Her er bilene med aller lavest utslipp
Nettavisens nye oversikt viser at bilen må se seg kraftig slått.

Myndighetene i mange land strammer stadig inn sine miljøkrav til nye biler. Det å lage ineffektive motorer gir både et dårlig rykte og lite hyggelige innkjøpspriser for kundene. På toppen av det hele er høye drivstoffpriser i ferd med å gjøre folk mer bevisst både på hva slags bil man velger - og hvordan man kjører.
Statsbudsjettet 2013: Dette er den store avgiftsvinneren
Konsekvensen er at det dukker opp stadig nye modeller som setter nye utslippsrekorder i positiv forstand. Bilfabrikkene utvikler stadig nye metoder for å få ned vekten på bilene, samtidig som effektiviteten på motorene forbedres. Modeller som for få år siden var symbolet på miljøvennlighet blir forbigått av nye og mer effektive modeller.
Offisielle resultater
Med hjelp fra oversikten til Opplysningsrådet fra Veitrafikken (OFV), som alle norske bilimportører leverer statistikk til, har vi under har vi samlet de nye bilene på markedet i dag som har det laveste CO2-utslippet. El- og hydrogenbilene er utelatt siden de ikke har et direkte utslipp.
Les også: Dette er elbilens store sjokktall
Vi gjør oppmerksom på at alle utslipps- og forbrukstall baserer seg på de offisielle EU-testene. Disse testene er i seg selv veldig omdiskutert fordi de i liten grad speiler virkelig kjøring, og det har vært anklager om at biler blir tunet for å gi minst mulig utslipp i disse testene, som kan være en ulempe i forhold til «det virkelige liv».
Spesielle modeller
Det kan være verdt å merke seg at majoriteten av bilene ikke tilhører den minste bilkategorien, gjerne kalt A-segmentet, men at det er på de litt større modellene de fleste produsentene klarer å få opp drivstoffeffektiviteten.
Det er også verdt å merke seg at nesten alle bilene på topplisten er spesialversjoner av de vanlige bilene som er spesialtilpasset for lavt drivstofforbruk, noe som gjerne går på bekostning av både komfort og praktikalitet. For å holde vekten nede er det blant annet ofte begrenset hvor mye ekstrautstyr du kan få på disse modellene, og hengerfeste er gjerne et ikke-tema.
9. Opel Corsa 1,3 CDTi 95 hk

Vi hadde bare planer om å ta med ti biler, men det er svært tett i toppen, og Opel Corsa må dele den første plasseringen med både Fiat og Citroën som har modeller med nøyaktig likt forbruk og utslipp.
Opel har de siste par årene fornyet seg i betydelig grad, og det er ikke bare på designsiden - men også selskapets motorer har begynt å bli i toppklasse. Av de neste to modellene som den har helt likt forbruk som, er det Opel-motoren som har mest effekt på 95 hestekrefter.
Drivstoff: Diesel
Forbruk: 0,34 liter/mil
Utslipp: 89 co2/km
9. Toyota Prius Comfort

Prius har blitt selve symbolet på miljøvennlige biler, men konkurransen har hardnet til de siste årene. Prius er fortsatt med å kjempe i toppsjiktet, men må se seg slått av en rekke andre modeller. Det at bilen bruker bensin i stedet for diesel, som samtlige ikke-hybrider videre opp på listen benytter seg av, vil nok av mange bli sett på som minst like viktig som forbruket.
Senere i år kommer for øvrig den oppladbare versjonen av bilen, noe som vil presse Prius helt mot toppen av listene.
Drivstoff: Bensinhybrid
Forbruk:0,39 liter/mil
Utslipp: 89 co2/km
9. Toyota Auris Hybrid

Med Auris Hybrid tok Toyota drivverket fra en Prius og puttet det inn i den mer tradisjonelle Auris, og resultatet er en bil som har nesten det samme forbruks- og utslippstall som storebror.
Drivstoff: Bensinhybrid
Forbruk:0,38 liter/mil
Utslipp: 89 co2/km
9. Skoda Fabia GreenLine

Greenline er Skodas navn på omtrent nøyaktig samme teknologi som VW-konsernet kaller BlueMotion på VW-modellene. Det vil si en drivstoffgjerrig motor i kombinasjon med knallharde dekk og en girkasse som er spesialtilpasset for å gi ekstra lavt forbruk - noe på bekostning av komfort.
Resultatet har åpenbart fungert, for bilen har et markant bedre forbruk enn begge Toyotas modeller, med et oppgitt forbruk på bare 0,34 liter per mil - og et CO2-utslipp på 89 gram.
Drivstoff: Diesel
Forbruk: 0,34 liter/mil
Utslipp: 89 co2/km
8. Ford Focus 1,6 TDCi 105 HK ECOnetic

Focus er kanskje mest i vinden med sin 1-liters bensinmotor for tiden, men det er 1,6-liters dieselmotor som har det laveste CO2-utslippet.
Drivstoff: Diesel
Forbruk: 0,34 liter/mil
Utslipp: 88 gram co2/km
4. VW Polo BlueMotion 3-dørs

