Opel vil ta steget ut fra skyggen
Satser på ny bil med ekstremt lavt forbruk - og overraskende mye krefter.

I 2005 var Opel Norges 3. mest solgte bilmerke. I 2008 var de ute av topp 10-listen. Det samme var de i fjor.
- Det er ikke til å komme unna at GM har hatt sine problemer, sier Peter Nikell i Opel til Nettavisen på spørsmål om hva som har skjedd med Opel.
Så på Norge som en del av Norden
Utviklingen til merket i Norge har vært alt annet enn positiv. Fra flere kilder får Nettavisen høre at mye av årsaken til dette er at GM har hatt for lite fokus på det norske markedet . I stedet har de sett på det nordiske markedet som en helhet. På grunn av store individuelle forskjeller mellom de nordisk landene, har dette vært mislykket.
- Fra at nesten ingen av våre forhandlere også solgte andre merker, har en hatt en utvikling der nå nesten alle også selger andre merker, sier Nikell.
Dette tar nå GM konsekvensen av, og fra nyttår endret importøren navn og meldte at de var i ferd med å bygge opp en sterkere nasjonal organisasjon.
Vil tilbake i toppen
Nå ønsker han å revitalisere hele merket her i landet. Selskapet begynte en positiv utvikling da de byttet ut den noe trauste Vectra til fordel for den nye Insignia, og har siden oppfrisket store deler av sin portefølje.
- Det er ikke lett å selge biler når en ikke står på «mulighetsliten» til folk. En må sørge for at en i det minste blir vurdert, sier han.
Målet nå er at Opel i løpet av relativt kort tid igjen skal etablere seg blant landets fem mest solgte merker - der selskapet tidligere har ligget stabilt.
Nettavisen var nylig på en pressevisning av nye Opel Corsa i København, og denne visningen var litt betegnende for problemene til Opel i Norge: Nesten ingen av bilene som var tilgjengelig for det norske pressekorpset, var av typen som faktisk vil bli solgt i Norge. Mens vi fikk gleden av å blant annet kjøre den sportslige tredørsversjonen med over 190 hestekrefter, så vil en i Norge utelukkende selge 5-dørsutgaven.
- Det norske markedet er litt spesielt, og erfaringen viser at over 90 prosent av salget går på 5-dørsutgaven, sier Opel-sjefen.
3-dørs Corsa OPC er en kjempemorsom bil å kjøre. Men norske avgifter gjør den totalt uaktuell.
Gjør tilpasninger for Norge
Det Opel i stedeter i ferd med å gjøre, og som de tydelig viser med nye Corsa, er at merket er i ferd med å bli mer ungdommelig. De satser nå på mer spreke farger på de mindre bilene - både innvendig og utvendig. Tiden er definitivt over da alt interiør var gusjeoransj, slik undertegnede tydelig husker fra min mormors 1. generasjon Corsa.
Den nye modellen er tilgjengelige med en lang rekke fargekombinasjoner - og nå til og med med fartsstriper. Og det positive er at det ser veldig bra ut!
Oppvarming av ratt
Et eksempel på at Opel nå er i ferd med å ta det norske markedet på alvor, er at de på kampanjemodeller fremover vil satse på oppvarming av rattet som standard.
For alle som har forsøkt å sette seg inn i en bil som har stått utendørs i vinter, vil dette umiddelbart fremstå som en nesten nødvendighet. Men noe slik som standard er mildt sagt en sjeldenhet.
Hyggelig forbruk
Modellen som kommer til å bli solgt mest her i landet, kommer høyst sannsynligvis til å være «EcoFlex»-utgaven med 1,3-liters dieselmotor. Denne motoren yter 95 hestekrefter, og har hyggelige 190 Nm mellom 1750 og 3250 RPM - og det er på mange måter et utmerket valg til en bil i denne størrelsen.
Men det som gjør motoren mest spennende, er at Opel nå presset forbruket ned til 0,36 liter per mil, noe som gir et CO2-utslipp på ganske hyggelige 95 gram/km.
Ser vi på forbruket plasserer Corsaen seg i omtrent samme gruppe som Skoda Fabia GreenLine og Polo BlueMotion (begge 0,34 liter/75 hk) - som er markedsledende på utslipp for tiden - men Corsa har altså rundt 20 hestekrefter mer.
Dette gjør rett og slett bilen til en miljøvinner - uten at det går alt for mye ut over ytelsen. Det er svært hyggelig!
Selve kjøreopplevelsen er det ikke mye å utsette på, sett i forhold til utslipp, størrelse og pris. Utsikten kunne vært hakket bedre på skrå forover grunnet en ekstra dørstolpe - og Opel har også bedre seter i andre modeller enn det de har valgt som standardseter - men med nye Corsa viser Opel at de mener alvor.