En utrolig behagelig og luksuriøs bil
Den ser anonym ut, men ikke la deg lure!

KITZBÜHEL (Side3): Lexus er et merke som i Norge ikke har veldig dype røtter, og som begynte sin reise som påkostede komfortbiler i USA. Men nå er de i ferd med å satse stadig hardere her i landet, og tok spranget inn i massemarkedet med den noe mer påkostede småbilen CT200h.
Det har vært en suksess uten sidestykke, for ifølge AutoIndex er nå Lexus-eiere de som er mest fornøyd med bilene sine.
Selv om de plent nekter Toyota-forhandlere å selge bilene sine, er det ingen tvil om at Lexus er Toyotas premiummerke. Det er snakk om modellene som skal vise hva selskapet er i stand til å gjøre rent teknisk, ikke bare hva de klarer å presse ut på markedet til lave priser.

Ny luksussedan
Og i disse dager er i ferd med å rulle ut sin nye modell GS, som enkelt og greit er en premiumsedan i E-segmentet. For å si det på en pen måte er ikke det akkurat en typisk bestselger her i landet. Vi vil enten ha store stasjonsvogner, eller hendige kompaktbiler – og den nye GS450h er ingen av delene.
Det GS450 derimot er, er en luksuriøs storbil for den daglige pendlingen, som er så stappet full av teknologi at det nesten er skremmende.

God ytelse og hybrid
For å begynne med, er dette selvsagt i typisk Toyota-ånd en hybridbil. Men ikke tenk Prius eller noe annet småkjedelig du har testet før: GS450h kombinerer en 3,5-liters V6-motor med en elmotor på 200 hele hestekrefter.
Det er med andre ord ikke noen sinke i trafikken, men en bil som tilbyr umiddelbart dreiemoment fra elmotoren fra bunn av, og saftig trykk fra den turboladede V6-eren på toppen. 0-100 går faktisk unna på 5,9 sekunder – og den har en kunstig fartssperre på 250 km/t.

Det hele bindes sammen av en trinnløs girkasse (CVT). Dette er noe som ikke er helt vår favoritt, men på GS450h fungerer den overraskende bra. Bilen går så sømløst og jevnt, og gir et så jevnt pådrag, at vi ikke helt klarer å legge merke til at motoren legger seg på 6000 RPM fra det øyeblikket du presser gassen i bunn og til du passerer 250 km/t.
Alt er fløyelsmykt og flott, og vi føler det fungerer langt bedre med en CVT-kasse i kombinasjon med en stor motor, enn med en liten.

Utrolig stillegående
Høy fart og bra akselerasjon er det dog mange som kan få til, men med GS er det bare starten. For det første er bilen utrolig godt støyisolert. Vi har kjørt bilen på en lang rekke underlag, og det er utrolig hvor godt Lexus har klart å filtrere ut spesielt dekkstøy. I hastigheter langt høyere enn det som er lov i Norge, er bilen veldig stillegående, og det eneste man egentlig hører er luften som bilen presser seg gjennom.
Bilen er også utrolig myk og fin over både ujevn og halvujevn vei, og gir en følelsen av å flyte.
I mangel av et bedre ord, er «smooth» det vi best føler beskriver GS.

Men selv om bilen både er jevn og myk, sørger bilens adaptive understell for at du også kan stramme til understellet og kjøre relativt aktivt - noe du selvsagt har lyst til med alle kreftene. GS er riktignok ikke noen sportsbil, både grunnet girkasse og vekt, men når man får strammet til understellet og lar alle kreftene løpe fritt kan man ha det gøy på svingete vei.
På den såkalte F-sport-utgaven av bilen, er bilen til og med utstyrt med sving på bakhjulene for mer stabil eller krapp svinging.
Veldig spesielt
Men igjen: Høy fart og god komfort – og til og med hybrid – er noe du for eksempel også kan få hos Mercedes, så det er ikke noe spesielt salgsargument i denne klassen.
Det Lexus derimot har gjort er å pumpe på med teknologi som virkelig imponerer, og noe som er av typen «vi har gjort det, fordi vi kan gjøre det».

For å begynne med er GS utstyrt med den største skjermen i noen serieprodusert bil. 12,3 i ekstremt bredformat dominerer dashbordet totalt. Skjermen gir deg to separate informasjonskilder på en gang, som kan styres helt separat.
Det hele styres med Lexus styrespak i midtkonsollen, som de nå har omdømt til «remote touch»-løsning, som nå er videreutviklet for større presisjon. Systemet har noe å hente på samme brukervennlighet som vi er kjent med fra de tyske premiummerkene, og menysystemet er ikke alltid like intuitivt, men vi føler at den todelte superskjermen gjør at styresystemet kommer mer på sin plass.
A/C som er bra for huden
En annen merkelig nyhet i GS, er det som Lexus kaller aircondition med «nanoe technology». Teknologien har nettopp vunnet pris for årets oppfinnelse i bilverdenen, og er et nanoteknologi-basert tillegg til aircondition som ifølge Lexus blander inn positivt ladede ioner innpakket i vannmolekyler. Disse molekylene sørger for at luften inni bilen blir langt mer fuktig enn det som er vanlig med vanlige airconditionsystemer.