Den nye Polo har blitt en fin bil, og når det kommer til miljøargumentet har bilen fått seriøs drahjelp fra Top Gear-general Jeremy Clarkson som gang på gang har påpekt at både Polo og Golf i BlueMotion-utgave vil gi deg et betydelig lavere forbruk i «det virkelige liv» enn det Prius og andre hybrider kan klare.
Det er i tredørsversjon den virkelig presser seg opp på listen, men forbruket er ikke stort større i femdørsutgaven.
Drivstoff: Diesel
Forbruk: 0,33 liter/mil
Utslipp: 87 gram co2/km
4. Lexus CT 200h Eco

Lexus tok drivverket fra en Prius, tuklet litt med det og puttet det inn i et karosseri som var en Golf-konkurrent. Om du velger den enkle Eco-varianten av CT200h, som blant annet har spesielt harde dekk, ble resultatet en bil som forbruksmessig slo knockout på både Prius og Golf.
Drivstoff: Bensinhybrid
Forbruk: 0,38 liter/mil
Utslipp: 87 gram co2/km
4. Ford Fiesta 1,6 TDCi 95hk ECOnetic

Ford har gjort store fremskritt på utslippssiden, og med Fiesta har de nå klart å få en bil helt i toppsjik.tet
Drivstoff: Diesel
Forbruk: 0,34 liter/mil
Utslipp: 87 co2/km
4. Citroën C3 e-HDi 70 EMG Airdream Seduction

Airdream er merke som Citroën setter på sine mest drivstoffgjerrige modeller, og med denne hypergjerrige C3-modellen har de oppnådd å konkurrere helt oppe blant de beste.
Drivstoff: Diesel
Forbruk: 0,34 liter/mil
Utslipp: 87 co2/km
3. Smart Fortwo 40 CDI Pure

Smart i dieselversjon er den eneste av de virkelig små bilene som kommer med på listen over bilene med lavest utslipp. Det lave forbruket gir derimot liten økonomisk gevinst, for den koster mer enn bensinversjonen med flere hestekrefter. Det gjør bilen trolig til en bil for de spesielt interesserte - spesielt med tanke på at det for alle praktiske formål er en bybil, og at det fra neste vinter kan være snakk om forbud mot dieselbiler på enkeltdager.
Drivstoff: Diesel
Forbruk: 0,33 liter/mil
Utslipp: 86 gram co2/km
2. Kia Rio CRDi Eco

Hvis du tenker miljøvennlige biler er trolig ikke Kia det merket som spretter opp som det første du tenker på, men det er det ingen grunn til. Det Hyundai-eide merket har virkelig lagt seg i selen med den spesielle Eco-versjonen av nye Rio - en bil som i seg selv har blitt svært godt mottatt.
Ut fra sin 3-sylindrede 1,1-liters dieselmotor utvikler bilen akseptable 75 hestekrefter og bruker 0,32 liter per mil!
Drivstoff: Diesel
Forbruk: 0,32 liter/mil
Utslipp: 85 gram co2/km
1. Toyota Yaris Hybrid

Yaris Hybrid har fortsatt ikke kommet i butikkene, men er nå så nærme vanlig salg at vi likevel velger å ta den med. Når bilen kommer i sommer, vil kundene få en bil som har et utslipp på bare 79 gram co2 per kilometer. Dette er et tall som det trolig vil ligge på topp en stund, hvis vi ser bort ifra oppladbare hybridvarianter.
Drivstoff: Bensinhybrid
Forbruk: 0,35 liter/mil
Utslipp: 79 gram co2/km
Alternativ 1. plass

Aller øverst er det likevel en høyst kontroversiell bil som troner. Vi snakker selvsagt om Opel Ampera, som på papiret har et forbruk på 0,12 liter per mil - noe som gir et CO2-utslipp på 27 gram.
Dette tallet er derimot svært omdiskutert, og var også lavere enn det Opel selv hadde regnet med etter at resultatene fra EU-testen kom. Årsaken er rett og slett at bilen kan være alt fra en «nullutslippsbil» til en relativt tørst familiebil. Siden bilen kan kjøre rundt fire mil før bensinmotoren slår inn, kan du kjøre bilen omtrent som en elbil i hverdagen - mens våre tester viser at bilen hadde et forbruk på rundt 0,69 liter per mil hvis bilen ikke ble ladet.
Drivstoff: Elektrisk/bensin
Forbruk: 0,12 liter/mil
Utslipp: 27 gram co2/km
I samme pust må man også nevne Toyota Prius Plug-in, som også er en oppladbar hybrid. Den har et teoretisk forbruk som ikke ligger like lavt som Ampera, men som mer fungerer som en Prius på steroider med større batteri som kan lades opp. Fisker Karma og Volvo V60 Plug-in er også oppladbare hybridalternativer, men uaktuelle for de fleste - primært grunnet tilgjengelighet.
Les også: To like fremtidsbiler - som er ekstremt forskjellige