Denne bilen setter nye rekorder
Norges trolig mest omdiskuterte bil, er mer miljøvennlig enn man trodde.

Opel Ampera må være den mest omdiskuterte bilen på det norske markedet, i alle fall hvis vi tar høyde for at den ikke er levert til en eneste kunde ennå.
Bilens vei inn til det norske markedet har vært lang og brokete, og førte blant annet til at Finansdepartementet endret loven for å kunne klassifisere den som en hybridbil - noe som gjorde den nærmere 70.000 kroner billigere.
Opel mener på sin side at det er en elbil, mens Tollvesenet i utgangspunktet mente at det var en vanlig bensinbil.
Rekordlave tall
Men nå kan det se ut til at bilen ikke er helt ferdig med å skape hodebry for politikerne. I forbindelse med bilmessen i Frankfurt offentliggjorde Opel for første gang de offisielle utslippstallene for bilen.
Opel har uttalt at de regner med at bilen vil ha et CO2-utslipp ved blandet kjøring på under 40 gram per kilometer. Til sammenligning har Toyotas Prius med plug-in-teknologi - bilen som ikke har kommet på markedet enda - et forbruk på 49 gram per kilometer.
Gjennomsnittsbilen slipper ut fem ganger så mye. Men disse tallene viser seg å være pessimistiske. Opel opplyser nå at bilens offisielle tall vil være et CO2-utslipp viser at bilen har klart minst CO2-utslipp av alle biler med bensin- eller dieselmotor på markedet.
- Vi visste at bilen ville ha under 40 gram per kilometer, men nå viser testene at det faktiske tallet er 27 gram på de standardiserte EU-testene, sier Opels informasjonssjef Helene Formo til Nettavisen.
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle personbiler solgt så langt i år har vært på 135 gram.
Ifølge Opel vil bilen faktisk ha et forbruk på blandet kjøring på 0,12 liter per mil. Toyotas Plug-in-versjon av Prius har til sammenlikning nesten dobbelt så høyt forbruk på 0,22 liter per mil.
Nye avgiftsregler
I forbindelse med statsbudsjettet for 2011, bestemte regjeringen at biler med spesielt lavt forbruk skulle få en avgiftsfordel. De innførte derfor en ny CO2-sats på 50 gram per kilometer. Biler som hadde lavere utslipp enn dette, skulle få en ekstra bonus på 738 kroner per gram CO2 under 50 gram.
En kikk på Regjeringens egen bilkaklulator, viser derimot at bilen som nå setter ny rekord i CO2-utslipp, i forhold til fjorårets avgifter bare har en avgiftslettelse på drøye 2100 kroner.
Varsler store endringer i avgiftene
Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet bekrefter overfor Nettavisen at det vil skje til dels store endringer med bilavgiftene i statsbudsjettet som legges frem neste måned. Hvordan dette vil slå ut i praksis vil han derimot ikke si noe om
- Jeg kan ikke si noe om eventuelle endringer i budsjettet for 2012 før det blir presentert 6. oktober 2012. Jeg har imidlertid tidligere varslet at Regjeringen arbeider med en helhetlig gjennomgang av avgiftene på både drivstoff og kjøretøy. Bilavgifter er et område der ulike hensyn må balanseres på en god måte, sier Lund til Nettavisen.
Det har tidligere blant annet vært hintet til at dieselbiler vil bli langt mindre attraktivt enn det er i dag. Årsaken er at selv om bilene som oftest har lavere CO2-utslipp enn bensinbiler, har de betydelige mengder mer helseskadelige utslipp av partikler og NOx.
Statssekretæren mener derimot at Regjeringen allerede har gjort en del for at biler med ny teknologi som Ampera kommer bedre ut, og viser til at de i revidert statsbudsjett endret hybridreglene for å gi denne typen biler bedre vilkår.
At lavutslippsbiler så ut til å komme dårligere ut i praksis, enn den nye lav-CO2-satsen på biler kunne høres ut som, mener han er relativt naturlig.
- Endringene i engangsavgiften fra 2010 til 2011 ga relativt små utslag i samlet avgift for ulike biler. En lettelse på 2 100 kroner er dermed ikke ubetydelig i denne sammenheng. En hybridbil med et CO2-utslipp på 27 g/km vil dessuten kunne få så lav avgift at 2 100 kroner blir en relativt stor prosentvis nedgang. Det minnes også om at bilkalkulatoren angir den nominelle endringen i engangsavgiften, det vil si at normal prisjustering inngår i avgiftsendringene, påpeker Lund.
Vil ha egen klasse for lavutslippsbiler
Formo i Opel er derimot klar på hva de mener må gjøres.
- Forskjellene i incentiver mellom elbiler og biler som Ampera med svært lavt utslipp er uforstålig store. Mens elbiler slipper unna alt av avgifter inkludert moms, er utslagene på biler som slipper ut under 50 gram CO2 så små at det knapt er merkbart. Vi mener det må lages en egen avgiftsklasse for biler som slipper ut mindre enn 50 gram, sier Formo.
Hun viser til at Ampera i flere EU-land er klassifisert som en elbil, noe som fører til dels betydelige direkteincentiver.
- Målet må være at teknologinøytralitet legges til grunn for et enhetlig avgiftssystem for tilnærmet nullutslippsbiler. Det vil si biler med utslipp 0-50 gr/km. Myndighetene må gi stabile rammebetingelser som sikrer avgiftsmessig forutsigbarhet for ny teknologi. I dag er avgiftene sterkt konkurransevridende mellom nullutslipp og minimumsutslippsbiler. Det er en urimelig forskjell, mener hun.