Dette er bilen som virkelig overrasker
Du får så uendelig mye mer enn det du tror.

Opp med hånda alle som har lyst på en 1,2 liters motor i sin nye bil.
Ingen?
Downsizing i positiv forstand
Forventningen var ikke all verden da jeg satt meg inn i A3 Sportbacken (1,2 TFSI) for litt prøvekjøring. 1,2 liter slagvolum er omtrent halvparten av hva man egentlig har lyst på, og det første en tenker er «fremkomstmiddel».
Men i det jeg kjørte ut av parkeringsplassen kjente jeg smilet komme snikende. Den lille tassen på 1,2 liter blir nemlig matet med ekstra luft fra en hissig liten turbo, og motoren er ikke minst svært turtallsvillig.
3000. 4000. 5000. 6000. Det er kanskje ikke den mest drivstofføkonomiske måten å kjøre på, men du hvor moro!
105 HK er ikke det samme som 105 HK
Og tankene begynte umiddelbart å gå tilbake til høsten i fjor hvor jeg var ute med en vanlig todørs A3. Den gangen var bilen utstyrt med en 33 prosent større motor, og nesten 100 kilo mindre vekt (1,6 TDIe).
En skulle kanskje tro at mer vekt og mindre motor skulle gi et betydelig dårligere resultat, men sannheten er det stikk motsatte. Det å bytte ut diesel med en hissig bensin utgjør all forskjell i verden, selv om begge motorene har 105 hestekrefter tilgjengelig.
Det er selvsagt ikke som å kjøre en bil med flere hundre hestekrefter, men motoren er responsiv fra første øyeblikk på lavt turtall, og gir deg virkelig følelsen av at det er du som har styringen fra høyrefoten. 175 Nm er tilgjengelig fra 1550 RPM. Samtidig er den overraskende stillegående.
Det er ingen stor og tung dieselturbo som bruker halve dagen på å gi deg skyv, og som helst ser at du skifter gir halvsekundet etter at turboen slår inn.
Liten motor gir lite avgifter
Og det litt interessante er at dette er en motor som vi kan driste oss til å kalle morsom, uten at det norske avgiftssystemet tar fullstendig livet av den. Av de drøyt 65.000 kronene du må betale i engangsavgift på bilen i basisutgave, er det under 15.000 kroner som går til CO2- og hestekraftavgift. Resten handler om vekt.
Helt billig slipper den ikke unna likevel. Sammenligner vi med 1,6-liters dieselmotoren, så har den til sammen minus 4328 kroner i CO2- og hestekraftavgift - altså en differanse på nærmere 19.000 avgiftskroner. Forskjellen er 127 vs. 99 gram CO2 per kilometer.
Hvor lenge denne forskjellen kommer til å være der gjenstår riktignok å se. Som Nettavisen skrev i helgen, så varsler regjeringen en økning på avgiftene på dieselbiler som følge av NOx-utslippene. Mens 1,6 TDIe slipper 0,123 g/km, så slipper bensinvarianten ut bare 0,017 g/km.
Les også: Dieselbiler vil bli mye dyrere
En strålende bil
Utover at testbilen var utstyrt med en overraskende god motor, er selve A3 Sportback en veldig hyggelig bil. Testbilen vi har kjørt er nesten helt strippet ned til beinet, der det eneste ekstrautstyret er begrenset til den såkalte teknikkpakken der du får med noe bedre lys og automatisk klimaanlegg, og likevel så var det ingenting vi virkelig følte at manglet.
Vi fikk en umiddelbar Audi-følelse, og selv om cruisekontroll, sportsseter og GPS hadde vært å foretrekke, får en veldig mye bil for rundt 260.000 kroner. Utover motoren, er det verdt å fremheve girkassen som er en nytelse.
A3 er ingen stor bil, og Sportback er ikke mer enn 5 centimeter lenger enn todørsversjonen. Det vil si at du plassmessig får omtrent det du kan forvente. De med behov for plass til barnevogn bør nok styre unna. Med undertegnedes sittestilling i forsetet, ble det også i overkant dårlig plass i baksetet - men jeg har relativt lange bein. Barn vil ikke klage.
At det er en nesten-stasjonsvogn betyr likevel at du har god fleksibilitet når det gjelder last.
Men ellers er dette en bil som har vært på markedet en stund, der du får det du forventer, og som det er vanskelig å finne noe virkelig negativt med.