Disse er mest fornøyd med bilen sin

70.000 bileiere har gitt sin tydelige dom. Sjekk ditt merke her!

Publisert

Den store bilundersøkelsen AutoIndex 2012 er nå offentliggjort, som er en undersøkelse blant hele 70.000 bilister - hvorav 17.000 i Norge - om hvor fornøyd de er med bilen sin på flere områder. Undersøkelsen består av rundt 120 spørsmål delt opp i følgende kategorier: Selve bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).

Undersøkelsen gjennomføres på vegne av blant annet NAF av Loyalty Group, og gjelder for biler registrert etter 2005. Det er tatt med både eiere som har kjøpt bil brukt og ny, og det er minst 100 tilbakemeldinger per merke.

Mens Audi i fjor stakk av med førsteplassen, er det en nykommer som i år stikker av med topplassering i alle hovedkategoriene. Lexus er med for første gang i undersøkelsen, etter at de nå har tatt steget over i massemarkedet med CT200h.

Japanske smil

Poengskalaen går fra 0-1000 poeng, og Lexus fyker rett til topp med 911 poeng. Audi, som vant i fjor, har økt sin poengsum med et halvt prosent poeng, men må nå dele andreplassen sammen med BMW - begge på 864 poeng.

Toyota, som ikke har hatt all verdens med god PR de siste årene, inntar 4. plassen - og siden Lexus er et Toyota-eid merke er undersøkelsen svært gode nyheter for japanerne.

- For oss er det svært tilfredsstillende at kundene plasserer Lexus som soleklar vinner i den mest omfattende og prestisjefylte undersøkelsen i bransjen. Lexus har ikke bare de beste bilene, men kundene er mest fornøyd med oss på alle områder, sier Lexus-sjef Jan Christian Holm i en pressemelding.

Mercedes kan også notere seg en kraftig fremgang på 3,1 prosent i forhold til i fjor, og klatrer nå opp til 5. plass.

Skuffelse i bunn

I den andre enden av skalaen finner vi Suzuki helt nederst på stigen med 776 prosent, noe som er et fall fra 17. til 23. plass på ett år. Fjorårets taper, Fiat, hever seg én plass med årets beste fremgang på 3,4 prosent. Begge disse merkene har samme importør i Norge.

Den største skuffelsen er nok likevel å finne hos Opel, som nettopp har vunnet kåringen Årets Bil i Europa med sin Ampera. I fjor lå selskapet på 13. plass, men havner i år på 21. plass.

- Først og fremst må jeg si det er trist at Opel går ned etter løftet vi opplevde i fjor. Vi skulle selvsagt gjerne sett at vi fortsatte den positive trenden. Når vi så ser at vi har falt, tar vi selvsagt dette alvorlig. Kundetilfredshet er et av våre viktigste fokusområder. Når det avdekkes at vi er langt fra våre mål her, vel, da har vi et stykke viktig arbeid foran oss. Så snart detaljene i undersøkelsen er tilgjengelige vil vi sette oss ned sammen med forhandlerforeningen og se på nødvendige tiltak for at vi igjen skal klatre på listen, sier informasjonssjef i Opel, Hélène Formo.

Nissan, som vant Årets Bil i Europa-kåringen i fjor, er ikke mye bedre, og kommer bare 5 poeng foran Opel.

Loyalty Group har en teori på hvorfor disse merkene ikke kommer bedre ut, trass at de vinner den høythengende prisen.

– Slike biler er politisk korrekt. Men i hverdagen for en Corsa-eier har ikke dette noen praktisk betydning, da blir opplevelsen av egen bil helt overordnet, sier Mikkel Korntved i Loyalty Group.

Du kan se alle delpoengsummene hos NAFs AutoIndex-sider.