Dette skal da spesielt være bra for hud og hår, skal vi tro ekspertene. Vår opplevelse av det hele var ikke all verden revolusjonerende.
Men det kan være gode nyheter for folk som røyker, svetter - eller kjører gjennom områder som lukter vondt. Lexus mener nemlig at teknologien skal være svært effektiv for å fjerne vond lukt.
Interiør med blandede følelser
Når det kommer til interiøret generelt, er GS en blandet pose drops. Førsteinntrykket av alt er at det er svært luksuriøst, med solid overforbruk av skinn. Alle tenkelige overflater er dekket av skinn, og setene som følger med er knallgode med gode justeringsmuligheter.
Går du for Luxury-utgaven føles spesielt passasjersetet ut som en herlig Stressless, samtidig som du kan kontrollere forsetet fra baksetet - om du er av den typen som foretrekker å sitte bak. Der er det nemlig også ganske hyggelig å sitte.

Det ser også ut til å være masse lekre påkostede detaljer over alt, men når man ser litt nærmere etter er stort sett alle elementer i bilen plastikk, med unntak airconditionknottene. Til og med Lexus-logoen i rattet kjennes som litt billig plast.
Bilen føyer seg dermed litt inn i Lexus-tradisjonen om å på enkelte sider tilby påkostet luksus, men ødelegge helhetsinntrykket noe ved å la det skinne gjennom at det fortsatt er litt japanske tradisjoner igjen.
Det som det derimot ikke er noe å utsette på er bilens lydanlegg. Det er et 17-høyttalers system på 835 watt levert av Mark Livinston. I kombinasjon med bilens ekstremt gode støyisolering, gjør det bilturen til en svært god opplevelse.
Fokus på smådetaljer
Men selv om det fortsatt er igjen en del plast i interiøret, betyr det på ingen måte at Lexus ikke har tenkt på detaljer. Nye GS har blant annet en buet (konkav) fothviler for enda bedre passform til skoen på venstre foten din.
Lexus har også implementert luftventiler en rekke steder der en ikke forventer å se de, blant annet for å sørge for at sidevinduene ikke vil bli dekket med dugg. Samtidig har bilen avansert teknologi som kjenner igjen hvor det sitter personer i bilen, slik at det bare tilføres luft dit det er nødvendig.

Forrige generasjon GS var for øvrig en bil som ikke var designet for å være hybridbil, og da dagens hybridversjon kom resulterte det i forferdelig dårlig bagasjeplass. På nye GS har en derimot tenkt hybrid i hele designprosessen. Batteriet som sitter mellom bagasjerommet og baksetene er derfor optimalisert betydelig, noe som fører til at nye GS både har betydelig bedre bagasjeplass og bedre beinplass enn sin forgjenger.

Bilen er også proppet full av sikkerhetsutstyr. Radarbasert cruisekontroll er en selvfølge, men mer spennende er det kanskje at den går i kombinasjon med en øyeovervåker. Bilen har to sensorer ved instrumentpanelene som overvåker ansiktet ditt, inkludert hvor mye øynene dine er lukket. Om den mener du er i ferd med å sovne, og en farlig situasjon oppstår, blir bilens automatiske sikkerhetssystemer mer aggressive og reagerer tidligere for å unngå kollisjon.
En bil for de få
Førsteinntrykket av nye GS er rett og slett at det har blitt en veldig flott bil, og det er lett å kose seg både i førersetet - og de andre setene. Det er kanskje først og fremst en bil som ønsker noe litt annerledes enn alle som går for mer eller mindre like tyske premiumbiler.

Bilens sterkeste side er naturligvis hybridsystemet, som både får ned avgifter og forbruket ved bykjøring, samtidig som bilen får et ganske unikt bunndrag, siden elmotorens 200 hestekrefter er tilgjengelig helt fra starten av.
Med en startpris på drøye 860.000 kroner, og en «normalpris» på like over én million kroner, er dette derimot ikke en bil for folk flest - spesielt ikke fordi bilen ikke er tilgjengelig som stasjonsvogn. Lexus håper å selge rundt 30 stykk før året er omme, og de får kose seg med en bil utenom det vanlige.
De fleste andre får kose seg med storskjermen hjemme.