med å møte. Selv om salget i Norge er på vei oppover, er elsykkelen fortsatt en relativt sjelden fugl her på berget.

Men bare tenk på at det er "de andre" som eventuelt er sære. I 2011 ble det solgt 30 millioner elsykler i verden, og vi hadde ikke rare andelen, til tross for at vi har en topografi som skulle tilsi et høyt elsykkel-salg.

Til slutt siterer vi fra bloggen til informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening - nybakt elsykkel-frelst: «Alt jeg vet nå, er at jeg sykler til og fra jobb. Og at jeg gjør det ikke lenger med et forsiktig smil. Det er et fett glis! Jeg el-sker el!».

Klikk på lenkene nedenfor får å lese hele testen.

E-motion Neo Cross 5/6

Effektiv til og fra jobben-ekspress.

Pris: 22900

Les hele testen

Wisper 905 se 5/6

Prisen tatt i betraktning er Wisper 905 testens beste pakke.

Pris: 22500

Les hele testen

Riese & Müller Cultur Hybrid 4/6

Super komfort, men koster flesk.

Pris: 34999

Les hele testen

Merida E-Spresso 408 EQ Gent 4/6

Gir følelsen av å sykle på ordentlig.

Pris: 34999

Les hele testen

E-green Medio Gent 4/6

Smart gå-funksjon, men vi savner dempegaffel og skivebremser.

Pris: 16999

Les hele testen

Eco-Ride Ambassador 4/6

Komfortabel, men tung i motbakkene

Pris: 12790

Les hele testen

Eco Rider Flexible 3/6

Passer best sammen med bobilen.

Pris: 10490

Les hele testen

Lady 2/6

Billigst, men det merker man.

Pris: 6999

Les hele testen

Artikkelen er først publisert på klikk.no/motor. Les også:

Slik sykling får bilistene til å se rødt

Hvem har vikeplikt dersom en bilvei krysser en gang- og sykkelvei?

Derfor er det ikke smart med store luker i køen

Du kan få fartsbot selv om du holder fartsgrensen

Denne saken ble første gang publisert 29/05 2013.

Les også