Verdens styggeste fly kan overleve selv om det er dødsdømt
Krigen i Syria og treg levering av F-35 kan være «redningen».

Det foregår for tiden en stor drakamp i det amerikanske forsvaret om det legendariske kampflyet A-10 Thunderbolt II - bedre kjent som Warthog på grunn av sitt ikke spesielt tiltalende utseende.
Les også: Anonymous hevder å ha stengt 5500 IS-twitterkontoer
A-10 er et tregt, svært godt pansret fly som i sin tid ble utviklet for å kunne ta ut stridsvogner ved bruk av den voldsomme GAU-8/A-kanonen, fremfor raketter. Monsteret som kan spytte ut 30 millimeters-projektiler på 400 gram med utarmet uran - 65 ganger i sekundet.

Begynner å bli slitt
Utfordringen er at flyet begynner å bli gammelt og kreve mye vedlikehold. Det er også mangel på reservedeler, noe som gjør at enkelte fly nå benyttes som delefly.
Amerikanerne anser det også som usannsynlig at man i fremtiden vil ha store tankslag, slik A-10 er laget for å delta i.
Og siden luftforsvaret skal spare penger, samtidig som de skal investere enorme summer i F-35, har det vært planlagt å pensjonere flyene, og la F-35 overta rollen.
Les også: Det stygge A-10-vortesvinet forsvinner
Soldatene har elsket flyet
Dette er et tiltak som ikke har vært ukontroversielt. A-10 har nemlig vist seg å være et meget godt støttefly for soldater i kamp, og det har utholdenhet og ildkraft som multirollefly som F16 og F-35 ikke kan vise til.
Tidligere i år dukket det opp en støttefilm til A-10 laget av soldater, som var så følelsesladet og kontroversiell at det amerikanske luftforsvaret forsøkte å hindre filmen fra å få oppmersomhet.
Les også: Videoen av A-10 det amerikanske luftforsvaret ikke vil at du skal se

I mellomtiden har flyet blitt brukt svært aktivt i krigen mot IS, i kombinasjon med AC-130, men også i Irak og Afghanistan.
Vil utsette pensjoneringen
Nå melder Defence One at luftforsvaret vurderer å holde på flyene en stund lenger.
I en uttalelse av det virkelig ulne slage, sier General Herbert Carlisite - som har ansvaret for alle jagerfly og angrepsfly i luftforsvaret - følgende:
- Jeg tror vi sannsynligvis vil flytte pensjoneringen til høyre [på tidslinjen].
- Til slutt vil vi komme dit, vi må pensjonere fly, men jeg tror at det å flytte det en del til høyre og starte litt senere, og kanskje holde på flyene litt lenger, er noe som blir vurdert basert på at ting er som de er i dag og hvordan vi ser på fremtiden.
Ifølge generalen er det mye aktivitet i Midtøsten og i Afrika som gjør at behovet for flyene er vedvarende, samtidig som innkjøpet av F-35 går saktere enn hva en forventet for noen år siden.
Til syvende og sist er det en politisk beslutning å droppe A-10-flyene, men generalen er klar i sin sak:
- Hvis jeg har dem, så kommer jeg til å bruke dem. De er noen fantastiske fly og jeg vil utnytte potensialet, konkluderer han.
Les også: Brannbombingen av Tokyo - tidenes verste angrep
Les også: Dette flyet kan ta deg til New York på 30 minutter uten klimautslipp
Les også: Russernes topphemmelige fly er som hentet ut av Star Wars